חדשות חוץמבזקים

אלה המדינות שצפויות להכיר במדינה פלסטינית – המספר הולך וגדל

על פי דיווח של סוכנות הידיעות רויטרס, שתי מדינות אירופאיות, אירלנד ונורווגיה, עומדות להצטרף למספר הולך וגדל של מדינות המכירות בקיומה של מדינה פלסטינית עצמאית.

ממשלת אירלנד צפויה להודיע רשמית על צעד זה במהלך היום (רביעי). ההודעה האירית תגיע בעקבות החלטה דומה של ממשלת נורווגיה להכיר גם היא במדינה פלסטינית, כמו גם ספרד, מלטה וסלובניה.

ההכרזות של שתי המדינות האירופאיות מהוות המשך למגמה הולכת וגוברת בזירה הבינלאומית של תמיכה במאבקו של העם הפלסטיני לעצמאות ולהגדרה עצמית במדינה משלו. בשנים האחרונות, יותר ויותר מדינות ברחבי העולם בחרו להכיר בפלסטין כמדינה, חרף התנגדותה של ישראל.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

נכון להיום, מתוך 193 המדינות החברות באו"ם, 139 כבר הכירו רשמית במדינה פלסטינית, אם כי עד כה מדובר היה ברובן במדינות שאינן משתייכות לגוש המערבי. אולם בתקופה האחרונה, על רקע המלחמה בין ישראל לארגוני הטרור בעזה והקיפאון המתמשך בקידום מהלכי שלום בין הצדדים, ניכרת מגמה של שינוי עמדות גם בקרב מדינות מערביות. ב-10 במאי, העניקה העצרת הכללית של האו"ם לפלסטין סמכויות הדומות לאלו של מדינה חברה, בתמיכת רוב מוחץ של 139 מדינות, ובהן גם מדינות מערביות רבות כמו צרפת, יוון, אוסטרליה ויפן. מנגד, רק 8 מדינות התנגדו להחלטה, ובראשן ארה"ב וישראל.

תזוזה זו במפת התמיכה הבינלאומית בפלסטינים משקפת במידה רבה את הידרדרות מעמדה של ישראל בזירה הגלובלית. ההכרה ההולכת וגדלה בזכות ההגדרה העצמית של העם הפלסטיני, גם מצד מדינות שנחשבו בעבר לידידותיות לישראל, מעידה על תסכול עמוק מהיעדר התקדמות מדינית ועל שחיקת הלגיטימציה הבינלאומית למדיניותה של ישראל בסכסוך.

החלטת המדינות להכרה במדינה פלסטינית אמנם אינה מספיקה כדי לכפות על ישראל הסדר מדיני בניגוד לרצונה, אבל היא בהחלט מייצרת לחץ מצטבר על ההנהגה בישראל לשנות כיוון ולהתניע מחדש משא ומתן עם הפלסטינים. בה בעת, ההכרה הבינלאומית הגוברת מחזקת את עמדת המיקוח של הפלסטינים ומקנה להם מנופים דיפלומטיים חסרי תקדים במאבקם להשגת עצמאות.

שר החוץ ישראל כ"ץ הורה להחזיר מיידית לישראל להתייעצויות את שגרירי ישראל באירלנד ונורבגיה על רקע החלטת מדינות אלה להודיע על הכרתם במדינה פלסטינית: "אני שולח היום מסר חד וברור – ישראל לא תבליג מול מי שחותרים תחת ריבונותה ומסכנים את ביטחונה".

פלסטין - עזה - ערביה
אילוסטרציה. צילום: pixabay

Back to top button