חדשות הארץמבזקים

ועדת החינוך: על הממשלה להביא תכנית לפתיחת שנת הלימודים הבאה בצפון

ועדת החינוך, התרבות והספורט בראשות חבר הכנסת יוסף טייב קיימה היום (שלישי) דיון על מענה מערכת החינוך והיערכות לפתיחת שנת הלימודים תשפ"ה לתלמידי יישובי הצפון, במסגרת יום מיוחד שנערך בכנסת למען שיקום ותקומת יישובי הצפון. מפקח מחוז צפון במשרד החינוך אמיר מיכאל, סיפר לוועדה כי הם נערכים גם לתרחיש בעצימות גבוהה יותר בצפון, שיחייב פינוי נרחב יותר: "העסק יכול להיות מורכב יותר. אנחנו מנסים להיערך לכך שהמצב הנוכחי יימשך ולבנות בתי ספר עורפיים לתושבים הלא מפונים כי מזהים מגמה של חזרת תושבים לצפון." בענין ההסעות למוסדות החינוך הודה מיכאל: "יש לנו בעיה בהסעות של חלק מהישובים. ההורים מתנגדים וחוששים. בישובים הלא מפונים אין מצב שאנחנו לא מסיעים." בנוגע לטענות על קושי בשיבוץ ילדים שהתפנו עצמאית אמר הנציג מיכאל: "מוזמנים לפנות ישירות לטלפון של מנהלת המחוז כדי למצוא פתרון. אני מבטיח שלא יהיה ילד שלא יהיה לו פתרון."

יו"ר הוועדה ח"כ יוסף טייב: "לצערי, יש תחושה שהזנחנו את הצפון. לא משנה אם עבור אנשים שפונו או לא ואם משאירים אותם בביתם – תנו להם מענה הולם. אם לא יהיה מי שיתכלל, גם ב-1.9 לא יהיה כלום. הוועדה קוראת לממשלה להביא תכנית לפתיחת שנת הלימודים, שתתייחס לתלמידים ולמורים – גם אלה שלא פונו. בנוסף, אנחנו דורשים לאפשר גם לתושבי הצפון שלא פונו רישום כפול למוסדות חינוך."

נציג מועצת התלמידים עוז מאיר: "אני מפונה מקריית שמונה לבית שאן. השנה נוצרו פערים לימודיים ענקיים שתלמיד לא יכול להשלים אותם ולא משנה כמה הוא יתאמץ. בשנה הבאה אגש לבגרות אבל אני כבר מגלה שחצי מהחומר אני לא מכיר. גם מבחינה חברתית הכרחי לפתוח את שנת הלימודים ב-1 בספטמבר."

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

יוזמת היום המיוחד בכנסת ח"כ אפרת רייטן: "בתשע ועדות שונות מתקיימים דיונים בנושא הצפון. התגייסנו מטעם הכנסת כדי להזיז דברים אבל בסוף אצלנו אין את התקציבים, אלא בממשלה שרק עכשיו מתחילה להכין תכניות. מה עשו שם עד עכשיו?" ח"כ יוליה מלינובסקי: "בואו נשאל את ממשלת נסראללה האם לפתוח את מערכת החינוך כי הם מנהלים אותנו." ח"כ יפעת שאשא ביטון: "צריך לעשות הכל להחזיר עכשיו את תושבי הצפון לביתם. היה עדיף לעבות מסגרות קיימות ולא להקים בתי ספר חדשים."

ח"כ רון כץ: "מדינת ישראל הפקירה את הצפון. המעט שאנו יכולים לעשות זה לשרטט עבורם את הקו האדום ולתת להם ודאות. להחליט על פתיחת השנה ב-1 בספטמבר זה ודאות וגם מסר לאויבים שלנו." ראש העיר צפת יוסי קקון: "מה חשוב יותר – לשמור על שגרה או המיגון? מבחינתי, האחד סותר את השני, כי מחצית ממוסדות הלימוד אינם ממוגנים. אנחנו מתפללים שאם יקרה משהו, זה יהיה אחה"צ." יו"ר ועד הישוב מנות שאינו מפונה מומי ברקליפה: "לנו עדיין אין מעונות יום לפעוטות. ילדים בכיתות א'-ד' לומדים יחד במקלט. יש לנו אימהות שלא יכולות לצאת לעבוד ויש כאלה שכבר איבדו את הפרנסה. ביה"ס שלנו נמצא במועצה אחרת, אם אין אפשרות להכניס את הילדים שלנו לשם, תנו לנו אופציה אחרת. אי אפשר להשאיר את הילדים האלה ללא מסגרות."

תושבת כפר בלום שלא פונה, מירב בן זקן שיתפה בייאוש: "אנחנו חיים בשדה קרב. אין לנו מיגון. במקום בו אני גרה כבר היו 9 נפילות. קודם שומעים בומים ואחרי 10 שניות שומעים את האזעקה. יש ילדים שלא יוצאים בכלל למסגרות. הם לא לומדים אפילו בבית. אין לנו שום אופק."
מתן, תושב שלומי וחבר לובי 1701: "אני ואלף תושבי שלומי מפונים לירושלים ונישאר כאן כמה שצריך כדי לחזור לבית בביטחון. במתווה הקיים לא נחזור, ילדנו הם לא שק חבטות ובתי הספר בצפון אינם ממוגנים. הקיץ בפתח ואין לנו כסף לקייטנות כי אין שום תקציב. נוסף על כך עכשיו מפנים לנו את הגנים שהיו בבתי המלון ועיריית ירושלים מסרבת לתת לילדנו מקום בגנים. גם אם יהיה מקום בגני ירושלים לא יהיו לנו הסעות. המתווה שלנו לפינוי הוא עד ה7.7 באופן רשמי. אם נתנו למשרד החינוך הארכה ,תנו גם לנו הארכה עד סוף 2025." יו"ר הוועדה הבטיח שיקיים דיון המשך ביום ראשון הקרוב.

ועדת החינוך, התרבות והספורט
צילום: דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ

Back to top button