חדשות הארץמבזקים

גבול הצפון: חילופי האש בין ישראל לחיזבאללה נמשכים והמתיחות גוברת

חילופי האש בין ישראל לארגון הטרור חיזבאללה נמשכים כבר חודשים ארוכים ומאות אלפי תושבים נעקרו מבתיהם עם תחילת סבב הלחימה. בימים האחרונים נראה כי שני הצדדים עלו מדרגה, חיזבאללה גרם למותו של אזרח ישראלי במארב בגזרת הר דב וישראל ממשיכה לחסל פעילים בארגון בתקיפות אוויריות.

ההסלמה מול חיזבאללה החלה זמן קצר לאחר הטבח המזעזע ב-7 באוקטובר שביצעו מחבלי חמאס-דאעש ביישובי הדרום. חיזבאללה מנצל את המצב שבו נמצאת ישראל ומנסה להפעיל לחץ על ישראל בגבול הצפון על מנת לסייע לפלסטינים.

חיזבאללה הגביר בימים האחרונים את הירי לעומק שטח ישראל עם טילי נ"ט מונחים וכטב"מים. בתקיפה באמצעות כטב"ם שאירעה מוקדם יותר בשבוע שעבר על מתנ"ס ביישוב ערב אל-עראמשה בגליל המערבי 18 בני אדם נפצעו, מתוכם 13 לוחמי צה"ל. מספר ימים לאחר מכן נקבע מותו במרכז הרפואי לגליל בנהריה של רב-סרן (מיל') דור זימל, בן 27 מאבן יהודה שנפצע אנושות.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

ישראל הגיבה לאירוע בתקיפות נרחבות גם בעומק לבנון וגרמה למותם של מפקדים בכירים בארגון חיזבאללה.

רים מומטז, מהמכון הבינלאומי למחקרים אסטרטגיים בפריז אמרה לעיתון "וול סטריט ג'ורנל" כי "זו נקודת הסיכון הגבוהה ביותר במונחים של חזית חיזבאללה-ישראל מאז השבועות הראשונים שלאחר ה-7 באוקטובר. יש הרבה "משחק באש" שכל אחד מהצדדים בודק את הגבלות של השני".

העימות מול חיזבאללה נמשך, זאת על רקע מתיחות שהגיעה לשיא בתחילת החודש בין איראן לישראל. לראשונה שאיראן וישראל תקפו זו בשטחה של זו באופן ישיר, מה שהעלה חשש גדול בקרב מדינות רבות ממלחמה אזורית כוללת. שתי המדינות בחרו להגיב באופן מוגבל על מנת שלא להרחיב את המערכה. איראן שיגרה לעבר ישראל יותר מ-300 טילים וכטב"מים שרובן יורטו בהצלחה וישראל תקפה סוללת S-300 הייתה חלק ממערך ההגנה על המתקן הגרעיני בנתנז, סמוך לעוספיה. לאחר העימות הישיר שתי המדינות נצרו את האש ומלחמת הצללים ארוכת השנים בין שתי המדינות נמשכת. כשישראל בעיקר פועלת מול הפרוקסי שלה בסוריה, לבנון, תימן ועיראק.

סכסוך מוגבר באופן משמעותי בין ישראל לחיזבאללה עלול להיות הרסני עבור שני הצדדים. במהלך המלחמה האחרונה בין השניים ב-2006, הפציצה ישראל את שדה התעופה האזרחי של ביירות, וחיזבאללה ירה טילים לעומק ישראל. יותר מ-1,100 בני אדם נהרגו בלבנון, כולל אזרחים ולוחמים כאחד. כ-120 חיילים ישראלים נהרגו במהלך המלחמה, שכללה פלישה קרקעית לדרום לבנון. יותר מ-40 אזרחים ישראלים נהרגו גם כן.

מאז חלפו כמעט כשני עשורים ושני הצדדים הגדילו את כוחם הצבאי. ישראל רכשה ופיתחה במהלך השנים מערכות הגנה אוויריות חדשות ומטוסי קרב מתקדמים מארצות הברית, וחיזבאללה רכש טילים חדשים וכלי נשק נוספים מאיראן. כמו כן הוא פעל במשך שנים רבות לפיתוח טכנולוגיות לצורך דיוק הטילים שברשותו. לחיזבאללה יש גם אלפי לוחמים שהשתתפו בקרבות במהלך מלחמת האזרחים בסוריה. בנוסף חיזבאללה מחזיק במערכת מנהרות מסועפת בדרום לבנון שעולה על אילו של חמאס שנמצאו ברצועת עזה.

ישראל - חיזבאללה - נתניהו - חסן נסראללה
עיבוד תמונה: חדשות מבזק לייב

על פי הערכות בישראל, לחיזבאללה היו עד שנת 2015 כ-150,000 רקטות ארטילריות וטילים בליסטיים, מומחי ביטחון מאמינים שהמספר הזה עלה מאז. חיזבאללה שומר על עמימות בנוגע לארסנל שנמצא ברשותו הן במספרים והם בסוגים המצויים בידיו.

אלוף במיל' אסף אוריון, חוקר בכיר במכון הישראלי למחקרי ביטחון לאומי אמר לעיתון "וול סטריט ג'ורנל" כי "מאחר ששני הצדדים מבינים שהם רוצים להימנע ממלחמה, הם למעשה מאפשרים לעצמם יותר ויותר מקום להסלים עם הזמן. אז כל עוד יש לחימה בעזה, חיזבאללה ימשיך בהתקפות שלו, מה שמגביר את הסיכויים לחישוב שגוי".

לצד המלחמה בעזה, הסכסוך בגבול לבנון-ישראל מערער את שתי המדינות במשך חודשים. מאז תחילת המלחמה ב-7 באוקטובר חיזבאללה איבד 289 מלוחמיו, מספר השווה לאלה שנהרגו במלחמת לבנון השנייה. שר הביטחון יואב גלנט אמר ביום רביעי האחרון כי צה"ל חיסל מחצית ממפקדי חיזבאללה בדרום לבנון. חיזבאללה מנגד דחה את הטענה של שר הביטחון גלנט ואמר כי זה לא חצי ומספר המפקדים שנהרגו הוחלפו במהירות "גלנט מוכר רק ניצחון מזויף לציבור הישראלי", אמר עלי מטר, פרשן אקדמי ופוליטי המקורב לחיזבאללה.

מותם של פעילי ארגון חיזבאללה ועקירת אזרחים רבים מבתיהם בדרום לבנון הותירו את חיזבאללה בדילמה קשה, אמרו פרשנים. לבנון היא מדינה שנמצאת במשבר כלכלי עמוק כבר חמש שנים ולא יכולה להרשות לעצמה להתמודד עם מלחמה בעת הזו. חיזבאללה חייב יהיה לאזן בין לחצים פוליטיים סותרים בתוך לבנון לבין מערכת יחסים מורכבת עם הפטרונית שלו, איראן.

"יש כאן כמה אינטרסים, והם לא בהכרח מתאימים, למרות שחיזבאללה מציג אותם לקהל שלו כאילו כולם דבר אחד קוהרנטי", אמר הייקו ווימן מנהל הפרויקט של עיראק , סוריה ולבנון בקבוצת המשבר הבינלאומית.

הנהגת חיזבאללה הצביעה על הלחץ החריג על הזרוע הצבאית שלה כמזכ"ל הארגון חסן נסראללה הורה ללוחמיו להיפטר מהסמארטפונים שלהם ואמר שהם יכולים לשמש את ישראל למעקב ואפילו לאיתור יעדים לתקיפה.

על אף הלחץ והחשש של חיזבאללה ממלחמה, הארגון התנגד למאמצים של ארה"ב וצרפת לעצור את הסכסוך שלו עם ישראל בזמן שהמלחמה בעזה נמשכת, בטענה שעליו להפעיל לחץ על ישראל לסייע לעם הפלסטיני במהלך המלחמה. שר החוץ של צרפת, סטפן סז'ורנה, צפוי לבקר בסוף השבוע בלבנון בניסיון להמשיך במאמצי התיווך.

גורם צבאי בכיר אמר כי ישראל צריכה להגביר את הלחץ הצבאי על חיזבאללה על מנת להגיע בסופו של דבר לרגיעה. "יש דרך לסיים את זה והיא להסלים", אמר הגורם הישראלי והוסיף, "ישראל לא יכולה לעצור עכשיו זה מסוכן לאזור כולו".

חיזבאללה מציד גם אמר לגורמים בכירים בלבנון כי הוא מוכן להסלים את המצב עוד יותר. זאת לאחר שראש הממשלה הלבנוני נג'יב מיקאטי ניהל שיחות עם נשיא צרפת עמנואל מקרון ב-19 באפריל במטרה לעצור את ההתקפות על ישראל מצד חיזבאללה. לאחר שמיקאטי העביר מסרים מצרפת, כולל קריאה להפסיק את האש נגד ישראל למרות המלחמה המתמשכת בעזה, חיזבאללה הגיב באומרו כי הארגון ערוך להסלמה נוספת "אם ישראל תבחר בדרך זו", כך לפי גורם שמכיר את פרטי השיחה.

כאמור, שני הצדדים נמצאים כעת במצב הנפיץ ביותר מאז מלחמת לבנון השנייה בשנת ה-2006 כשבישראל וגם בלבנון חוששים שהמצב יכול לצאת משליטה ולהידרדר למלחמה גדולה.

Back to top button