חדשות הארץמבזקים

כנס על עתיד ים המלח: חייבים לעשות הכל כדי להביא מים לים המלח

המשרד להגנת הסביבה, מועצה אזורית תמר, מועצה אזורית מגילות ומכון מחקר ים המלח ערכו היום (שלישי) כנס בנושא עתיד ים המלח במכון המחקר למרגלות הגן הלאומי מצדה, בהשתתפות השרה להגנת הסביבה, עידית סילמן; מנכ"ל המשרד, גיא סמט; ראש מועצה אזורית תמר, ניר ונגר; ראש מועצה אזורית מגילות, אריה כהן; וכן נציגי ממשלה, נציגי המועצות האזוריות, חוקרי המכון הגיאולוגי ונציגי ארגונים סביבתיים. במסגרת הכנס, הציג המשרד להגנת הסביבה ניתוח חלופות עדכני להקמת מובל ימים. ניתוח החלופות נערך במשותף על ידי המשרד להגנת הסביבה, השירות ההידרולוגי ברשות המים, על בסיס מחקרי המכון הגיאולוגי, וכלל בחינה הנדסית, כלכלית וסביבתית של 13 חלופות שונות לתוואי הולכה של מובל ימים. במסגרת זו, נבחנה הובלה של מי ים או מי רכז ממתקן התפלה ונבדקו תועלות אפשריות נוספות מהקמת המובל. כמו-כן, במהלך הכנס הוצג מתווה ההיערכות של המשרד לתום הזיכיון, ובכלל זה הפעילות ביחס לתשתיות ולמפגעים בשטח הזיכיון. בנוסף הציג המכון הגיאולוגי מתווה להנגשה של "ארץ הבולענים" שלחופי ים המלח ובמיצרי לינץ לציבור הרחב.

ניר ונגר, ראש המועצה האזורית תמר, אמר בכנס: "התפקיד שלנו, כתושבי המקום, הוא לדאוג שהנושא של התייבשות ים המלח לא ירד מסדר היום ולפעול לשיקום וטיפול באזור. האחריות של מדינת ישראל היא לעשות הכל כדי להביא מים לים המלח, להאט ולעצור את הנסיגה של הים. זאת המחויבות שלנו, ונמשיך לשים את זה בראש סדר העדיפויות הכנס היום הוא צעד נוסף במסע שהתחלנו לפני כשנה. מדברים על הנושא הרבה שנים, אבל בשנה האחרונה אנחנו עושים פעולות אקטיביות כדי לשמור על ים המלח ולדאוג שהדברים יקרו."

השרה להגנת הסביבה, עידית סילמן אמרה: "אנחנו מציבים היום חזון חדש לים המלח שהוא אוצר טבע בינלאומי וייחודי שעלינו לדאוג לשימור ושיקום המרחב. זה מחייב הסתכלות ארוכת טווח שתבטיח את שימורו לטובת הציבור הרחב ולדורות הבאים. מצבו של מרחב ים המלח מהווה את אחד האתגרים הסביבתיים הכי גדולים שעומדים לפתחנו, ולא ניתן לחכות או לדחות את הטיפול בסוגייה. האתגר אינו עומד רק לפתחו של המשרד להגנת הסביבה – זהו אתגר לאומי ואזורי; במהלך העשורים האחרונים השתנה אגן ים המלח לבלי הכר, בעקבות פעולות שגרמו לירידה חסרת תקדים של מפלס הים שירד בכ-40 מטר משנות ה-80 של המאה ה-20 בקצב של יותר ממטר בשנה. לירידת המפלס המהירה השפעות סביבתיות רבות כגון התחתרות נחלים ופגיעה בתשתיות לאורך חוף האגן הצפוני, יצירת מרחבי בולענים המהווים סכנה בטיחותית, חשיפה של מישורים בוציים על קרקעית האגם שנחשפת ועוד. אם לא נפעל התופעות הללו צפויות להחמיר; כיוון שכל פתרון הוא ארוך טווח, בטווח המיידי נדרשת הסתגלות למצב הקיים והנגשת מרחב האגן הצפוני ומיצרי לינץ לציבור הרחב. ניתן להקים טיילת לחופי ים המלח ולהפוך את ארץ הבולענים מנטל כלכלי למשאב תיירותי; לפני כשנתיים פרסם המשרד להגנת הסביבה טיוטה של מסמך מדיניות לעתיד ים המלח. בהמשך לעבודה זו, ולאחר הערות הציבור ועבודות משלימות שבוצעו בשנתיים האחרונות, המשרד צפוי לסיים בחודשים הקרובים את המסמך המקיף והמתכלל שיהווה בסיס לכל תוכנית פעולה עתידית במרחב ים המלח."

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

אריה כהן, ראש המועצה האזורית מגילות, אמר בכנס: "אני מודה לשרה להגנת הסביבה ולכל השותפים על העשייה בנושא החשוב הזה ועל המאמץ המשותף. מועצה אזורית מגילות מושפעת וסובלת רבות מירידת מפלס ים המלח. עלינו לקחת את המשאב הזה, לשמור עליו ולהשתמש בו למען תושבי האזור ולמען מדינת ישראל. הכנס והעבודות שהוצגו בו הם צעד גדול ומבורך בכיוון הנכון."

אריה כהן, ראש מועצה אזורית מגילות
צילום: בועז אופנהיים, לע"מ
השרה להגנת הסביבה, עידית סילמן
צילום: בועז אופנהיים, לע"מ
כנס על עתיד ים המלח
צילום: בועז אופנהיים, לע"מ

Back to top button