מבזקיםפוליטי / מדיני

ראשי הרשויות בצפון בזעקה: "אין לנו כלום"

ועדת הכספים בראשות ח"כ משה גפני, מקיימת כעת דיון בנושא 'ייעוד תקציבים ליישובי הצפון' במסגרת ציון הכנסת את יום למען שיקום ותקומת יישובי הצפון, הצעתם של חברי הכנסת אליהו רביבו ואפרת רייטן. ראשי הרשויות בצפון מציגים מצב קשה מנשוא גם קרב הישובים שלא פונו.

מוטי חטיאל, ראש מועצת ראש פינה: "אנחנו לא בקו ראשון מול חיזבאללה אבל אנחנו באזור לחימה, אנחנו שומעים את היירוטים מעל הראש, הילדים שלנו לא ישנים בלילה בחרדות. המסעדות בראש פינה עובדות בעיקר לחיילים באזור, כל התיירות סגורה, צימרים, גלריות, המכבסות, מחודש ינואר לא מקבלים שקל פיצוי ונדרשים לשלם את כל התשלומים כרגיל, אבל אין להם איך לשלם, משכנתא הלוואות, חינוך לילדים, אוכל."

עוד אמר: "התחושה מאוד קשה, דיברנו עם מנכ"ל ראש הממשלה באוקטובר, אמרתי בואו נוביל את הדבר הזה, יש את המתווה הכלכלי, בואו נשווה מחזורים. עוד לפני שיקום הצפון, בואו נשקיע את הכסף בחיים, לאנשים שאין להם מה לאכול. בעל עסק מה יעשה? יבזוז? מינואר אין לו שקל מהמדינה. הבטיחו לנו שהדבר יאושר, לצערי אתמול שקיבלנו את ההחלטה אנחנו לא בפנים. קבעו 0 עד 9 וכל השאר בשוויץ. אנחנו 13.4 קילומטר, אבל המרחק בצפון חסר משמעות, הטילים כבר עברו אותנו".

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

אנור עאמר, ראש מועצת חורפיש: "הסיפור של הצפון מאוד כואב, אני ב-0 עד 5, נכנסתי להחלטת הממשלה אתמול ואין לי בעיה, אבל חשוב שתבינו מה קורה, אנחנו במצב הכי קשה בעולם. תושבי הצפון שנשארים בישובים שלהם ישנים בתוך המקלטים, הם חווים את החווית הכי קשה של ירי, מיירטים, מזל"טים באוויר, אף אחד לא פנה ולא ביקר ולא סייע במשך 8 חודשים בשום דבר. אני מכפר דרוזי של 7 אלפים תושבים, לוחמים, עם נופלים ולא זכיתי לשקל מהמדינה, הרווחה שלי מתמוטטת, המועצה, הכלכלה שלי, אין עסקים, אין מסעדות, אין צימרים, אין כלום."

אעמר המשיך: "כפר חורפיש הוא מגן הצפון, רק כפר אחד נותן לך חיים. בתי ספר לא ממוגנים, מצב הביטחון על הפנים, פחד מתמשך בקרב התושבים, אפילו תוכנית החומש של הישובים דרוזים לא אישרו אותה, איך זה יכול להיות? איזה מצפון יש לכם 8 חודשים?! אין לנו מקומות ציבוריים, אני מזמין אתכם לביקור, אין נדנדה אחת, אין לי מתנ"ס, אין מגרש כדורגל, אין כלום."

עוד הוסיף: "החלטת המציעים היא לחזק את הדיור, הכלכלה והחינוך, ואתם ישנים בעמידה, אף אחד לא אכפת לו. אני מודה ליהודים בארה"ב שנתנו לי 100 אלף דולר, ולא המדינה שנלחמתי להגן עליה. למה אתם לא מתעוררים? אני מתגבר את אביבים ושתולה עם חיילים מילואים שיש לי, אבל תבואו תבקרו, בכפר סאלד, במעלות, בכל המקומות. מביאים לי פה מים וסודה, אין לי את הדברים האלה בכפר, אין איפה לקנות".

אורי צ'רכי, תושבת מושב מנות: "אני מייצגת את עוטף לבנון המכיל 17 יישובים. אני מדברת כמישהי שיש לה שלושה ילדים קטנים מתחת לגיל 6. אני ברחתי עם שלושתם והגעתי לאחותי לטבעון ומאז אני שם על הספה כי אני רוצה לתת לילדים שלי מציאות אנושית. ילדים שצריכים לחיות בתוך המקלטים, באפס זמן תגובה, שכל זמן שהם לא במיגון הם בחרדה וכך גם ההורים.

צ'רכי הוסיפה: "המצב לא הגיוני. אין שקל מהמדינה, הילדים מרטיבים ובחרדה קיומית. אנו משלמים מיסים, רצינו לילדים שלנו ירוק בעיניים. כיתות הכוננות, שהם הישועה שלנו, גם אותם מפרקים בימים אלה. שבעה חודשים שאנו שקופים ואתם עסוקים בפוליטיקה, מנפנפים את החלטת 795. אנשים בורחים ואתם עושים תוכניות להקמת יישובים חדשים?".

מוטי בן דוד, ראש עיריית מעלות תרשיחא: "אנחנו נמצאים היום בחזית, 6 וחצי קילומטרים מהגבול, הקו הראשון עם חורפש מול החיזבאללה. יש פה מצב של הפרד ומשול, אנחנו שב-2006 חטפנו, אנחנו נחשבים כלא קשורים לשום דבר. אנחנו במלחמה, הילדים שלנו במלחמה."

עוד אמר בן דוד: "יש לתת למפונים עדיפות אבל לא יכול להיות שאנחנו מחוץ למשחק, אין לנו מפונים עצמאית? אין לנו תוספות רווחה ומיליון ואחד מצוקות שאיש לא מתייחס אליהן? החלטת הממשלה, איך יכול להיות שאנחנו ישובי קו העימות לא בתוכנית? אנחנו כל יום במצוקה, אנחנו לא בתוכנית מגן הצפון. מתווה העסקים אנחנו כבר לא מקבלים, כל נושא התיירות אצלנו נמחק, איך אנחנו מתנהלים מול האנשים האלה? מה עם החל"תים של אותם עובדים? מבקשים להנחות את מנכ"ל משרד רה"מ לגבש תוכנית לסיוע לישובים שלא פונו".

יו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני: "אני מבטיח לך שנקיים את הדיון הזה, לא נעמוד מול הממשלה שתגיד שאתה לא במתווה ונאמר אמן, כמו שלא היה בדרום, לא יהיה במקרה הזה, כפי שפעלנו שם נפעל גם כאן".

וועדת הכספים - ישובי הצפון
צילום: נועם מושקוביץ
וועדת הכספים - ישובי הצפון
צילום: נועם מושקוביץ
וועדת הכספים - ישובי הצפון
צילום: נועם מושקוביץ
וועדת הכספים - ישובי הצפון
צילום: נועם מושקוביץ
וועדת הכספים - ישובי הצפון
צילום: נועם מושקוביץ
משה גפני - וועדת הכספים - ישובי הצפון
צילום: נועם מושקוביץ
משה גפני - וועדת הכספים - ישובי הצפון
צילום: נועם מושקוביץ

Back to top button