מבזקיםפוליטי / מדיני

ראשי מועצות בצפון מתחו ביקורת על היעדר תקציבים לביטחון היישובים

.ראשי מועצות בצפון הגיעו היום (שלישי) לדיון בוועדה לביקורת המדינה בראשות ח"כ מיקי לוי, שם מתחו ביקורת חריפה על היעדר תקציבים לסיוע בביטחון היישובים. ראשי המועצות דרשו מהממשלה להקצות תקציבים מיידיים לסיוע בביטחון היישובים ולהקל על הבירוקרטיה המונעת מהם לקבל את הסיוע המגיע להם. הדיון נערך במסגרת יום למען שיקום ותקומת יישובי הצפון ביוזמת חברי הכנסת אפרת רייטן ואליהו רביבו.

יו"ר הוועדה, ח"כ מיקי לוי: "הוועדה בראשותי עסקה מספר פעמים בדוח מבקר המדינה הנוגע להגנת העורף מפני איום טילים ורקטות, במיגון פיזי ופינוי והקדישה לא מעט ישיבות למצב המאתגר בצפון. וזה מתקשר לחיזוק מבנים מפני רעידות אדמה, המדינה כשלה ולא עשתה כלום בענין זה. מה שקרה ב- 7 לאוקטובר התממש תרחיש הייחוס אליו הייתה אמורה המדינה להיערך והחלה מתקפה משולבת של ארגון החמאס על ישראל ובעקבותיה החלה המלחמה.

לוי המשיך: "בשל ההתקפות הן בזירה הדרומית והן בזירה הצפונית קיבלה הממשלה החלטה על פינוי אוכלוסייה ביישובים בשתי הזירות. הצפון במלחמה כבר 8 חודשים. נספרו למעלה מ- 3,000 שיגורים ערים ויישובים שלמים חווים חורבן של בתים, של מוסדות ופגיעות בגוף ובנפש. העסקים בצפון נמחקים. החקלאות נמחקת."

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

עוד אמר יו"ר הוועדה: "אנשים מאבדים את פרנסתם ובתיהם ומתגוררים במלונות חודשים רבים בלי שום צפי לחזרה. ישנו חשש מוחשי לשמירה על ציביון של ישובי הצפון והתפרקותם של קהילות. ישנם דיווחים רבים מידי על תושבים שכבר איבדו את התקווה ואינם מתכוונים לחזור גם אם הלחימה תיפסק מחר. חוסר הוודאות הצבאית והמדינית משאיר חבל ארץ זה על כל תושביו בטלטלה מתמשכת."

הוא הוסיף: "התנהלות הממשלה מתחת לכל ביקורת – חבל ארץ שכבר 8 חודשים מתמודד עם האתגר לבד. רוצה לחזק את ראשי הרשויות, כבר 8 חודשים שהם עומדים באתגר כבד וקשה. הקהילות שלהם מפוזרות במספר מקומות והם מחלקים את זמנם בין לדאוג לתושביהם המפונים ולנסות לשמור על הקהילה וביתר הזמן נמצאים בישוב תחת איומי הכת"במים והטילים של חיזבאללה. הם עומדים באתגר שאף אחד לא הכין אותם לזה תחת שום אופק ברור ולכן אני רוצה לחזק את ידם".

ראש מועצה אזורית מטה אשר, משה דוידוביץ "אנחנו בהפקרות של אי מתן מענים לנושא הממ"דים למרות החלטת 302ב', שלפיה 70% מהממדים היו צריכים להיות מוכנים, וכך לא היה פינוי אינטנסיבי. ממשיכים למרוח אותנו בכל הקשור למיגון אזרחים. יש מכתב ממשרד האוצר לפקע"ר, שלפיו מיגון הצפון יעשה רק בישובים 0-2 ולגבי יתר הישובים, יהיה צורך להשתתף בעלות המימון של הממ"ד."

דוידוביץ' הוסיף: "מדובר בהחלטה עלובה ויש לגנוז את המכתב. המכתב למעשה סותר את ההחלטה הממשלה 302ב' משנת 2018 כי המימון יהיה מלא. קהילות שנמצאות 2 ק"מ מפונות, ואין להן מענה למיגון הבתים. 8 ישובים מפונים, 7,000 תושבים מפונים. יש לי כרגע 70 ישובים, כי כל בית מלון הוא ישוב. התושבים רוצים וודאות ולדעת מתי הם ישובו לביתם. לא ניתן לבצע עבודות מיגון בחניתה, שלומי ועוד ולכן התקציב לא יכול להתממש. יש לעשות היפוך לסדר העדיפויות ולמגן ישובים בקו שני שנמצאים בהם תושבים".

ראש מועצת חורפיש, אנוור עמאר "אנחנו ביישוב שנמצא 3 ק"מ מהגבול. מעבר לאלו שישנים במלון, אצלנו כל הילדים במקלטים. מרטיבים כל לילה. אנחנו במצוקה כלכלית גדולה – אין כלכלה, אין תיירות, אין מסעדות. כלום. מה נאמר לכל מי בטראומה מכל הפיצוצים והכטבמים? נתנו ל1500 חילים אירוח במתקנים שלנו זה חמישה חודשים ושקל לא קיבלנו.

עוד אמר עמאר: "מאפס עד שניים אין אנשים אז מה צריך שם מקלטים כרגע? אנחנו במקום שניתן לבנות מקלטים עכשיו ולמה מחכים? כדי שנהיה במלחמה כוללת? נפצעו חיילים שכיתת הכוננות שלנו חילצה והצילה אותם. לא סביר ולא הגיוני שלנו לא ידאגו. אנחנו שומרים ומגיני הצפון האמיתיים. אנחנו לא נתפנה אלא נשאר ונשמור על הגבול. זה המקום היחיד שיש בו אור ומים לכל מי שנוסע צפונה".

רמ"ט מנהלת אופק צפוני, ניר בן דוד, הציג את התוכניות המשרד לחיזוק ביטחון הצפון. במסגרת התוכנית, יושקעו 6.5 מיליארד שקלים במיגון יישובים, מוסדות חינוך ותשתיות. "היפכנו את המגמה. אנחנו כבר לא מתמקדים רק במיגון יישובים 0-2 ק"מ מהגבול, אלא פועלים גם ביישובים 2-9 ק"מ. במסגרת התוכנית, יוקצו 720 מיליון שקלים למיגון יישובים.

450 מיליון שקלים כבר חולקו לישובים במרחק 0-1 ק"מ מהגבול, ו-400 ממ"דים כבר נמסרו בהתאם לתכנית שנקבעה. 250 מיליון שקלים נוספים הוקצו למיגון מוסדות חינוך, בתקווה שיהיו מוכנים עד ה-1 בספטמבר. בנוסף, יושקעו 500 מיליון שקלים בחיזוק תשתיות, תאורה, מצלמות וגדרות ביישובי הצפון. כיתות הכוננות חוזקו בנשקים ואמצעי לחימה, והמצב הישובי טוב הרבה יותר מאז ה-7 באוקטובר.

ניר בן דוד: "אנחנו נמצאים יום יום בשטח יחד עם רשות המיסים ופוגשים את התושבים שנותרו ביישובים ואת כיתות הכוננות," אמר בן דוד. "סייענו לתושבים בגין נזק וצריכת חשמל ומים ע"י חיילים."
לדבריו, "שוקמו מעל 9,000 מקלטים ציבוריים ביישובי הצפון ובעיר אשקלון "הדבר המרכזי שאנחנו עוסקים בו הוא מיגון מוסדות חינוך. יש תקן מיושן של 12 מ"ר לכיתה, ואנחנו צריכים לפרוץ אותו. הצורך היום הוא ללמוד במרחב מוגן ולא לרוץ אליו."

אמיר דהן, מנהל מחלקת פיצויים ברשות המיסים אמר בדיון כי צוותי הקרן בשיתוף פעולה עם אופק צפוני פועלים באופן רציף, גם באזורים מאוימים, הוגשו כ-3,000 תביעות, רובן כתוצאה מאי נוכחות תושבים בבתים. לדבריו, יש צורך החלטת ממשלה לגבי תיירות – כל אתרי תיירות באזור גליל עליון ואזור הנגב ולכי., אך עסקי תיירות בקו העימות מקבלים פיצוי מלא במסגרת המסלול האדום. חוק מס רכוש פועל עפ"י הוראות פקע"ר.

צילום: נועם מוסקוביץ'
צילום: נועם מוסקוביץ'
צילום: נועם מוסקוביץ'
צילום: נועם מוסקוביץ'
צילום: נועם מוסקוביץ'
צילום: נועם מוסקוביץ'

Back to top button