צרכנות

איך מקדמים תחבורה נקיה ושומרים על העולם?

קרדיט ל UNSPLASH

מדינות רבות החלו לקדם מדיניות של תחבורה לא מזהמת ושמירה על הסביבה. מדובר על מגמה עולמית שמגיעה מהרצון לשנות את המצב הנוכחי בו יש בעיות אקלימיות המשפיעות על כולנו. איך מקדמים תחבורה נקיה ומפחיתים את הזיהום החמור? יש מקומות שכבר עשו את זה ובהצלחה.

בקליפורניה החליטו לאחרונה לאסור על מכירת רכבים מזהמים המונעים על ידי דלק, החל משנת 2035. מדובר על חקיקה חשובה מאחר שקליפורניה היא שוק הרכב הגדול בארצות הברית ויש לה השפעה ישירה על מדינות אחרות.

מעבר לתאריך היעד הזה, החליטו בקליפורניה על שלב ביניים חשוב שבו יצרניות הרכב יהיו חייבות למכור דגמים של רכבים חשמליים בשיעור של למעלה משליש בשלוש השנים הקרובות. בהמשך, אותן חברות יחויבו למכור כשני שלישים של רכבים חשמליים עד שנת 2030.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

מדובר בלא פחות ממהפכה תחבורתית בגלל היקף שוק הרכבים המדובר וההשפעה על שאר המדינות בארצות הברית, כך שהצפי הוא שרגולציות דומות יחלו לפעול באותו אופן בשנים הקרובות. אם מצרפים לכל זה את החקיקה הפדרלית של הנשיא ביידן לגבי המאבק במשבר האקלים, הרי שמקבלים כאן תמיכה ממשלתית בכל מה שנוגע להפחתת זיהום האוויר וצמצום של פליטה מזהמת, בעיקר של כלי תחבורה.

זאת דוגמה למדיניות שמסתכלת קדימה ורואה מה צריך לעשות נוכח משבר האקלים שיש לו השלכות הרסניות בכל מקום. אי אפשר לעמוד מהצד ולקוות שיהיה טוב אלא יש צורך לפעול ומיד ואת זה מנסים לתקן כעת. לשמחתנו, ארצות הברית היא לא היחידה וגם לא היתה הראשונה לעשות זאת. באירופה וגם בסין החלו לשנות דברים בשנים האחרונות ויש לכך הוכחות בשטח.

בסין, החלו לפני כמה שנים לקדם תחבורה חשמלית, גם ציבורית, בעיקר במרכזי הערים. מדובר בערים שבהן חיים מיליוני אנשים בממוצע וכמות הרכבים שם היא אדירה. גם הזיהום התפתח בהתאם, כך שהיה צורך דחוף לשנות. המדיניות הסינית היתה לתת תקציבים לפיתוח וזה אומר פתיחה של מפעלים חדשים לייצור רכבים חשמליים, קידום של חברות רכב סיניות כדי להפיץ את הרכבים גם בעולם כולו והקמת תשתיות טעינה לרכבים, מהגדולות שקיימות בעולם.

התוצאה היא שכמות הרכבים החשמליים עלתה וההתפתחות של הענף נמצאת בקידום מואץ, עם הפנים קדימה לקראת ייצור חשמלי מלא, כולל לכל העולם. אפילו בישראל החלו למכור דגמים חשמליים כמו יונדאי איוניק 5  בשנים האחרונות והמכירות שלהם עולות בכל שנה.

גם באירופה הדברים קרו מוקדם מהצפוי והאיחוד האירופי החליט על רגולציות בנוגע לפליטה מזהמת, יעדים וקנסות לפני כמה שנים. בנוסף לזה, לאחרונה התקבלה באיחוד החלטה על איסור מכירת רכבים מזהמים עד שנת 2035. המטרה היא להכפיל את כמות הרכבים החשמליים הנמצאת כיום באירופה כדי להגיע ליעד של לפחות שלושים מיליון עד סוף העשור.

ישנן מדינות אירופאיות שלא מחכות להחלטה הזו בלבד וכבר מכינות חוקים משלהן על איסור מכירת רכבים מזהמים עוד לפני תאריך היעד של האיחוד. בריטניה, שוודיה, דנמרק והולנד רוצות להקדים את האיסור בשטחן לשנת 2030 ונורווגיה אף מחמירה ורוצה לאסור מכירת רכבים מזהמים החל משנת 2025, כלומר לא עוד הרבה זמן, במונחים תחבורתיים.

בנוסף, יש לא מעט מדינות שבהן מעודדים בשנים האחרונות קנייה ושימוש של רכבים חשמליים שאינם מזהמים, כמו טסלה מודל Y . מצד אחד, ישנם תמריצים כספיים לרכישת רכב חשמלי והטבות אחרות כמו: חניה מועדפת או אגרות כבישים מופחתות. מצד שני, יש הגבלות על רכבים מזהמים כמו העלאת מחירים, איסור כניסת רכבים כאלה למרכזי ערים שונות וקנסות גם ליצרניות רכב שלא יעמדו ביעד הפליטה המזהמת והתקן האירופי שנקבע לכך.

כל אלה הן דוגמאות טובות לקידום תחבורה נקיה שפותרת את בעיית הזיהום באופן מהיר יחסית, בלי לפגוע בניידות של האוכלוסייה. מדינות רבות בעולם, ביניהן שוקי הרכב הגדולים, כבר הבינו את החשיבות של העניין ופועלות בכיוון הנכון לעצירת האסון האקלימי כדי שבעתיד נקבל אוויר נקי ואיכות סביבה נעימה יותר.

Back to top button