חדשות הארץמבזקים

דיווח: ישראל הציבה לחמאס אולטימטום – הסכם או פעולה צבאית ברפיח

ישראל נתנה לחמאס שבוע להסכים להצעת הפסקת אש או שתחל בפעולה צבאית ברפיח, כך לפי גורמים מצריים שצוטטו היום (שישי) בעיתון וול סטריט ג'ורנל, זאת על רקע ההתמהמהות של ארגון הטרור חמאס להחזיר תשובה בניסיון לקבל תנאים טובים יותר שיבטיחו את שרידותו.

מצרים עבדה עם ישראל על הצעת הפסקת אש משופרת שהוצגה בפני חמאס בסוף השבוע שעבר, לפי הגורמים המצריים. הצפי היה שהנהגת חמאס המדינית תיוועץ עם הזרוע הצבאית בעזה ותשיב להצעה. אך יחיא סינוואר, המנהיג הצבאי של הארגון בעזה, שמסתתר כנראה במנהרות ברצועה וקובע את ההחלטות הסופיות, לא השיב עדיין.

מנהיג חמאס בעזה, יחיא סינוואר

גורמים מצריים אומרים שחמאס מחפשת הפסקת אש ארוכת טווח וערבויות מארצות הברית. בכירים בחמאס הביעו חששות שההצעה האחרונה עדיין מעורפלת מדי ומותירה לישראל עילה לחדש את הלחימה לאחר חילופי השבויים.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

ההצעה האחרונה קוראת לתקופת רגיעה ראשונית של עד 40 יום, שבמהלכה תשחרר חמאס עד 33 חטופים, עם אפשרות למשא ומתן על הפסקת אש ארוכת טווח אחר כך. השלבים הבאים יכללו הפסקת אש של לפחות שישה שבועות שבמהלכם חמאס וישראל יסכימו על שחרור בני ערובה נוספים, והפסקת לחימה ממושכת יותר שעשויה להימשך עד שנה.

גורמים מצריים אמרו שהם הזמינו בכירים בחמאס לחזור לקהיר בימים הקרובים להמשיך במשא ומתן. חמאס אמרה בהודעה ביום חמישי שצוות המשא ומתן שלה יגיע בקרוב לקהיר לדון בתנאים.

המשא ומתן על הסכם הפסקת אש התחדש ונעצר מספר פעמים מאז הפסקת האש הקצרה בנובמבר, כשחמאס וישראל רחוקות מהסכמה בנקודות מרכזיות, כולל היכולת של תושבי הרצועה לחזור לבתיהם בצפון ודרך לסיים את המלחמה. הצדדים כמעט הסכימו על תנאים לחילופי בני ערובה ישראלים שנחטפו על ידי חמאס ואסירים פלסטינים שכלואים בישראל, אמרו גורמים מצריים.

בלשכת ראש הממשלה בנימין נתניהו, במשרד החוץ האמריקני וגם בכירים בחמאס סירבו להגיב לדיווח.

נתניהו אומר שהצבא ישלח כוחות קרקעיים לרפיח – עיר בקצה הדרומי של רצועת עזה שבה מתגוררים יותר ממיליון אזרחים פלסטינים – ללא קשר אם הסכם יושג או לא. צה"ל אמר שרפיח היא המעוז האחרון של חמאס. אך בדלתיים סגורות, גורמים ישראלים שוקלים לדחות את הפלישה לרפיח לפרק זמן בלתי מוגבל אם הסכם ארוך טווח יושג.

גורמים בחמאס הביעו חששות שנתניהו דווקא מנסה להקשות על הארגון במטרה שתדחה את ההצעה כדי לפלוש לרפיח ולהאשים את חמאס בכישלון המשא ומתן. הארגון צפוי להגיב בהצעת נגד במקום לדחות את ההצעה לחלוטין, לפי הגורמים המצריים.

שר החוץ האמריקני אנתוני בלינקן שביקר בישראל ביום רביעי, אמר שהכדור נמצא בחצר של חמאס ושעליה לקבל את הצעת הפסקת האש שעל השולחן. כשנשאל על איומי נתניהו לתקוף את רפיח ללא קשר להסכם, הוא אמר שראש הממשלה יכול לדבר בעצמו. "חמאס תצטרך לקבל את ההחלטות שלה" אמר בפני עיתונאים בנמל אשדוד לגבי האיומים על תקיפה ברפיח.

מזכיר המדינה אנתוני בלינקן
צילום: דיוויד אזגורי, שגרירות ארה"ב
מזכיר המדינה אנתוני בלינקן
צילום: דיוויד אזגורי, שגרירות ארה"ב

נתניהו ספג ביקורת קשה על כשלי הביטחון והמודיעין בשל הטבח שביצעו מחבלי חמאס ב-7 באוקטובר, במהלכו נרצחו יותר מ-1,200 ישראליים ולמעלה מ-200 נחטפו לרצועת עזה. בתחילת המלחמה נתניהו ראה את הסקרים וחווה ירידה משמעותית אך המספרים החלו שוב לעלות ולהתייצב ככל שהמלחמה נמשכת, זאת על אף הלחץ הבינלאומי בו הוא שרוי.

כעת נתניהו מודאג מאוד מהאפשרות שבית הדין הפלילי הבינלאומי הבאג יגיש נגדו כתב אישום על פשעי מלחמה כביכול, טענה שהוא דוחה אותה בתוקף ושמדובר בהתקפה כצורך חיוני בהגנה העצמית של ישראל.

הפסקת הלחימה מול חמאס מסכנת אותו פוליטית והוא עלול לאבד את השלטון. חברי קואליציה מהימין הקיצוני איימו לנקוט צעדים להפלת הממשלה אם הוא יסכים להפסיק את המלחמה.

ביבי נתניהו
צילום: עומר מירון, לע״מ

תגובה אחת

  1. רמת אמינות……
    עזה תהיה ללא חשמל, מים ודלק – עד להשבת החטופים
    לכו לעזאזל

Back to top button