טיוליםמבזקים

פגשתם פעם את דיונון הניאון המעופף? תצפית נדירה בחוף מעגן

דיונון הניאון המעופף נפלט אמש (מוצ"ש) לחוף מעגן ותועד על ידי פקח היחידה הימית ברשות הטבע והגנים איליה בסקין. הפרט בגודל 110 ס״מ ומדובר בתיעוד שני של מין זה בחופי ים תיכון.

אורי הפנר אקולוג ימי ברשות הטבע והגנים אומר כי "כמו דיונונים אחרים רבים, גם דיונון זה בעל 8 זרועות המיועדות לתנועה ושתיים לציד. זהו מין דיונון בעל גודל גוף יחסית גדול וממוצע גודל גוף עומד על כ-45 ס"מ, לעיתים נראים פרטים גדולים יותר באורך של 90 ס"מ."

הפנר מסביר כי "הדיונון קיבל את שמו הייחודי בזכות יכולתו לדאות למרחקים קצרים מחוץ למים, בדומה לדגים מעופפים. התנהגות זו קורה בתדירות גבוהה בזמן מזג אוויר סוער או בנוכחות טורפים בסביבה, אך עדיין המנגנון האחראי על התנהגות זו אינו מובן לגמרי לעולם המדע."

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

הוא מוסיף כי "לדיונון הניאון המעופף תוחלת חיים של כשנה, במהלכה הם משלימים נדידה מחזורית בין אזורי ההאכלה וההטלה שלהם. הם אוכלים בעיקר דגי אוקיינוס קטנים, דיונונים אחרים וגם לעיתים נוהגים בקניבליזם ואוכלים דיונוני ניאון אחרים. הם משמשים כטרף לדגים גדולים, כרישים ויונקים ימיים. המין נפוץ במדינות רבות ברחבי העולם."

הפנר ציין לסיום כי "בים התיכון ובארץ בפרט, תצפיות של מין זה נדירות יותר ומתרחשות בעיקר בחודשי הסתיו. הסיבות לכך נובעות מכך שבית הגידול של מין הינו עמוק, ובחופינו עומק קרקעית מתאים למחיה עבורו נמצא במרחק של כמה ק"מ מהחוף. מעבר לכך, מין זה מעדיף טמפרטורת מי ים קרים וחופינו החמים יחסית לים התיכון נמצאים בקצה גבול תפוצתו."

מצאתם חיית בר במצוקה דווחו למוקד רשות הטבע והגנים 3639*

דיונון הניאון המעופף
צילום: איליה בסקין, רשות הטבע והגנים
דיונון הניאון המעופף
צילום: איליה בסקין, רשות הטבע והגנים
צילום: איליה בסקין, רשות הטבע והגנים

Back to top button