מבזקיםפוליטי / מדיני

כמה עולים חדשים הגיעו לישראל מתחילת השנה?

ועדת העלייה, הקליטה והתפוצות בראשות ח"כ עודד פורר (ישראל ביתנו) קיימה היום (שני) דיון בנושא תוכנית עידוד עליה וצפי עליה לשנת 2024.

ח"כ עודד פורר, יו"ר ועדת העלייה, הקליטה והתפוצות: "גלי האנטישמיות שעוברים על יהודים בעולם יכולים להוות הזדמנות לעלייתם לישראל. מדינת ישראל צריכה להיערך לקליטה מוצלחת ומיטבית עבור אותם היהודים. ממשבר האנטישמיות יכולה להיות הזדמנות לקליטה מוצלחת. אני מצפה לראות תוכנית חירום לאומית ממשלתית של עלייה לישראל נוכח גילויי האנטישמיות ברחבי העולם״.

לפי נתוני משרד העלייה והקליטה, מתחילת השנה ועד ליום 15.05.24 הגיעו לישראל 11,361 עולים חדשים. רוסיה במקום הראשון במספר העולים לישראל עם 7,999 עולים חדשים. מארה"ב עלו לישראל 564 אנשים, מצרפת 358, מבלארוס 295, מארגנטינה 169, מבריטניה 165, מגאורגיה 109, מדרא"פ 100 ומברזיל הגיעו 99 עולים חדשים.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

לפי נתוני הסוכנות היהודית, עד לסוף שנת 2024 צפויים להגיע לישראל 15,499 עולים חדשים נוספים. הנתונים האלה לא כוללים צפי עליה מרוסיה. שיא העלייה צפוי להיות בחודשי הקיץ- יולי-ספטמבר, בהם צפויים להגיע כ- 8,266 עולים חדשים.

שי פלבר, מנהל היחידה לעליה וקליטה בסוכנות היהודית: "צפי העלייה מבוסס על מספר האנשים שפתחו תיקי עלייה שכבר העבירו תאריך הגעה עתידי לישראל. הצפי למספר העולים לישראל צפוי לגדול, בסך הכל צפויים להגיע לישראל בשנת 2024 בין 30 ל- 37 אלף עולים חדשים. יש ירידה בעולים במזרח אירופה לצד גידול במספר העולים ממדינות המערב. באוקראינה ומזרח אירופה יש פעילות ערה לעידוד עלייה לישראל, ברוסיה התנאים והמצב קצת שונים.״

״מתחילת המלחמה יש גידול משמעותי בהתעניינות בפתיחת תיקי עלייה לישראל. הודענו לעולים לישראל שחלוקת כרטיס טיסה לעלייה לא נעשית באופן אוטומטי לעולים, אלא רק למי שמכריז שיש לו קשיים כלכליים, זה נכנס לתוקף החל מפברואר 2024". הוסיף.

במשרד העלייה והקליטה טוענים כי שנת 2024 עומדת בסימן עליית יהודי העולם לביתו הלאומי של העם היהודי. אריק מייקלסון, סמנכ"ל עידוד עלייה ותושבים חוזרים במשרד העלייה והקליטה: "מאז החלה המלחמה יצאו לפועל רפורמות משמעותיות שמטרתן לחדש ולהתאים את המענים הניתנים לעולים לשנים הבאות.״

״בכלל זאת, מועמדי העלייה ייהנו מליווי וייעוץ מותאם אישית כבר בחו"ל בשלב טרום העלייה, הורחבו באופן משמעותי האפשרויות ללימודי עברית באולפנים מקומיים בארץ, הוקמה מנהלת ייעודית לעליית רופאים לישראל, משרד העלייה והקליטה קידם רפורמה בסיוע בשכר הדירה לעולים באזורי העדיפות הלאומית. בנוסף, מקדם המשרד בימים אלה החלטת ממשלה נוספת שמטרתה להתמודד עם עליית האנטישמיות בקמפוסים ברחבי העולם". הוסיף.

דניאל להמן, יועץ למנכ"ל משרד העלייה והקליטה: "הטבת הסיוע בשכ"ד לעולים שיגיעו לאזורי עדיפות לאומית צפויה להתחיל בחודש אוגוסט הקרוב. בעקבות הרפורמה משך הסיוע בשכ"ד צפוי להתקצר, וגובה הסיוע לא צפוי לגדול. לפי הרפורמה יינתן מענק מוגדל לעולים שיבחרו להתגורר באזורי עדיפות לאומיים. מיזם עליית רופאים והמנהלת שקמה במשרד נועדה להקל על תהליך עליית הרופאים לישראל. אנחנו מסייעים ברצף טיפולים ברופאים העולים כבר בחו"ל ועד לקליטתם בישראל במקום העבודה החדש".

ח"כ זאב אלקין (הימין הממלכתי): "אנחנו מגלים שהרפורמה בסיוע בשכ"ד לעולים חדשים לא רק שלא מיטיב עם העולים אלא מזיק להם. בחישוב גס של הרפורמה החדשה, כל עולה מאבד אלפי שקלים מהסיוע שהוא היה מקבל עד עכשיו. אנחנו לא רואים שינוי משמעותי במספרי העולים במקומות בהם משרד העלייה והקליטה החליט להשקיע כספים נוספים. הגדלת ההשקעה במדינות לא מניבה את העלייה הרצויה לישראל. אנחנו נמצאים כבר למעלה משנה מאז ששר העלייה והקליטה הכריז על השקעה דרמטית בעידוד עלייה מצרפת, אך אין הלימה בין ההשקעה לבין גידול במספר העולים".

ח"כ דן אילוז (הליכוד): "אנחנו כחברה לא הפנמנו את הגלים שהמלחמה יצרה ביהדות התפוצות. יש פוטנציאל לגל עלייה אדיר מהתפוצות לישראל והוא לא בא לידי ביטוי במספרים של העולים שמגיעים לישראל. אין כאן אמירה ממשלתית שמבינה את גודל השעה. דווקא בזמן משבר, יש רצון מוגדל של יהודים לעלות לישראל".

אריה אביטבול, מנכ"ל 'אופק ישראלי – חברה לעידוד העלייה': "אתמול התקיים בצרפת יריד עלייה שהגיעו אליו 2,500 אנשים. אני לא זוכר התעניינות כזאת גדולה בעלייה לישראל. את תוצאות העלייה אנחנו לא נראה בקיץ הנוכחי, אולי בקיץ של שנת 2025".

יו"ר הוועדה ח"כ פורר סיכם את הדיון: "אנחנו נמצאים במלחמה כנגד יהודים בכל רחבי העולם וזה מחייב התייחסות ממשלתית ובניית תוכנית עבודה מידית של הממשלה. אני מופתע לשמוע על הרפורמה בסיוע בשכר דירה לעולים חדשים ואנחנו נקיים על כך דיון ייעודי בוועדה בשבוע הבא. אני מברך על הקמת מנהלת הרופאים שמקדמת את קבלת הרישיונות של רופאים עולים.״

״ברור לחלוטין שאין הלימה בין כמות ההשקעה הכספית לבין העלייה בפועל. מטריד אותי מאוד חסם העלייה לישראל, ובין היתר מגישים בערוצי טלוויזיה שמרשים לעצמם להכפיש את העולים ואני מצפה משר העלייה והקליטה לגנות את האמירה הזאת בכל תוקף". הוסיף.

ועדת העלייה, הקליטה והתפוצות
צילום: דני שם-טוב, דוברות הכנסת

תגובה אחת

  1. כולם צריכים לעלות לשמור על המדינה שלנו שנהיה רבים 💓🙏

Back to top button