מהשעות הראשונות לפרוץ המלחמה מנהל מערך ההסברה הלאומי שבמשרד ראש הממשלה לוחמה בהיקף חסר תקדים בזירת ההסברה העולמית, במטרה לייצר לגיטימציה למדיניות ישראל ולמהלכים בשדה הקרב.
הפעילות מגלמת מאמץ רב מערכתי משולב ומתואם להפעלת הסברה ודיפלומטיה ציבורית, מייצגים והפקות, ופעילות דוברות, תקשורת ופרסום, לפי מדיניות ההסברה הלאומית שנקבעת מדי יום בחמ"ל המיוחד שנפתח בקריה בתל אביב. החמ"ל משלב מרכז שליטה ותיאום, בו משתתפים בדיונים והערכות מצב נציגים רלוונטיים מכל זרועות הממשלה ואולפן מאובזר המאפשר קיום תדרוכי עיתונות שוטפים, ראיונות לגורמי התקשורת הבינלאומית והפקת שידורים ייעודיים.
בין השותפים לפעילות החמ"ל גופי הבטחון, צה"ל ומשטרת ישראל, וגופי ממשלה, בהם – משרדי החוץ והתפוצות, לשכת הפרסום הממשלתית ולשכת העיתונות הממשלתית.
• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן
מערך ההסברה הקים אולפן המשדר לערוצי התקשורת בעולם בשפות אנגלית, רוסית וערבית. מהאולפן שידרו דוברי מערך ההסברה הלאומי, אשר התראיינו ליותר מ-1,500 ראיונות וכן העבירו יותר מ-1,300 תדרוכים מהאולפן.
באמצעות עבודת דוברות והסברה מול עיתונות כתובה ומשודרת בכלי התקשורת המובילים בעולם, מערך ההסברה הלאומי סייע בייזום וקידום מאות כתבות לחיזוק הנרטיב הישראלי, למתן כתבות ביקורתיות, להגיב לארועים חדשותיים, ולהניע פעילות אינטנסיבית לייצר איזון בסיקור. *רק מספירה ב-10 מערכות התקשורת המובילות בארה"ב ובאירופה – טיפל עד כה החמ"ל במעל ל-2,600 כתבות.
בין הכתבות שיצרו הדים בעולם: כתבות עומק בתקשורת הבינלאומית המסקרות את מעשי האלימות המינית שבוצעו ב-7 באוקטובר. עשרות ראיונות שוטפים למערכות מובילות בתקשורת הבינלאומית של גורמים רשמיים, משפחות חטופים, ניצולי טבח ה-7 באוקטובר וחטופים ששבו. התנצלות ה-BBC לדיווחים הכוזבים אודות תקיפת צוותים רפואיים בבית החולים שיפ״א על ידי כוחות צה״ל.
מובילי דעה ומשפיענים מחו״ל התארחו בחמ״ל מערך ההסברה הלאומי בקריה בת״א, במטרה לרתום אותם לשיתופי פעולה ולמהלכי הסברה אסטרטגיים. בין האורחים שהגיעו לחמ"ל ההסברה, הגיע ״הנסיך הירוק" – מוסעב חסן יוסף, השחקן והבמאי האמריקאי מייקל רפפורט, אשת העסקים הבינלאומית ג׳וליה הארט, ועוד.
הסיקור התקשורתי העולמי לאירועי מלחמה חסר תקדים בהיקפו: למעלה מ-4,000 עיתונאים מכל רחבי העולם הגיעו לישראל כדי לסקר את המלחמה, מה שהופך אותה לאירוע המתוקשר ביותר מאז קום המדינה.
מספר הכתבים שהגיעו לישראל במהלך המלחמה מהמדינות המובילות: ארה״ב – 824, בריטניה – 595, צרפת – 488. הכתבים נסעו לסיורים בדרום ובצפון, ביקרו במתחם מסיבת הנובה וקיבלו סקירות גזרתיות ואסטרטגיות מקציני צה״ל, קציני משטרה, מתנדבי זק״א, ראשי הרשויות והעדים לטבח.
כחלק ממאמצי ההסברה בזירה הבינלאומית, השיק מערך ההסברה הלאומי, בשיתוף דובר צה״ל את האתר הבין לאומי 7.10 Hamas Massacre אשר מציג לעולם חלק מהפשעים של חמאס נגד האנושות, עם צילומים וסרטונים מזירות הטבח של 7 באוקטובר. האתר הושק לקראת פתיחת הדיון בעתירה נגד ישראל בבית הדין הבינלאומי בהאג. ב-3 הימים הראשונים לפעילותו זכה האתר ל-43 מיליון חשיפות.
מאז פרוץ המלחמה, הופקו על ידי מערך ההסברה הלאומי באמצעות לפ״ם יותר מ-200 קמפיינים, שהובילו למספר של 2,000,000,000 חשיפות למסרים הישראליים ברחבי העולם. הקמפיינים עלו עם שימוש בטכנולוגיות טירגוט חדשות וייחודיות, בשלטי חוצות ברחבי ערים שונות בארה״ב ובאירופה, בפלטפורמות הדיגיטל השונות ובערוצי הטלוויזיה המקוונת (CTV).
בין המועדים הבינלאומיים השונים בהם עלו קמפיינים מטעם מערך ההסברה הלאומי: היום הבינלאומי למאבק באלימות נגד נשים, יום הילד הבינלאומי, כריסמס, התביעה נגד ישראל בבית הדין הבינלאומי בהאג, ערב השנה החדשה (2024), הסופרבול, טקס פרסי האוסקר, יום האשה הבינלאומי ויום השואה הבינלאומי.
ראש מערך ההסברה הלאומי מושיק אביב: "אנחנו מציינים חצי שנה ללחימה עצימה בזירת ההסברה במאבק על התודעה של הקהילה הבינלאומית. פעילות מערך ההסברה תמשיך להיות ממוקדת ונחושה במטרה לייצר לגיטימציה בינלאומית לפעולותנו בזירות השונות. נמשיך להלחם על האמת של מדינת ישראל ולהפיץ אותה בכל דרך".