מבזקיםפוליטי / מדיני

אושר: הגנה מפני פיטורין או הוצאה לחל"ת לבני זוג של משרתי המילואים

מליאת הכנסת אישרה בקריאה ראשונה את הצעת חוק החיילים המשוחררים של חברי הכנסת אופיר כץ ונאור שירי. 24 חברי כנסת תמכו בהצעה, ללא מתנגדים או נמנעים, והיא תוחזר לדיון בוועדת העבודה והרווחה.

מוצע לקבוע כי מעסיק לא יפטר עובד בשל שירותו במילואים של בן זוגו או הורהו האחר של ילדו, ואם העובד פוטר – הפיטורים בטלים. עוד מוצע כי המעסיק יידרש לקבל היתר מוועדת התעסוקה שבמשרד הביטחון לשם פיטורים של עובד כאמור או לשם הוצאתו לחופשה ללא תשלום לתקופה כמפורט בהצעת החוק, ובלבד שלעובד ילד הנמצא עימו ושירות המילואים של בן הזוג הוא בצו 8 או שמשכו הצפוי הוא 21 ימים רצופים לפחות.

מעסיק שיפטר את העובד או יוציאו לחופשה ללא תשלום ללא היתר יישא באחריות פלילית וניתן יהיה להטיל עליו עיצום כספי.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

עובד שהוצא לחופשה ללא תשלום בתקופת שירות המילואים כאמור, ישולמו לו דמי אבטלה לפי חוק הביטוח הלאומי, אף אם יצא לחופשה ללא תשלום ביוזמתו ובהסכמת המעסיק. דמי האבטלה ישולמו כאמור רק בעד תקופת המילואים, והעובד לא יידרש למצות את ימי החופשה שלו כתנאי לזכאות זו.

לעובד ישולמו דמי אבטלה כאמור אף אם הוצא לחופשה ללא תשלום לתקופה של 14 ימים (במקום 30 ימים לפי חוק הביטוח הלאומי). כמו כן, מוצע לתקן את חוק שוויון ההזדמנויות בעבודה ולהוסיף איסור הפליה בשל שירות המילואים. עוד מוצעות הוראות תחולה ומעבר.

ח"כ אופיר כץ: "מה-7 באוקטובר חיינו השתנו. השלכות המלחמה הגיעו לבית של כל אחד מאיתנו. מאות אלפי אנשים עזבו את בתיהם, עלו על מדים וירדו לשטח. הלכו להילחם. הם השאירו את חייהם מאחור, את הבית, העבודה והמשפחה ולנגד עיניהם עמד רק דבר אחד – לשמור על בטחונה של ישראל. כשאנשי המילואים שלנו בשטח עלינו להבטיח שראשם יעסוק רק בניצחון. בנינו מעטפת והסדר חדש שיספק לעובדים שבני זוגם במילואים מוגנות תעסוקתית".

ח"כ נאור שירי: "אני אומר למשרד האוצר – החיים עולים כסף. חיילים המילואים זה עולה כסף. להגן על מי שאנו שולחים אותו לקרב – עולה כסף. זה התפקיד שלנו, אנו לא באים לשים מקלות בגלגלים. אני ונשות המילואים הם שם בשבילנו ואם זה עולה כסף אז לשם כך נועד הכסף במדינת ישראל. אני משלם מסים בדיוק בשביל הדברים האלה".

בדברי ההסבר להצעה נכתב: "לאחרונה, ישנה מגמה הולכת וגדלה של הוצאה לחופשה ללא תשלום או פיטורים של בני הזוג של אנשי המילואים, דבר המותיר אותם ללא הכנסה, ללא אופק תעסוקתי וללא ודאות לחזרה למעגל העבודה. מטרת הצעת החוק היא לספק הגנה תעסוקתית לבני הזוג של אנשי המילואים. הצעת חוק זו תגן על בנות ובני זוג של משרתים במילואים בנסיבות חירום, ותמנע גרימת עוול להם בפגיעה במקום עבודתם כתוצאה משירות המילואים".

Back to top button