כלכלהמבזקים

מנכ"ל משרד הכלכלה לאזרחים: תפסיקו להיות פראיירים

אמנון מרחב מנכ"ל משרד הכלכלה בוועידה השנתית של ארגון חברות הניקיון בישראל על עליות המחירים: "יש לי הרבה הערכה לתעשייה הישראלית אבל כל הבכי והנהי של החברות על כך שאין להן ברירה אלא להעלות מחירים ואנחנו הפראיירים שמשלמים אותם– צריך לשים לזה סוף, והפיתרון הוא פשוט לא לקנות מהמוצרים האלה. אני אומר תפסיקו להיות פראיירים.

עוד אמר מרחב: "מי שמעלה מחירים כדי לשפר רווחיות, ועוד מודה שמלחמת חרבות ברזל לא השפיעה משמעותית, לא החות'ים, ולא כל הנרטיב שהתייקרה ההובלה מהמזרח ואין ברירה וכל האגדות האלה שצריך להקיף את אפריקה ולכן יש עליית מחירים – הם עובדים עלינו בעיניים"

עוד הוסיף: "אני לפני שנה שלחתי את המפקח על המחירים במשרד הכלכלה לדרוש מכל המונופלים להראות לנו את הרווחיות שלהם כי הבנו שיש פה משהו שהם מחביאים מהציבור והתקשורת. שנה יצטרכו אותנו בבגץ. שבוע שעבר בגץ דחה את העתירות וחייב את כל המונופולים להציג את הרווחיות וברגע שיציגו נעשה מעשה שאנחנו לא רוצים אבל אם אין ברירה איפה שיש רווחיות מוגזמת ואף חזירית – אנחנו לא נהסס לפנות לועדת המחירים ולהטיל פיקוח על המחירים. כי הממשלה צריכה להתערב"

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

על סוגיית עובדים הזרים אמר: "בנושא הזה אני מקבל את כל הביקורת על הממשלה. אנחנו במשרד הכלכלה אולי דווקא סוכני השינוי. חושבים שצריך לזרוק לפח את כל המכסות כי זה גורם לשוק שחור ולמכסות ושנים משרד האוצר התנגד לעובדים זרים והתעוררנו ב-7 באוקטובר לקונספציה כלכלית שקרסה כי הנזק הכלכלי שנגרם לישראל בגלל שאין עובדים זרים הוא דרמטי. אז דחפנו לשינוי מדיניות ושמנו סוף למדיניות מכסות. לפני 3 שבועות עברה החלטת ממשלה.

אם פעם על כל עובד ניקיון רצף או שליכט – היה צריך לבוא להחלטת ממשלה ולריב עם כל השרים על כל עובד. זה נגמר. הגדרנו מכסה כוללת של 330 אלף עובדים זרים, שזה המון. וזה הפיתרון. כי גם אם יעלו לו את השכר ל-80 שקל, צריך להתעורר. הם לא יבואו. הפיתרון הוא עובדים זרים. ואני מחכה שועדת מנכלים תאשר כבר את כל הדרישות שלנו למנה של כמה אלפים לתעשייה. ויש כל כך הרבה רגולציה. רמת התמ"ג במדינת המוצא, תעודת יושר ומה לא. איך נביא למעלה מ-150 אלף עובדים ככה.

רק מאגרות – המדינה תקבל 3 מיליארד שח. אחר כך ממיסי שכר וכו'- כל אלה והפעילות העסקית שהייתה מונעת בעקבות כך, הייתה מכניסה למדינה הרבה יותר. המחסור בעובדים במשק גורמת לתעשייה לייצר פחות ולכן אני אומר על האוצר אתם חוסכים בגרוש ונדפקים במיליארדים. אני חושב ששיטת העבודה של האוצר, אגף תקציבים בעיקר, זה שהם חוסכים באגורות ונדפקים בשקלים. הנגיד לא הוריד את הריבית אתמול בין היתר כי אין עובדים".

אמנון מרחב - מנכ"ל משרד הכלכלה
צילום: דרור סיתהכל

ישראל אוזן מנכ"ל משרד העבודה בוועידה השנתית של ארגון חברות הניקיון בישראל על סוגיית העובדים הזרים: "העסקה של עובדים פלסטיניים פגעה לנו במשק. דווקא בגלל שהם עובדים זולים"
"מתחייב תוך שבועיים לתת מענה למצוקת כוח האדם של ענף הניקיון לאחר קבלת נייר עמדה מהארגון"

עוד אמר: "הכי קל להגיד תביאו 150 אלף עובדים. אבל מאחורי האנשים האלה יש אמנות בינלאומיות, ויש מדינות שדורשות זכויות לאזרחים שלהן, ועל כל זה הבאנו באמת סל מאוד משמעותי של שינוים רגולטוריים שיצרנו לטובת המערכת כי אנחנו מבינים שהמשק נמצא בטלטלה וחייב לקבל את העזרה הראשונה בהקשר הזה. יש פה משק שנסמך באחוזים מאוד גדולים על כוח אדם פלסטיני. העובד הפלסטיני הוא זול יותר מעובד זר. בדיעבד אני יכול לומר שהעסקה של עובדים פלסטיניים פגעה לנו במשק. דווקא בגלל שהם עובדים זולים".

הוא הוסיף: "בענף הניקיון – אני מבקש לקבל תוך שבועיים נייר מדיניות שמביא את הפערים שנוצרו או את הצרכים האקוטיים להבאת עובדים זרים ולהבין את המספרים. ואני מתחייב שבשבועיים הקרובים לכנס את ועדת המנכל ולתת פתרון לענף הניקיון".

ישראל אוזן - מנכ"ל משרד העבודה
צילום: דרור סיתהכל

תגובה אחת

Back to top button