מבזקיםפוליטי / מדיני

יו"ר האופוזיציה, יאיר לפיד: "יש שמונה דברים שעלינו לעשות אחרת"

יו"ר האופוזיציה, יאיר לפיד פרסם היום (שני) ברשתות החברתיות את הצעתו לאיך היה פועל אחרת אילו היה בתקופה זו ראש הממשלה. הוא מנה שמונה דברים לטענתו על ישראל לעשות אחרת.

"ממשלת ישראל נמצאת בסחרור גמור. אין לה מדיניות שמישהו מבין, אין שום חזון. אם אתם לא מאמינים לי בגלל שאני ראש האופוזיציה, תשאלו אחרים: תשאלו את תושבי הצפון, תשאלו את תושבי עוטף עזה, תשאלו את משפחות החטופים, תשאלו את ראשי מערכת הבטחון, תשאלו את האמריקאים, תשאלו את המילואימניקים." כתב לפיד.

הוא הבהיר כי "יש שמונה דברים שעלינו לעשות אחרת:
1. המשימה הדחופה ביותר – עסקת חטופים.
זו החלטה קשה, אבל הגיע הזמן לעשות אותה: הממשלה צריכה לעשות עסקת חטופים גם אם משמעות העסקה היא הפסקת המלחמה. ישראל במילא לא מנהלת עכשיו מלחמה, והדשדוש הנוכחי לא פועל לטובתנו. לרפיח נוכל לחזור בהמשך (ראו סעיף 3), עכשיו עלינו לעשות הכל כדי להחזיר את החטופים והחטופות הביתה.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

2. להגדיל את הסיוע ההומניטרי בעזה.
בפני ממשלת ישראל עמדו שתי אפשרויות בנושא הסיוע:
1. להציף את עזה בסיוע. גם כדי להסיר מאתנו את הלחץ הבינלאומי וגם כי אלה הם ערכינו כמדינה דמוקרטית.
2. למנוע מעזה סיוע כדרך ללחוץ על החמאס בנושא החטופים. זה לא היה עובד, אבל לפחות זו היתה החלטת מדיניות.

במקום זה הממשלה יצרה אפשרות שלישית, גרועה מכולן: היא הכניסה לעזה מעט מדי סיוע, ועשתה כל מאמץ להסתיר גם את זה כדי לא להרגיז את בן גביר וסמוטריץ'. זה לא רק עורר כעס עצום בעולם, אלא גם חיזק את החמאס. כשנכנס מעט מדי סיוע, זה משמש להם כמנוף שליטה על האוכלוסיה. למדינת ישראל יש אינטרס מובהק לוודא שאין בעזה רעב ומחסור במוצרים בסיסיים.

3. להגיע להסכם עם המצרים על ציר פילדלפי ומעבר רפיח.
כדי שישראל תוכל בעתיד לפעול ברפיח, עליה לסגור קודם מול המצרים מתווה לציר פילדלפי ולהפעלת מעבר רפיח. אם לא תהיה לנו שליטה בכל הכניסות לעזה – מעל ומתחת לאדמה – החמאס יוכל לבנות את כוחו מחדש, או פשוט לברוח בכל פעם שצה"ל מתקרב. המצרים מוכנים לשתף פעולה, אבל מעוניינים שהרשות הפלשתינית תהיה חלק מהפעלת מעבר רפיח, כפי שזה היה עד 2017.

4. לקבוע תאריך להחזרת המפונים לצפון.
ממשלת ישראל לא יכולה לוותר על חבל ארץ שלם, פורח ויפהפה, רק כי אין לה מדיניות. היא צריכה להודיע שב-1 לספטמבר תפתח שנת הלימודים בצפון כסדרה. עדיף שזה יקרה בזכות הסכם מדיני שיסיג אחורה את החיזבאללה אל מחוץ למה שנקרא "טווח הקורנט" (כ-10 קילומטר), אבל אם זה לא יילך בטוב, זה יילך בכוח. אזרחי ישראל לא יהיו גולים בארצם.

5. להציג תוכנית מסודרת ל"היום שאחרי".
מה שהממשלה צריכה לעשות הוא להתחיל דיון על "היום שאחרי" בעזה עם הסעודים, האמירתים, האמריקאים וכן, גם עם הרשות הפלשתינית. הרש"פ לא תהיה חלק מסידורי הבטחון בעזה, אלא רק מהמנגנון האזרחי של ניהול הרצועה. המודל הרי קיים ועובד גם היום. "ממשלת הימין על מלא" מקיימת עם הפלשתינים קשרים בטחוניים, כלכליים ואזרחיים הדוקים בכל שטחי יהודה ושומרון. אין שום סיבה לא לפעול באותה צורה גם בעזה.

6. להגיד לסעודים ולאמריקאים שאנחנו לא פוסלים את האפשרות להיפרד מהפלשתינים.
אף אחד לא מבקש מאתנו להקים מחר מדינה פלשתינית, או להקריב אפילו גרגר אדמה אחד. כל מה שהעולם מבקש מאתנו הוא שנגיד שאם הפלשתינים יוכיחו לנו שהם שלווים כמו השווייצרים, שוחרי שלום כמו ההולנדים ורגועים כמו האוסטרלים, נהיה מוכנים לשקול להיפרד מהם. מדובר בתהליך שייקח שנים, וחובת ההוכחה תהיה עליהם. התמורה לנכונות הסימלית הזו תהיה הסכם היסטורי עם סעודיה, יצירת ברית איזורית אנטי-איראנית, פיתוח של הסכמי אברהם ופורום הנגב שיחזירו את הכלכלה למסלול, וסיום הבידוד המדיני שהולך וסוגר עלינו. העובדה שאנחנו מסרבים להגיד את זה בגלל החשש שבן גביר יתעצבן, היא טירוף דעת.

7. לשנות את כל מדיניות החוץ ותפיסת ההסברה.
להפסיק לביים עימותים מיותרים עם ממשל ביידן. לחזק את הקשר עם יהדות ארה"ב הליברלית. לתמוך באוקראינה ללא הסתייגויות. לא להחרים מדינות שמבקרות אותנו כמו ספרד, אלא להמשיך לפעול מולן ציבורית ותקשורתית. לרכז את כל מערך ההסברה במשרד החוץ (היום הוא מפוצל בין חמישה משרדי ממשלה שונים), להקים כוח משימה מיוחד לקמפוסים האמריקאים, ליצור צוות תגובות מיידיות כפי שהיה בעבר, למסד שיתופי פעולה עם גופי חברה אזרחית כמו "מטה ההסברה האזרחי", "ישראליז" ומיזם ACT-IL.

8. להקים ממשלה אחרת.
ממשלה בלי קיצונים, הגונה, טובה ויעילה, בלי ראש ממשלה כושל והרסני שאשם באסון הגדול ביותר שקרה לנו ואינו מפסיק להסית נגד אזרחיו. בלי המבנה המזיק של שני קבינטים שרבים ביניהם. ממשלה שתחזיר את ההרתעה ותקים ברית צבאית מול האיום הגרעיני האיראני, שהיה ונשאר האתגר המרכזי שלנו. ממשלה שתשקם ביעילות את ישובי העוטף, תקים ועדת חקירה ממלכתית לאירועי ה-7 לאוקטובר, תטפח את יחסי החוץ של ישראל ותעצים את הברית עם האמריקאים. ממשלה שלא תחשוש לגייס חרדים, תביא בטחון אישי לאזרחים, תחזק את החינוך הממלכתי וההשכלה הגבוהה, תפעל להורדת יוקר המחיה ותסייע למעמד הביניים. יש מילה בעברית שמתארת ממשלה כזו: תקווה."

מה הייתי עושה אחרת - יאיר לפיד

3 תגובות

Back to top button