חדשות חוץמבזקים

"איראן לא תמהר לתקוף ישירות את ישראל, התגובה תהיה מאופקת"

על פי מקורות איראניים, איראן אותתה לוושינגטון כי היא צפויה להגיב למתקפה הישראלית על שגרירותה בסוריה, אך תעשה זאת באופן מבוקר ומאופק על מנת למנוע הסלמה נרחבת. איראן ביקשה בו בזמן לקדם הפסקת אש בעזה ולחדש את המשא ומתן על תוכנית הגרעין. כך דווח הבוקר (שישי) ברויטרס.

על פי הדיווח, המסר האיראני הועבר על ידי שר החוץ חוסיין אמיר עבדאללהיאן בביקורו בעומאן. איראן הבהירה כי תגובתה למתקפה על השגרירות בדמשק תהיה "נשלטת" ו"לא מסלימה", וציינה כי היא מעוניינת להשתמש בשלוחיה באזור כדי לבצע מספר התקפות על ישראל.

המנהיג העליון של המהפכה האסלאמית, האייתוללה סייד עלי חמינאי
האייתוללה עלי חמינאי. ארכיון. צילום: Khamenei.ir

מקורות מודיעין אמריקאיים ציינו שאיראן הייתה "מאוד ברורה" לגבי הצורך להגיב על מנת לשמר את ההרתעה, אך גם הביעה דאגה מפני תגובה ישראלית הרסנית בסיוע ארה"ב.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

על רקע זה, המנהיג העליון באיראן, עלי חמינאי, אמר כי "צריך להעניש את ישראל וזה יקרה", אם כי איראן מבקשת להימנע מהסלמה צבאית. בתמורה, איראן ביקשה להבטיח שארה"ב לא תתערב במקרה של "מתקפה מבוקרת" על ישראל מצדה, בקשה שנדחתה.

בנוסף, איראן ביקשה להחיות את המשא ומתן על תוכנית הגרעין ולדרוש הפסקת אש בעזה, דרישות שישראל דחתה. עם זאת מקור שמכיר את הנושא אמר שארה"ב עשויה בהחלט להסכים לחידוש שיחות הגרעין אם זה יכול למנוע התלקחות. "אם אנחנו מדברים על שיחות ולא על הגעה להסכם, אז נראה שזה שווה את המחיר, אם התמורה היא למזער את הסיכון של הסלמה אזורית שאליה תיגרר ארה"ב", אמר המקור שדיבר בעילום שם וצוטט ברויטרס.

המקורות האיראניים אמרו שארה"ב ביקשה מאיראן לנהוג באיפוק ולאפשר מקום לדיפלומטיה, והזהירו את טהרן שבמקרה של תקיפה ישירה היא תעמוד לצד ישראל.

אותו מקור הוסיף כי "ישראל הרבה יותר בלתי צפויה מארה"ב", לדבריו, "המנהיג העליון של איראן מראה דאגה מפני אפקט שישיג שבמקום לספק הרתעה, התקפה על ישראל עשויה רק לתדלק הסלמה נגדית שאולי קיווה להימנע ממנה".

Back to top button