חדשות הארץמבזקים

פתח תקווה – מעופי הטרמיטים הפולשים החלו

המשרד להגנת הסביבה עדכן לפני זמן קצר (חמישי) כי בימים אלו החל מעוף הכלולות של הטרמיט הפורמוסי בחלק המזרחי של פתח תקווה, בגבעת השלושה, בכפר סירקין, בנחלים, בנופך, במזור וברינתיה.

ד"ר שי רייכר, מנהל אגף מזיקים והדברה במשרד להגנת הסביבה, מציין כי הטרמיט הפורמוסי נחשב למין פולש. הוא מזיק לעץ ולמוצריו, אך אינו פוגע בבני אדם, ואינו עוקץ או מעביר מחלות. המשרד להגנת הסביבה מעודד את הציבור לדווח על הימצאותו של הטרמיט הפורמוסי בשכונות הממוקמות במערב פתח תקווה ובמקומות אחרים אשר בהם טרם דווח על הימצאותו של טרמיט זה.

בישראל קיימים 12 מיני טרמיטים מקומיים אשר נוכחותם תורמת וחשובה למערכת האקולוגית המקומית. לעומתם, הטרמיט הפורמוסי הוא מין פולש חדש יחסית בישראל והוא ידוע ביכולתו להסב נזקים משמעותיים לעצים חיים, כמו גם למוצרי עץ כגון רהיטים, משקופי דלתות, ארונות חשמל ועוד.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

מעוף הכלולות של הטרמיט הפורמוסי הוא תופעה מוכרת אשר מתרחשת אחת לשנה בסוף האביב ובראשית הקיץ. התופעה יכולה להימשך כחודש, כתלות במזג האוויר ובתנאי הסביבה. במהלך תקופה זו זכרים מכונפים ונקבות מכונפות יוצאים למעוף כלולות כדי להיפגש במטרה לייסד מושבה חדשה של טרמיטים.

מעוף הכלולות מתרחש בשעות הערב המוקדמות, ועל פי רוב נמשך פרק זמן קצר משעה. על אף שהטרמיט לא מהווה סכנה לבריאות האדם, כדי להימנע מחדירת הטרמיטים לסביבת המגורים במהלך מעוף הכלולות, מומלץ לסגור רשתות בחלונות ובדלתות הבתים וכן לכבות תאורה מיותרת אשר מושכת את הטרמיטים המכונפים אל תוך הבית. הטרמיטים המכונפים אינם שורדים זמן רב באוויר הפתוח ולרוב ייטרפו תוך מספר דקות. אלו שנכנסים דרך החלון אל תוך סביבת המגורים לרוב ימותו מבלי לייסד קן חדש.

מעבר לאמצעים הפשוטים שצוינו, אין משמעות או תועלת בביצוע של הדברה מכל סוג שהוא כנגד הפרטים המעופפים. כאשר מזהים נגיעות בטרמיטים פורמוסים בשטח הציבורי, ההדברה מתבצעת על ידי הרשות המקומית.

כאשר מזוהה מושבה של הטרמיט הפורמוסי במרחב הציבורי, הרשות המקומית תבצע הדברה באמצעות שימוש בתחנות פיתיון המונחות במסלולי התנועה של הטרמיטים מחוץ לקן. החומר שבפיתיון נאסף על ידי הטרמיטים, מוכנס לקן ומביא לעיכוב בהתפתחותם ובהתבגרותם של פרטים חדשים באופן שמוביל לקריסה הדרגתית של המושבה. הדברה זו נחשבת ליעילה ביותר והיא מושגת בדרך בטוחה שאינה מזיקה לאדם ולבעלי חיים אחרים ופגיעתה בסביבה (אם בכלל) היא מזערית.

המשרד להגנת הסביבה מקדם תוכנית לניטור של הטרמיט הפורמוסי ובימים אלה מותקנים חיישנים על גבי גזעי עצים אשר גדלים באזורים אשר דווח עליהם כנגועים בטרמיט. מטרת החיישנים היא להתריע כאשר מזוהה פעילות טרמיטים היוצרת רטט בגוף הגזע של העץ. קבלת מידע מהחיישנים עשויה לאפשר זיהוי מוקדם של הקינים והדברתם באופן יעיל.

כדי לנסות למנוע את התפשטותו של הטרמיט הפורמוסי בישראל ואף להביא להשמדתו, יש חשיבות רבה לדווח על זיהויו ועל איתורו. המשרד להגנת הסביבה מעודד כל מי שסבור כי ראה את הטרמיט במקומות שאינם ידועים למשרד, לדווח על הימצאותו בדואר האלקטרוני או באמצעות טופס מקוון המופיע באתר האינטרנט של אגף מזיקים והדברה כפי שמפורט מטה.

זיהוי של טרמיט פורמוסי מכונף: אורכו כ-4 ס"מ, צבעו חום בהיר, בעל מחושים ישרים, 4 הכנפיים שוות בארכן וארוכות בהרבה מעבר לבטן, אין היצרות (שנץ) בין החזה לבטן.

הנחיות לציבור: אם תאתרו את מקום היציאה של הטרמיטים המכונפים למעוף הכלולות יש לדווח על כך למוקד העירוני 106 וכן למשרד להגנת הסביבה באמצעות הדואר האלקטרוני: [email protected]

מצאתם טרמיטים שאתם חושדים שהם טרמיטים פורמוסיים באזורים שטרם דווח בהם על נוכחות של טרמיטים אלה? אספו כמה מהם בקופסה קטנה וסגורה וצרו קשר עם המשרד להגנת הסביבה. ניתן גם לצלם טרמיטים פורמוסים, רצוי באיכות טובה ככל האפשר, ולשלוח את התמונות תוך ציון הכתובת המדויקת בה צילמתם את התמונה לדואר אלקטרוני: [email protected]

במקרה של חשד לנזק ברהיטי עץ, במשקופים ובמוצרי עץ בתוך הבית, יש להזמין מדביר בעל רישיון מתקדם (מדביר במבנים ושטח פתוח או מדביר באיוד) בתוקף מהמשרד להגנת הסביבה. אין בסמכות הרשויות לטפל בשטח פרטי ועל כן ההדברה בשטחים הפרטיים היא באחריות בעלי הנכסים.

אין לפנות מוצרים נגועים בטרמיט הפורמוסי מהבית ללא תיאום עם העירייה! אם יש מוצרים נגועים או חשודים כנגועים בטרמיט הפורמוסי יש לפנות למוקד העירוני 106 לקבלת הנחיות ותיאום פינוי. אגף מזיקים והדברה במשרד להגנת הסביבה פועל לאורך השנה כולה, ולא רק בעת מעוף הכלולות, בשיתוף פעולה רציף ומלא עם עיריית פתח תקווה והרשויות באזור ועם המעבדה האנטומולוגית במשרד הבריאות לצורך זיהוי הטרמיט הפורמוסי ומתן מענה מיטבי לבלימת ההתפשטות שלו בישראל.

צילום: ד"ר גל זגרון, המשרד להגנת הסביבה
צילום: ד"ר גל זגרון, המשרד להגנת הסביבה
טרמיטים
צילום: Scott Bauer

Back to top button