מבזקיםפוליטי / מדיני

אושר: 90 מיליון שקלים יוקצבו למאבק בחרם האקדמי על ישראל

היום (ראשון) התקיים דיון מיוחד בוועדת השרים לחדשנות מדע וטכנולוגיה בראשות השרה גילה גמליאל במסגרתו אושרה הצעתה להחלטה בנושא "חיזוק שיתופי הפעולה הבינלאומיים במדע ומשיכת חוקרים לאקדמיה ולתעשייה". בדיון נכחו שר החינוך, יואב קיש ושר הכלכלה ניר ברקת, נציגי משרד המדע החדשנות והטכנולוגיה ונציגי משרד האוצר ומשרדים נוספים.

במסגרת ההצעה להחלטה, אושר תקצוב כולל של כ- 90 מיליון שקלים לטובת המאבק בחרם. מתוכם, משרד החדשנות יקצה 50 מיליון שקלים – 40 מיליון ש"ח בשנת 2024 לקידום מחקר דו-לאומי, ו- 10 מיליון נוספים בין השנים 2024-2025 לחיזוק שיתופי פעולה בינלאומיים בדרכים מגוונות. מל"ג/ות"ת יקבלו 32.6 מיליון ש"ח בשנת 2025 ומשרד העלייה והקליטה – 3.5 מיליון ש"ח באותה שנה למשיכת חוקרים מצטיינים מחו"ל.

שרת החדשנות המדע והטכנולוגיה גילה גמליאל: "החרמות והמחאות האלימות באקדמיה נגד ישראל מהוות איום על יכולות המחקר וההובלה הטכנולוגית של ישראל. בתקופה האחרונה הולכת וצוברת תאוצה מערכה הכוללת פעילות אגרסיבית אנטי – ישראלית באקדמיה ובקמפוסים ברחבי ארה״ב ואירופה.״

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

עוד הוסיפה כי ״התגברות האנטישמיות ברחבי העולם עלולה להדיר את ישראל ממרכזי הידע והמדע ולפגוע במצוינות המדעית של ישראל החיונית לכלכלה יציבה וביטחון לאומי. האסטרטגיה הלאומית שאנו מובילים יחד עם משרדי האוצר, החינוך והקליטה והעלייה מגייסת את כל הגורמים למאבק בחרם בטווח הזמן המיידי עקב דחיפות הנושא ונפעל יחד גם בטווח הארוך."

שר האוצר בצלאל סמוטריץ אמר: ״מדינת ישראל מובילה חזיתות רבות במקביל, חיזוק שיתופי הפעולה הבינלאומיים במדע, זו משימה לאומית וחזית שלא נזניח. אנחנו עדים לתופעה נוראה של חרמות ומחאות אלימות אנטי ישראליות, באקדמיה בעולם.״

״קידום צעדים לעידוד מחקרים בינ״ל משותפים וקשרים של מוסדות המחקר בארץ עם מוסדות מובילים בחו״ל, בנוסף לצעדים נוספים לעידוד וחיזוק האקדמיה. ישראלית אלו צעדים חשובים שאנחנו מקדמים עם שרת המדע שר הקליטה ושר החינוך.״ הוסיף.

שר החינוך ויו"ר המל"ג יואב קיש: "המפסידים העיקריים מגל האנטישמיות ששוטף את הקמפוסים ברחבי העולם הם בראש ובראשונה המוסדות המאפשרים זאת. מדובר באות קלון למוסד ובסכנת הפסד של טובי המוחות בעולם. כראש המועצה להשכלה גבוהה וכשר החינוך אני אהיה מאוד ברור – אל מול גל האנטישמיות העכור הזה, מדינת ישראל לא תעמוד מנגד!״

״אנו פועלים ונמשיך לפעול בנחרצות, עם שותפינו בממשלה ומחוצה לה, להגן על החוקרים הישראלים והיהודיים ברחבי העולם, לתמרץ שיתופי פעולה בינלאומיים בתחומי המחקר ולאפשר לטובי המוחות הישראליים והיהודיים הרוצים בכך, להשלים את מחקרם בארץ באמצעות מענקי מחקר חסרי תקדים״ הוסיף.

שר העלייה והקליטה, אופיר סופר: ״מדובר בהחלטה חשובה וערכית שתביא לעידוד עלייה של חוקרים ואנשי אקדמיה. מהלך שיחזק מאוד את האקדמיה והכלכלה הישראלית. החל מפתיחת המלחמה, יהודים רבים בעולם חפצים בעלייה לישראל מגלים סולידריות ישראלית ורצון לחזק את הבית הלאומי של כולנו.״

עוד אמר כי ״סטודנטים וזוגות צעירים מתעניינים בעלייה לישראל ולכן אנו נערכים לעלייה גוברת. על מנת להערך לכך, משרד העלייה והקליטה נערך עם תוכניות קליטה משמעותיות באקדמיה, בלימודי העברית ובדיור עם דגש לגליל ולנגב, כל זאת על מנת שהעולים החדשים יוכלו להיקלט בצורה הטובה ביותר בישראל.״

ההצעה באה בעקבות מספרי דיוני חירום שקיימה השרה גילה גמליאל במשרדה בשיתוף המועצה הלאומית למו"פ, ומספר מחקרים שהוכנו בנושא לבקשתה, מהם עלה כי קיים איום ממשי לפגיעה בשיתופי פעולה בינ"ל בתחום המחקר בישראל וכי התקריות האחרונות חריגות לדברי בכירים מעולם המדע והאקדמיה ברמת האלימות וההסתה וכי מדובר בגל אנטישמיות חסר תקדים.

על פי הצעת המחליטים שהוגשה על ידי משרד החדשנות המדע והטכנולוגיה, משרד החדשנות יפעל לעידוד פעילות בינ"ל במימון דו-לאומי של מחקרים משותפים בכ-40 מלש"ח בשנת 2024. בשגרה ובכל שנה, המשרד מממן כ-50 מחקרים דו-לאומיים חדשים בהיקף של כ-20 מלש"ח, אך בשנת 2024 סכום זה יגדל לנוכח התגברות החרמות וחשיבות הפעילות הדו-לאומית.

עוד בין הצעדים האופרטיביים שיינקטו לטובת המאבק בחרם – עידוד בינלאומיות והידוק קשרים של מוסדות המחקר בארץ עם מוסדות מובילים בחו"ל באמצעות קול קורא חדש שיאפשר למוסדות האקדמיים מימון לתוכניות לביקורי משלחות חוקרים וסטודנטים בישראל, חיזוק הקשרים עם הנהלות של מוסדות מקבילים בחו"ל, קורסים משותפים ופעילויות נוספות. לצורך זה יקצה משרד החדשנות המדע והטכנולוגיה 10 מלש"ח בשנים 2024-2025.

צעד נוסף הוא משיכת מוחות מהמובילים בתחומם לאקדמיה הישראלית באמצעות תוכנית חדשה שתופעל על ידי ות"ת, משרד העלייה והאוצר, עם תמריצי תקציבי מחקר, תשתיות ושכר מועדפים.​​​​​​​​​​​​​​​​ מוצע כי המל״ג וות״ת יקבלו תקציב תוספתי של 32.6 מיליון שקל בשנת 2025 למשיכת חוקרים מצטיינים מחו״ל וכי משרד העליה והקליטה יקבל תקציב תוספתי של 3.5 מיליון שקל בשנת 2025 לאותה מטרה.

ועדת שרים לחדשנות
צילום: ליאור מזרחי לע״מ
ועדת שרים לחדשנות
צילום: ליאור מזרחי לע״מ
ועדת שרים לחדשנות
צילום: ליאור מזרחי לע״מ

2 תגובות

  1. עכשיו צריך לטוס לכל פינה בעולם כדי לוודא שהעבודה נעשית. טיסות נעימות.

  2. תקיו את הכסף מתקציבי האוניברסיטאות בארץ, שמגינות על המרצים המחריבים מבית.

Back to top button