מאמריםמבזקים

תקיפה איראנית יכולה להיות הזדמנות פז לישראל, ומהו הנשק הסודי?

האיומים לפי שעה מאיראן נשארו עדיין רק בגדר איומים, אבל עם זאת חשוב להמשיך לשמור על שגרה לצד ערנות מוגברת. מדינת ישראל הופתעה ב-7 באוקטובר ואסור לה בשום אופן להיות שוב מופתעת.

דובר צה"ל, תא"ל דניאל הגרי נשא אמש (שישי) הצהרה לתקשורת במהלכה הבהיר כי ישראל נמצאת במוכנות גבוהה הן בהגנה על העורף והן בהתקפה. "ביממה האחרונה קיימנו בצה"ל הערכת מצב ואישורי תוכניות למגוון תרחישים בהמשך לדיווחים וההצהרות על תקיפה איראנית", אמר דובר צה"ל והוסיף, "מפקדי האגפים והזרועות הציגו לרמטכ"ל את ההיערכות בהגנה ובהתקפה והתאמת המענה המבצעי בכלל הגזרות."

תא"ל דניאל הגרי הדגיש כי "ההגנה שלנו ערוכה ויודעת להתמודד מול כל איום בנפרד. לצד ההגנה אנחנו גם במוכנות להתקפה. אנחנו במוכנות להתקפה עם מגוון יכולות ונדע לפעול על מנת להגן על אזרחי מדינת ישראל".

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

היום לוחמי קומנדו של משמרות המהפכה השתלטו על ספינת "MSC ARIES" במפרץ הפרסי שנשאה דגל פורטוגל, אשר מנוהלת על ידי החברה Zodiac Maritime שבבעלותו של המיליארדר הישראלי אייל עופר. משמרות המהפכה נטלו את האחריות לאירוע באופן רשמי והודיעו כי הספינה הועברה למים הטריטוריאליים של איראן. האתר הכלכלי בלומברג דיווח כי עם פרסום הידיעה על האירוע, מחיר חבית נפט הגיע ל-92 דולר, שזו הרמה הגבוהה ביותר מאז אוקטובר.

גורם בכיר במשמרות המהפכה האיראניים הדגיש כי לא מדובר בפעולת התגמול על חיסול המפקדים הבכירים בדמשק בשבוע שעבר ומדובר בעוד פעולה במסגרת הלוחמה הפסיכולוגית שאיראן מנהלת מול ישראל.

דובר צה"ל התייחס למקרה ואמר בהצהרה לתקשורת הזרה כי "איראן תישא בהשלכות אם תבחר להסלים את המצב עוד יותר." הוא ציין כי "מדינת ישראל נמצאת בכוננות גבוהה. הגברנו את המוכנות להגן על מדינת ישראל מפני תוקפנות איראנית נוספת. אנחנו גם מוכנים להגיב. צבא ההגנה לישראל ערוך לכל התרחישים וינקוט את הצעדים הנדרשים – יחד עם בעלי בריתנו – כדי להגן על עמנו."

במהלך היום ארגון הטרור חיזבאללה ביצע מספר שיגורים לעבר ישראל של רקטות וכטב"מי נפץ. לא היו נפגעים וצה"ל בתגובה תקף מספר פעמים יעדים של הארגון בדרום לבנון.

מלבד המתח ששורר בציבור והכוננות הגבוהה בעקבות האיומים האיראניים מדינת ישראל נמצאת די בשגרה. השבת יצאו עשרות אלפים לטייל ברחבי הארץ ולא נראה שהאיומים השפיעו באופן ניכר על הציבור בישראל. אך שוב חשוב לומר שעדיין לא צריכים להיות שאננים ויש להישמע להנחיות פיקוד העורף.

אתמול נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן אמר כי תקיפה איראנית על ישראל תקרה בקרוב, בתקשורת האמריקנית דיברו על 24-48 שעות. ישראל יכולה להסתכל על האירוע הזה כהזדמנות פז. הרי האיומים מאיראן זה לא משהו שמדינת ישראל לא התמודדה איתו בעבר. חשוב לזכור כי ירי מאיראן שנמצאת בטווח של יותר מ-1,000 קילומטרים מישראל, ייקלט במערכות המכ"ם ומערכות תצפית נוספות של ישראל, מה שיאפשר זמן רב ליירט את האיום. כמו כן נציין שבדרך ישנם מספר שותפים של ישראל שעשויים לבצע את היירוט עבורה. בדומה ליירוטים שכבר בוצעו בעבר כשבוצע ירי על ידי החות'ים משטח תימן ומעיראק.

שיגור טיל איראני
שיגור טיל איראני

ישראל פועלת במשך שנים לפגוע בתוכנית הגרעין האיראנית, היא עשתה זאת די בהצלחה עד כה, אחרת כבר מזמן היה לאיראנים נשק גרעיני אך עם זאת התוכנית של האיראנים נמשכת ומומחים סבורים שהיא די קרובה למטרה. ישראל עשתה פעולות רבות חלקן ידועות לציבור, כמו אותה פריצה לארכיון שממנו נגנבו מסמכים ודיסקים רבים ופעולות נוספות שפחות ידועות לציבור. אך למרות זאת ישראל נמנעה מלתקוף את איראן ישירות, בעיקר בשל העובדה שתקיפה כזו עלולה להצית מלחמה אזורית ודבר נוסף הוא שמתקני הגרעין מפוזרים במקומות רבים על אדמת איראן ותקיפה משולבת על מספר יעדים בו זמנית עלולה להיות מאתגרת וקשה יותר.

כתבה בנושא >> דיווח אמריקני: איראן הכינה למתקפה על ישראל יותר מ-100 טילי שיוט

כעת, כאמור אם איראן תתקוף ישירות את ישראל תהיה לה הזדמנות פז, להוציא אל הפועל תוכניות תקיפה שישבו במגירה במשך שנים רבות והפעם גם יהיה לה לגיטימציה וגיבוי מצד ארצות הברית. חשוב לומר שגורמי ביטחון בישראל מעריכים כי תקיפה של מתקני הגרעין באיראן, חזקה ועוצמתית ככל שתהיה לא תוכל להשמיד את הפרויקט האיראני אבל כן לעכב אותה לעוד מספר חודשים אולי שנים.

ואחרי שאמרנו את כל זה, עדיין לא בטוח שאיראן תתקוף את ישראל ישירות ואם כן, גן לא בטוח שישראל תגיב בתקיפה של מתקני הגרעין באמצעות טילים שיגרמו גם לנפגעים רבים. לישראל יש נשק אפקטיבי מאוד ויעיל שיכול לגרום לאיראנים נזק גדול מאוד וזאת מבלי שיהיו נפגעים בקרב האוכלוסייה האיראנית. לפצצות האלה שבידי ישראל קוראים פצצות אלקטרו-מגנטיות – "E-bomb". מדובר בפצצות שמסוגלות להשבית כל מוצר אלקטרוני, כולל את מתקני הגרעין, תשתיות החשמל והמים, האינטרנט, מערכות בקרה ובעצם כמעט הכל וזאת מבלי לגרום כלל להרוגים.

איראן מבינה היטב את ההשלכות לתקיפה ישירה על ישראל ולכן זה לא סתם שהיא אינה ממהרת להגיב. הימים הקרובים עלולים להיות מאתגרים, כל שנותר הוא להמשיך לעקוב אחר הנעשה ולהיות מוכנים לכל תרחיש.

טילי שיוט איראנים - איראן
טיל שיוט איראני. צילום: אירנא 24

3 תגובות

Back to top button