מאמריםמבזקים

תל אביב בת 115 שנה! העיתונאי וההיסטוריון משיק את ספרו החדש

בימים אלו משיק העיתונאי וההיסטוריון אילן שחורי את ספרו "תל אביב שלי" כיליד תל אביב וכמי שלעולם לא חדל להתגורר ולהתפתח בתחומה, הוא מגיש את סיפור התפתחותה של העיר בהיבטים שונים ובעין מחקרית על פני יותר מ 100 שנה.

אילן שחורי, נשוי ואב ל-2 ילדים וסב ל 6 נכדים הינו עיתונאי והיסטוריון של תל אביב. שחורי, יליד העיר שחי את כל חייו בתל אביב. חוקר את תולדות תל אביב כבר כמעט יובל שנים, כ"מפעל חיים", ועומד להגיש בימים אלו עבודת דוקטורט בהיסטוריה של תל אביב בתקופת המנדט באוניברסיטת חיפה ומפעיל אתר אינטרנט גדול לתולדות העיר בשם "תל אביב שלי". אילן שחורי הוא בעל רישיון מורה דרך מוסמך, שכמובן מרבה להדריך ישראלים ותיירים ברחובות תל אביב.

זהו ספרו הרביעי של אילן שחורי על העיר תל אביב ותולדותיה. הוא יליד תל אביב, וכל חייו היו בעיר. ״אני אוהב את תל אביב עד טירוף״, הוא מעיד על עצמו. ״הספר הזה הוא חלק ממסע ארוך שלי לחקר תולדות תל אביב שהתחיל לפני 45 שנה ככתב עיתון הארץ בתל אביב, וחקר תולדות העיר הוא מפעל חיים שלי״. הספר "תל אביב שלי" הוא בן 435 עמודים וכולל 32 פרקים מההיסטוריה של תל אביב בארבע חטיבות: גיבושה של עיר – ראשית המוסדות והשירותים; דיזנגוף – לא רק שם של רחוב; התרבות העירונית התל אביבית; וסיפורי עיר – מאבקים ומלחמות בראשית הדרך.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

שחורי מסכם: ״על הספר עבדתי כעשר שנים, הוא כולל מאמרים מההיסטוריה של תל אביב שחלקם פורסמו בכתבי עת שונים ועברו עיבוד מחדש לצורך הספר, ולצידם מאמרים חדשים שנכתבו במיוחד״.

בספרו החדש "תל אביב שלי" מביא שחורי את סיפור תולדות העיר בעין אקדמית, חוקרת ועיתונאית, המהווה מעין סיכום חלקי של ארבעים וחמש שנות מחקר, ומביא את הסיפור התל אביבי במגוון רחב של מאמרים חדשים וכאלו שהתפרסמו בשנים האחרונות בכתבי עת אקדמאים ופופולאריים. את כל אלו מהדהדים זיכרונות הילדות הראשונים של שחורי ואשר גם אותם הוא משתף בספרו כמו הטיול עם הוריו בעגלת ילדים בכיכר דיזנגוף הראשונה ועשרות התצלומים שנוצרו מאז ממקום זה. מגן הילדים הראשון, זכורה לו החגיגה הגדולה שבה השתתף במלאת חמישים שנה לתל אביב. והנה חלפו למעלה מחמישים שנה וגם את הקריירה העיתונאית שלו, מרגיש שחורי כי חב לעיר כשאת התפקיד המשמעותי הראשון שלו קיבל במערכת עיתון "הארץ" בתקופה שבה שלמה להט (צ'יצ') היה ראש העיר.

כך למשל תמצאו מידע על ראשית התגבשות הבוהמה התל אביבית וסיפורם של חבר'ה טראסק" בתל אביב הקטנה, על דמותו הססגונית של מאיר דיזנגוף שהיה מאין שריף תל אביבי, כיצד התפתחה מערכת התחבורה הציבורית בתל אביב ומי זכה להיות ראש עיר בתל אביב במשך ימים ספורים בלבד ועוד היד נטויה.

אנקדוטה נוספת, הזכורה לשחורי היטב, עת ביקר במסגרת תפקידו כעיתונאי בבניין עיריית תל אביב, נתקל בוקר אחד בפקיד עירוני ששורף כמה מסמכים במגרש החנייה הסמוך לבית העירייה. כששאל לפשר מעשיו, השיב לו הנ"ל כי נתבקש לפנות מס' חדרים מהארכיון העירוני ומה שנחשב כמיותר, הוחלט להשמידו. שחורי ביקש את רשותו לקבל חלק מהחומר שנועד להשמדה ומשנעתר בשמחה, גילה בביתו אוצר של יסולא בפז בדמות מסמכים עירוניים הסטורים, כתבי עת עירוניים, מכתבים של דיזנגוף ועוד..

אילן שחורי הוא חתן פרס התקשורת (1986), כחלק מפרסי השלטון המקומי של משרד הפנים. זכה בפרס נפתלי היוקרתי מטעם מועצת עיריית תל אביב ב 1993, וחתן פרס בינלאומי לעיתונות מצטיינת Order of Merit (2005) מטעם ארגון התיירות הבינלאומי Skal International.

בין ספריו המגוונים של שחורי המוקדשים לעיר האהובה שלו, תמצאו את "חלום שהפך לכרך" סיפור הולדתה והקמתה של תל-אביב", "אבנך ונבנית" סיפור ראשית הבנייה בתל-אביב, "בנייה בתל אביב", תולדות הבנייה הקבלנית בעיר העברית הראשונה, ספורה של חברת האוטובוסים "דן", הולדתה של העיר הרצליה ועוד..

בטקס קצר בלשכתו של ראש עיריית תל אביב רון חולדאי, הוענק לו אתמול (שישי) באופן רשמי, העותק הראשון, של הספר החדש בתולדות תל אביב.

במפגש אצל ראש עיריית תל אביב, התעניין רון חולדאי במחקרים שערך אילן שחורי על העיר תל אביב וסיפר כי קרא בעבר לא מעט מהפרסומים בנושא שכתב שחורי. אילן שחורי ציין כי הוא מעריך את פעילותו של רון חולדאי בניהולו את העיר תל אביב וטען שללא ספק תל אביב בזכותו של חולדאי התקדמה רבות בשנים האחרונות כעיר שמחדשת עצמה כמעט מידי יום.

בטקס בלשכתו של חולדאי השתתפו גם נגה שחורי, רעייתו של אילן שחורי ודורון קריספין, מו"ל הוצאת "מדיה 10" שבמסגרתה יצא הספר החדש לאור.

העותק הראשון של הספר ניתן לראש עיריית תל אביב רון חולדאי
העותק הראשון של הספר ניתן לראש עיריית תל אביב רון חולדאי. צילום: נגה מנהיים
Loader Loading...
EAD Logo Taking too long?

Reload Reload document
| Open Open in new tab
Loader Loading...
EAD Logo Taking too long?

Reload Reload document
| Open Open in new tab

Back to top button