חדשות חוץמבזקים

הערכת העלות עלתה באופן דרמטי: המזח הימי בעזה יעלה 320 מיליון דולר

על פי גורמים רשמיים ובכירים בממשל ארצות הברית, הערכת העלות הצבאית לבניית רציף ימי מול חופי רצועת עזה על מנת לספק סיוע הומניטרי עלתה באופן דרמטי ל-320 מיליון דולר, כך אמר גורם בכיר במשרד ההגנה האמריקני לסוכנות הידיעות רויטרס.

הנתון הגבוה, שלא דווח בעבר, ממחיש את ההיקף העצום של מאמץ הבנייה הזה שלפי הפנטגון כולל כ-1,000 אנשי שירות אמריקאים, רובם מהצבא והצי. העלות הוכפלה בערך מההערכות הראשוניות בתחילת השנה, כך אמר גורם המכיר את הנושא.

"העלות לא רק עלתה – היא התפוצצה", אמר לרויטרס סנטור רוג'ר ויקר, הרפובליקאי העליון בוועדת השירותים המזוינים של הסנאט בראשות הדמוקרטית, כשנשאל על העלויות המוערכות. "המאמץ המסוכן הזה עם תועלת שולית יעלה כעת למשלמי המסים האמריקאים לפחות 320 מיליון דולר לתפעול המזח למשך 90 יום בלבד."

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן
מזח ימי - עזה - נמל
צילום: דובר צה"ל

הנשיא ביידן הכריז על תוכנית המזח במרץ, כאשר גורמי סיוע הפצירו בישראל להקל על הגישה לאספקת סיוע הומניטרי לעזה דרך נתיבי יבשה. על ידי פתיחת נתיב שני לסיוע, דרך הים, מקווים בכירים בממשל ביידן למנוע רעב בצפון הרצועה.

המערכה הצבאית של ישראל נגד חמאס בתגובה להתקפה על ישראל ב-7 באוקטובר, הרסה את רצועת עזה הקטנה והכניסה את 2.3 מיליון תושביה למשבר הומניטרי חמור.

אולם, ויקר וכמה מחוקקים אחרים שאלו אם הרציף הוא מאמץ כדאי, במיוחד לאור הסיכון שאנשי צבא אמריקאים עלולים להפוך למטרות חמושים של חמאס. "על כל יום שהמשימה הזו נמשכת, תג המחיר עולה וכך גם רמת הסיכון של 1,000 החיילים הפרוסים בטווח הרקטות של חמאס."

החששות מאיום על כוחות הצבא האמריקני הועלו ביום חמישי לאחר מתקפת פצצות מרגמה סמוך לאזור שבו יוקם המזח. למרות שלא היו כוחות אמריקאים במקום, אלא מספר קילומטרים מהחוף, מעבר לטווח המרגמות שנורו. ביידן הורה לכוחות צבא ארה"ב שלא לדרוך בחוף עזה.

המזח יטפל בתחילה ב-90 משאיות ביום, אך מספר זה עשוי להגיע ל-150 משאיות מדי יום כאשר הוא יפעל במלואו. האו"ם אמר השבוע כי המספר היומי הממוצע של משאיות שנכנסו לעזה במהלך אפריל היה 200 וכי היה שיא גם של 316 משאיות ביום אחד.

גורם בכיר בממשל ביידן אמר השבוע שהסיוע ההומניטרי שייצא מהמזח יצטרך לעבור דרך מחסומים ישראליים ביבשה, וזאת למרות שהסיוע כבר נבדק על ידי ישראל בקפריסין לפני שנשלח לעזה. ישראל רוצה למנוע כל סיוע ללוחמי חמאס שיגביר את המאמץ המלחמתי שלה.

הסיכוי למחסומים ישראליים מעורר שאלות לגבי עיכובים אפשריים גם לאחר הגעת הסיוע לחוף. האו"ם התלונן זה מכבר על מכשולים לקבלת סיוע הומניטרי והפצתו ברחבי עזה.

2 תגובות

Back to top button