חדשות הארץמבזקים

אושר לקריאה ראשונה: חייל ששומר על בסיס יקבל סמכויות עיכוב וחיפוש

הוועדה לביטחון לאומי אישרה היום (שלישי) את הצעת חוק הגנה על בסיסי צה"ל (תיקוני חקיקה), התשפ"ד של חבר הכנסת יצחק קרויזר לקריאה ראשונה. הצעת החוק מבקשת לקבוע סמכויות חיפוש ועיכוב, במסגרת חוק סמכויות לשם שמירה על ביטחון הציבור, התשס"ה-2005, לחייל שנתמנה לשמור על מקום המוחזק ע"י צה"ל, אם ראה שאדם ניסה להיכנס או לחדור לאותו מקום. עוד קובעת ההצעה חובה על הרמטכ"ל, או מי שהסמיך לכך, לקבוע הוראות בדבר סימון ומעקב אחר כלי נשק ואמצעי לחימה בידי צה"ל, וכן לקבוע חובה על מפקדי בסיסיo ומתקנים צבאיים לשמור על הנשקים המוחזקים בהם.

יו"ר הוועדה, ח"כ פוגל, אמר כי "על כל פעולה שאנחנו עושים יש השפעה. אנחנו חייבם לדייק את החוק הזה, אם נפעל נכון נקנה למי שצריך את הכוח והיכולת לפקח ולהגן על המחנות ולתת כלים לגורמים הרלוונטיים לפעול כנגד התופעה". ח"כ אלמוג כהן, ציין כי בתקופה האחרונה הוגש כתב אישום כנגד גנבי אמל"ח משדה תימן. מכתבי האישום התברר כי יש כמות עצומה של אמל"ח באזורים האלה. מטרת החוק ליצור הרתעה יחסית כדי לאפשר לגופים לבצע את עבודתם על הצד הטוב ביותר".

ח"כ וליד אל הואשלה:" דרשנו כל הזמן לאסוף את הנשק הלא חוקי ואנחנו בעד שאף אחד לא ייכנס לבסיסים ולמקומות ביטחוניים. אבל יש שטחי אש שאנשים גרים בהם ואני לא רוצה שהיד תהיה קלה על ההדק מול אנשים נורמטיביים ואף מטיילים שנכנסים לשטחי אש". ח"כ יצחק קרויזר, ביקש לכלול את נושא האחריות של מפקד המתקן שנפרץ וכן את שירות בתי הסוהר שצריכים ונואשים לתיקוני חקיקה כדי שיהיה להם אפשרות להגן על המתקנים שלהם.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

נציגי משרד המשפטים וצה"ל ציינו כי יש הסכמה להקנות לחיילים סמכויות עיכוב וחיפוש בשטחי אש ובסיסים לצורך המטרה הזו. אך בנושא החלק השני של תיקון חוק העונשין המדבר על הוראות הפתיחה באש, הוא בעייתי בהיבט שעלול לגרום לחוסר בהירות ומענה הוראות פתיחה באש כיום הוא מספק. בנוסף ציינו, כי ההצעה אמורה להיות מקודמת בהסכמתם ועל ההצעה לחזור לוועדת שרים בטרם תועבר בקריאה ראשונה. יו"ר הוועדה, ח"כ פוגל, אמר בסיכום הדיון "הבנו את הקשיים ואנחנו לא יכולים להתעלם מהמצב הבוער בשטח. יש כמויות אמל"ח שזולגות היום מהצבא בכוונה או שלא בכוונה לעבריינים ולארגוני פח"ע זה בלתי נסבל. המטרה לתגבר את הכלים שיאפשרו לנו הגנה על עצמנו ועל ילדינו. הצעתי למציעים לפצל את הצעת החוק וללכת כרגע על הסעיף הראשון שנותן מענה מכובד. עד קריאה שנייה ושלישית נוכל לדון גם על שאר הסעיפים". עוד אמר, כי ברצונו להוסיף שתהיה הוראה מקצועית של הרמטכ"ל לסמן נשק ואמל"ח תוך רישום מיקומו. לאחר הצבעה בה פוצלה הצעת החוק היא אושרה לקריאה ראשונה ותועבר למליאה.

הוועדה לביטחון לאומי - צביקה פוגל
צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

Back to top button