מבזקיםצבא וביטחון

הפרויקטים הזוכים בפרס ביטחון ישראל לשנת 2024

פרס ביטחון ישראל בסימן מלחמת 'חרבות ברזל': שר הביטחון, יואב גלנט, אישר את המלצת ועדת פרס בטחון ישראל לשנת תשפ"ד. פרס ביטחון ישראל שיוענק במעמד נשיא המדינה, שר הביטחון, הרמטכ"ל ומנכ"ל משרד הביטחון ב-18.6 בבית הנשיא.

שר הביטחון גלנט החליט, בהמלצת מנכ"ל משרד הביטחון, אלוף (מיל') אייל זמיר, כי פרס ביטחון ישראל יוענק השנה לפרויקטים שתרמו באופן מהותי לעליונותה האיכותית והטכנולוגית של מדינת ישראל במלחמת 'חרבות ברזל'. בראש ועדת הפרס עמד אלוף (מיל') עמיקם נורקין ולצידו אלוף (מיל') יעקב בנג'ו, פרופ' שחל אילני ממכון ויצמן ומזכיר הועדה, אשר וגנר. לציון 76 שנות עצמאות המדינה וברקע מלחמת 'חרבות ברזל', המליצה הועדה לשר הביטחון להעניק את הפרס השנה ל-5 פרויקטים בולטים במיוחד, שבאו לידי ביטוי במלחמה. בנוסף המליצה הועדה על הענקת פרס מפעל חיים.

שר הביטחון, יואב גלנט: "המלחמה הנוכחית והאתגרים שלפנינו מדגישים את חשיבות שימור יתרונה האיכותי של מדינת ישראל באזור. עלינו להבטיח כי טובי המוחות הישראלים עסוקים מידי יום בפיתוח של טכנולוגיות עשור קדימה. כל אחד מהפרויקטים הזוכים מהווה פריצת דרך בתחומו והוכח הלכה למעשה במהלך המלחמה האחרונה"

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

נגמ"ש הנמר: הפרס יוענק למנהלת המרכבה והרק"מ, מנת"ק, במשרד הביטחון, למחלקת אמל"ח ולחט"ל בזרוע היבשה, לחטיבות גולני וגבעתי ולפורום יצרני המרכבה בהתאחדות התעשיינים, על פיתוח ויצור נגמ"ש הנמר, פרי פיתוח ישראלי, אשר הותאם לצרכנים המבצעיים הייחודים של צה"ל, ושינה את האופן בו צה"ל תימרן במלחמת 'חרבות ברזל׳. נגמ"ש הנמר מפיתוח משרד הביטחון אפשר הגעה להישגים מבצעיים משמעותיים, שמר על חייהם של חיילי צה"ל ומפקדיו והשפיע באופן ישיר על הלחימה. הנמר משלב טכנולוגיה מתקדמת ופורצת דרך והוא תוצאה של עבודה ושיתוף פעולה ארוך שנים בפיתוח, ייצור והטמעה של משרד הביטחון, צה"ל והתעשיות הביטחוניות.

נמר 1500 - נגמ"ש
צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון
נמר 1500 - נגמ"ש
צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון
נמר 1500 - נגמ"ש
צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון

מערכת ההגנה האווירית 'קלע דוד': הפרס יוענק למנהלת 'חומה' במפא"ת שבמשרד הביטחון, לחיל האוויר, חברת רפאל, חברת אלביט מערכות והתעשייה האווירית, באמצעות חטיבת 'אלתא', על פיתוח, ייצור והפעלה של מערכת הנשק "קלע דוד". מערכת 'קלע דוד' מספקת הגנה ארצית מפני טילים ורקטות לטווח בינוני וטילי שיוט. המערכת מאפשרת יירוט כשכבת הגנה מפני רקטות תלולות מסלול, טילי קרקע קרקע משפרי דיוק וטילים מדויקים. פיתוח מערכת "קלע דוד" מתבצע כבר למעלה מעשור בהובלת מנהלת 'חומה' במפא"ת, בשיתוף עם הסוכנות האמריקנית להגנה מטילים MDA. במהלך מלחמת 'חרבות ברזל' הופעלה המערכת ע"י לוחמי ההגנה האווירית של חיל האוויר, יירטה עשרות רקטות, הגנה והצילה חיי רבים.

מערכת קלע דוד
צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון
מערכת קלע דוד
צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון

'מפעל המטרות': הפרס יוענק לחיל האוויר, לאגף המודיעין ולאגף התקשוב על פרויקט מיכון מפעל המטרות של צה"ל. במסגרת הפרויקט פותחו יכולות הצגת מידע משותפות בין זרועות צה"ל ופותחה אלגוריתמיקה ובינה מלאכותית, לטובת תכנון והכנת מטרות לתקיפה. במהלך מלחמת 'חרבות ברזל' אפשר פרוייקט שיפור משמעותי באפקטיביות התקיפה והסיוע הצמוד של חיל האוויר לכוחות היבשה המתמרנים.

הפרס יוענק גם למוסד, לחברת רפאל ולחיל האוויר על פרויקט המגלם בתוכו חדשנות טכנולוגית ותעוזה מבצעית פורצת דרך ויוצאת דופן, בעל תרומה אסטרטגית משמעותית ויחודית לביטחון המדינה.

פרס יוענק ליחידת המו"פ במפא"ת שבמשרד הביטחון, לאגף המודיעין וזרוע האוויר בצה"ל, שב"כ וחברת 'אלביט מערכות', על פיתוח יכולת פורצת דרך וייחודית מבחינה טכנולוגית, אשר יצרה דיסיפלינה חדשה בתחום המודיעין. השימוש המבצעי במערכת מביא במישרין ובדגש על מלחמת 'חרבות ברזל׳ להישגים ערכיים בתרומתם להתמודדות צה"ל עם אתגרי שדה הקרב ולהשגת עליונות מודיעינית.

ועדת פרס ביטחון ישראל החליטה גם להעניק פרס מפעל חיים לי', איש המוסד, על פעילותו במהלך שלושה עשורים במוסד. במסגרת עבודתו, י' חתום על פיתוח מערכות טכנולוגיות ייחודיות וחדשניות פורצת דרך, אשר תרמו באופן משמעותי ליכולת המבצעית של מדינת ישראל.

מערכת קלע דוד
צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון
מערכת קלע דוד
צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון
מערכת קלע דוד
צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון
מערכת קלע דוד
צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון
ארכיון. צילום: דובר צה"ל

Back to top button