חדשות הארץמבזקים

מהו המתקן בעוספיה – ולמה ישראל תקפה דווקא שם?

בלילה שבין חמישי לשישי ישראל תקפה בסביבת אתר גרעיני בעוספיה, כך על פי דיווחים שונים בכלי תקשורת זרים, זאת באמצעות מל"טים קטנים ושלושה מטוסי קרב מסוג F-35.

רשת "אל ערביה" דיווחה כי התקיפה התמקדה במכ"ם של מערכות ההגנה האוויריות שקשורות למתקן הגרעיני בנתנז. בתצלום לוויין שפורסם אמש נראה המקום שהותקף ובדיווח ב CNN נטען כי מערכת ההגנה האווירית S-300, מתוצרת רוסיה נפגעה בתקיפה.

מקור צבאי ישראלי אישר כי ישראל היא זו שתקפה וציין כי היעד היה בקרבת האתר הגרעיני בעוספיה. הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית הודיעה כי לא נגרם נזק לאתרי הגרעין האיראניים והדגישה כי מתקנים גרעיניים לא צריכים להיות מטרה בכלל בעימותים צבאיים. גם בטהרן מיהרו להוציא הודעת הבהרה כי כל אתרי הגרעין במדינה תחת אבטחה מלאה ולא נגרמו להם נזקים.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן
המתקן הגרעיני בנתנז - סוללת S-300 - מערכת ההגנה האווירית
עיבוד תמונה: חדשות מבזק לייב

על פי דיווח בעיתון ניו יורק טיימס, בתקיפה הישראלית החריגה באיראן נעשה שימוש בטכנולוגיה צבאית מתקדמת שאפשרה לנשק שהופעל לחמוק ממערכות הגילוי וההגנה האווירית של המשטר האיראני.

בתקיפה, שהתבצעה כאמור ככל הנראה על ידי מטוסי קרב ישראליים שגרו טילים חדשניים שהצליחו לפגוע במערכת ההגנה האווירית מסוג S-300 הממוקמת בסמוך למתקן הגרעין בנתנז. שני מקורות איראנים אישרו כי מערכת ההגנה האסטרטגית אכן נפגעה.

לפי גורמים מערביים המקורבים לפרטי האירוע, מטרת התקיפה הייתה להעביר מסר ברור לטהרן, כי לישראל יש יכולת טכנולוגית להתגבר על מערכות ההגנה האיראניות ולפגוע בהן ישירות במקרה הצורך.

עדיין לא ברור אילו כלי נשק מתקדמים בדיוק הופעלו בתקיפה, אך הובהר כי הירי בוצע ממרחב אווירי שאינו שייך לישראל, איראן או ירדן. מהלך שנועד להשאיר את הממלכה ההאשמית מחוץ למעגל העימות.

מקורות איראניים נוספים חשפו כי מערכות ההגנה האווירית במדינה לא הצליחו לזהות ולהתריע על החדירה של כלי הנשק שפגעו במטרה. היכולת הזו להתגבר על המכשול הביטחוני המרכזי של איראן היוותה הפתעה מוחלטת לרשויות הביטחון במדינה.

האירוע החריג שתואר כ"הודעה" מצד ישראל, מהווה חשיפה של יכולות צבאיות מתקדמות בתחום הנשק המדויק. יכולות שעשויות להוות כוח רב-עוצמה במקרה של עימות עתידי בין המדינות.

מה זה המתקן הגרעיני בעוספיה? מה חשיבותו? ולמה ישראל בחרה דווקא לתקוף בסביבתו?

מרכז הטכנולוגיה הגרעיני בעוספיה הוא מתקן גרעיני מרכזי הממוקם במרכז איראן על שטח של 60 דונם. המרכז הוא חלק מתוכנית הגרעין של איראן ומפוקח על ידי הארגון לאנרגיה אטומית של איראן. הוא גם נחשב למתחם המחקר הגרעיני הגדול במדינה, וכולל כ-3,000 מדענים.

במתקן זה יש 60 יחידות ייצור שמעבדים את האורניום לאחר הפקתו מהמכרה על ידי טיהורו מזיהומים כדי להפוך אותו כימית לגז UF6 "אורניום הקספלואוריד", שלאחר מכן הוא עובר תהליך קירור עד שהוא הופך למוצק.

המוצר הזה נקרא yellowcake (המרת אורניום גולמי לגז אורניום הקספלואוריד). הוא מועבד על מנת להכין אותו להעשרה ולהמיר אותו לתרכובות אורניום אחרות. לא להעשיר אורניום ישירות. זה לא נחשב לאחד מתפקידיו של מתקן זה. המתקן בעוספיה חשוד כמרכז של תוכנית סודית לנשק גרעיני איראני.

מתקן זה מפעיל שלושה כורי מחקר קטנים, מתקן הסבה, מפעל לייצור דלק וזרקוניום, ומכיל מתקנים ומעבדות נוספות, עם תוכניות איראניות לבנות כורי מחקר גרעיניים חדשים באתר בעוספיה.

נדגיש כי ישראל ביצעה את התקיפה על מערכות ההגנה סמוך למתקן על מנת לאותת לאיראן כי היא יכולה להגיע בתוך איראן לכל מקום, אפילו לאתרים הרגישים ביותר. על פי תמונת הלוויין שפורסמה התקיפה על סוללת ההגנה האווירית מסוג S-300 הייתה מדויקת.

תמונת לוויין - תקיפה באיראן
תמונת לוויין (שימוש לפי סעיף 27 א')

Back to top button