איראןמבזקים

קולות מטהרן: "בעזרת השם שהממשלה שלנו תתגבר על הרגש"

ככל שהערכות המודיעיניות מתחזקות והאזהרות לציבור מתרבות כך מפלס החרדה עולה בקרב אזרחי המדינות – גם בישראל וגם באיראן.

"אני לא יודעת מי אשם, אבל עדיף להגיע לקונצנזוס כדי למנוע מלחמה ומוות של אנשים חפים מפשע", אמה מרים בת 43 תושבת טהרן לסוכנות הידיעות הצרפתית AFP.

באיראן עוקבים בדריכות אחר החדשות מאז התקיפה שאירעה ב-1 באפריל על הקונסוליה האיראנית בדמשק שישראל ביצעה, על פי טענת האיראנים. מאז כולם ממתינים ל"עונש" שהרפובליקה האסלאמית התחייבה להגיב על חיסולם של שבעה מחברי משמרות המהפכה, ביניהם שני קצינים בכירים. ישראל מצידה הזהירה כי איראן "תישא בתוצאות ההסלמה", בעוד שמדינות רבות, כולל ארצות הברית קראו לאיראן לנהוג באיפוק.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן
איראן - טהראן
טהרן, בירת איראן

העיתון הרפורמיסטי "שארג'" באיראן דיווח כי "ככל שהתגובה של טהרן תתעכב יותר, כך יהיו לה השלכות שליליות על כלכלת המדינה והחרדה בציבור יחריף".

חששות אלה משפיעים על החזרה לבתי הספר במדינה לאחר ראש השנה האיראני שנחגג ב-21 במרץ ועיד אל-פיטר.

סאלחי, פנסיונר בן 75 המתגורר בטהרן אמר לסוכנות הידיעות הצרפתית כי הוא מקווה שהחוכמה תנצח. "בעזרת השם שהממשלה שלנו תתגבר על הרגש. אם זה יקרה לא יהיה שום עימות", אמר.

אך יש גם חלק מתושבי הבירה שדווקא מצפים מהשלטון באיראן להגיב הפעם בחריפות יותר בהשוואה לחיסולים קודמים של חיילים איראנים שיוחסו לישראל. יוסף בן 37 שעובד במגזר הפרטי אמר: "עלינו להגיב הפעם ביתר רצינות ובנחישות".

איהסאן, בן 43 פרופ' באוניברסיטה בטהרן סבור שהתגובה היא "הגיונית" מכיוון שהישראלים לדבריו, "תקפו מפקדה דיפלומטית איראנית" בדמשק. הוא הוסיף כי "מלחמה היא תמיד רעה וגורמת לחרדה, אבל לפעמים יש בה צורך כדי להשיג שלום".

איראן
איראן

הפרשן הפוליטי באיראן, אחמד זייד עבאדי ציין כי "נראה שהרשויות עדיין לא קיבלו החלטה סופית, שכן צפויות לכך השלכות קשות. במיוחד יש לקחת בחשבון את השפעתה על דעת הקהל, שנראה כי אכפת לה מהקשיים הכלכליים יותר מאשר המלחמה בעזה".

הפרשן האיראני הסביר לסוכנות הידיעות הצרפתית כי "האפשרות של מלחמה מדאיגה במיוחד את בעלי העסקים, במיוחד אלה התלויים במחיר של מטבעות זרים. יש החוששים שזה יגרום למחסור בסחורות מזון".

כראיה לחששות אלו ירד ה"ריאל", המטבע המקומי, לרמה הנמוכה ביותר, כאשר שער החליפין בשוק המקביל הגיע ל-650 אלף מול הדולר.

הממשלה ניצבה בפני "דילמה", גם ברמה האסטרטגית, לדברי עלי ביגדלי, איש אקדמיה המתמחה בעניינים בינלאומיים. הוא הבהיר כי "איראן עלולה להיות על סף מלחמה לא רצויה מאחר ותקיפה על ישראל משטח איראן היא דווקא אינטרס של ישראל ותועיל לראש הממשלה בנימין נתניהו, כך הוא יוכל לסיים את המלחמה בעזה, לאור המלחמה עם איראן."

סגן שר החוץ האיראני לשעבר, חוסיין ג'אברי אנסארי, סבור כי טהראן "חייבת לבחור באפשרות הזולה והמועילה ביותר כדי להגיב לישראל". הוא הסביר כי "המטרה המתאימה ביותר לתקיפה איראנית היא מתקנים ביטחוניים וצבאיים ישראלים בשטחים שנכבשו מאז 1967, במיוחד ברמת הגולן".

איראן
איראן

Back to top button