כלכלהמבזקים

הממשלה אישרה רפורמה מבנית בענף העובדים הזרים

הממשלה אישרה היום (רביעי) בישיבת הממשלה פה אחד את הצעת ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר העבודה יואב בן צור לייעול המנגנון להבאת עובדים זרים, תוך מתן הקלה ברגולציה והקצאת משאבים משמעותיים לשמירה על זכויות העובדים הזרים.

בשל המחסור הקיים בעובדים בכלל ענפי המשק, בין היתר בענפי הבנייה, החקלאות, הסיעוד ועוד, ומתוך צורך של חיזוק היציבות במשק על רקע מלחמת ״חרבות ברזל״, הוחלט לייעל את הפיקוח והאכיפה ולשפר את תנאי עבודתם של העובדים הזרים במספר דרכים- החלטה זו תגדיל בצורה משמעותית את מספר העובדים הזרים שיוכלו להיכנס לעבוד בישראל עד לתקרה של 3.3% מכלל האוכלוסייה במדינה (מעל ל-300 אלף עובדים זרים).

כמו כן, יתוגברו יחידות האכיפה במשרדי העבודה, המשפטים וברשות האוכלוסין וההגירה ב-422 תקנים ויושקעו מיליוני ש"ח לטובת חיזוק הפיקוח והאכיפה. בנוסף, שר העבודה יתקן את התקנות בכנסת כך שיחילו חובת פיקדון (פנסיה לעובדים הזרים) בכל תחומי העיסוק במשק. צפויה הפחתה משמעותית של האגרות ודמי ההיתר שמשלמים המעסיקים בכדי לאשר את העסקתם של העובדים הזרים, מהלך שצפוי להתגלגל אל הצרכן בתחומים שונים.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

עוד אופן התייעלות היא כי תוגדל התחרות בין תאגידי כוח אדם זר לבניין באמצעות הוספת תאגידים, מהלך אותו מובילה רשות האוכלוסין. שר הפנים יבחן תוך חצי שנה את הצלחת התחרות, ובמידת הצורך יאפשר שיטות העסקה נוספות כמו העסקה ישירה. תתאפשר הבאת עובדים זרים לענף הבניין ללא מבחנים מעשיים בארץ המוצא, על בסיס הצהרת המעסיק שהעובד מתאים לתפקידו.

בנוסף, תוקם ועדת מנכ"לים בראשות מנכ"ל משרד רה"מ יוסי שלי וחבריה יהיו מנכ"לי משרד העבודה, האוצר, רשות האוכלוסין והמשפטים. הוועדה תקבע את מכסת העובדים שתוקצה לכל ענף, את השכר המינימלי בענפים שונים, את מנגנוני ההבאה של עובדים זרים ועוד. כמו כן, הוועדה תקבל דיווח על פעולות האכיפה והפיקוח.

ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס ואמר כי ״העברנו החלטת ממשלה שתגדיל באופן משמעותי את מכסת העובדים הזרים, תוך קיצוץ דרמטי בבירוקרטיה של הבאת עובדים. זאת החלטה מאוד חשובה לעסקים, לכלכלה שלנו וגם לביטחון שלנו. אני מבקש להודות לשר העבודה, לשר הפנים, לשר האוצר, לשר החוץ, לשר הכלכלה, לשר המשפטים ולמשרד המשפטים גם כן, וכמובן, למנהל משרדי, שעמלו הרבה זמן על ההחלטה החשובה הזאת״.

שר העבודה יואב בן צור ציין כי ״מדובר בתיקון היסטורי שיזרים עובדים נוספים למשק באופן מהיר. במקביל משרד העבודה יעדכן את זכויות העובדים כך שנוכל להניע את גלגלי המשק באופן בטוח ושוויוני. בחודשים האחרונים המשאבים שלנו מופנים לניטור הצרכים ולמתן מענים למעסיקים בכל ענפי המשק. זהו צעד חשוב בכיוון הנכון, אני מודה לראש הממשלה ולשרים, אני סמוך ובטוח כי בשילוב כוחות נצליח במלאכה, נשמור על תעסוקה מלאה ונגדיל את הפריון במשק״.

עו"ד ורוניקה רוזנברג, מנכ"לית ארגון חברות הניקיון בישראל שיבחה את ההחלטה: ״החלטה חשובה וקריטית למשק לאחר מאבק עיקש שניהלנו בחודשים האחרונים, אחרי שענפים שלמים משותקים וסובלים ממחסור בכוח אדם. בענף הניקיון אחרי שמיצינו את כל האפשרויות הקיימות כולל תמריצים, העלאות שכר וקמפיינים – כלום לא עזר. אין מנוס מהבאת עובדים זרים, ולכן אני מצפה לראות בחלוקה הענפית של המכסה – הקצאה משמעותית של עובדים זרים לענף הניקיון וזאת כדי להבטיח את בריאות הציבור בעשורים הקרובים״.

ישיבת הממשלה - הקריה - תל אביב
ארכיון. צילום: קובי גדעון / לע״מ

Back to top button