חדשות הארץמבזקים

יולי 2024 – תעריפי המים צפויים לעלות בתחילת החודש

מועצת רשות המים אישרה בישיבתה אתמול (ראשון) לפרסם לשמיעת עמדות הציבור את עדכון תעריפי המים בכ-1.6%. פרסום זה משלים את החלטת המועצה שבועיים קודם לכן לעניין עדכון הכרה בעלויות ספקי המים והביוב.

עליית התעריפים הינה נמוכה, אף פחות מהעלייה בסל המדדים מאז העדכון האחרון בחודש ינואר 2024, וזאת לאור המאמץ הייחודי בעת הזו להקל על צרכני המים. העלייה שתוכננה הייתה גבוהה יותר – והשינוי נובע בעיקר מהקדמת ניצול התקבולים ממכירת מתקן ההתפלה של חברת מקורות באשדוד, מהקדמת ההתחשבנות בגין שנים קודמות עם החברה, וכן מקיטון ברכישת מים מותפלים בשנת 2024 עקב החורף המבורך. על אף עלייה זו, תעריף המים בישראל וחשבונות המים למשק בית הם מהנמוכים בעולם.

ההשקעות במשק המים הן כ- 5.8 וכ- 5.5 מיליארד שח בשנים 2024 ו- 2025, והן ממומנות מתעריף המים, ללא תמיכה ממשלתית. רוב מי השתייה בישראל מיוצרים באופן מלאכותי באמצעות מתקני התפלה, והם מים יקרים יותר מן המים הטבעיים. שני אלו, יחד עם ההשקעות במתקני טיפול בשפכים, הינם מרכיב משמעותי בהוצאות משק המים בישראל ויש להם השפעה ישירה על תעריף המים בישראל.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

התעריף לכמות מוכרת (התעריף הנמוך) יעמוד מעתה על 8.082 ₪ למ"ק (במקום 7.955 ש"ח למ"ק) ואילו התעריף לכל כמות נוספת (התעריף הגבוה) יעמוד על כ-14.834 ש"ח למ"ק (במקום 14.600 ש"ח למ"ק).

המשמעות של שינוי תעריפים זה על משפחה ממוצעת בת 4 נפשות הצורכת כ-16 מ"ק לחודש בעלות של כ-142 ש"ח, הינו גידול בעלות בסך של כ-2.2 ₪ לחשבון המים והביוב החודשי שיעמוד מעתה על כ-144 ₪ לחודש. יודגש, כי מדובר בהליך שימוע ציבורי ולפיכך התעריף הסופי יכול ויתעדכן.

בהתאם לחוק המים, המחייב עדכון תעריף המים מדי שישה חודשים, לקראת חודש ינואר 2025 תתבצע בחינת עלויות נוספת לאור ההשקעות במשק והתעריף צפוי להתעדן במדרגה נוספת. רשות המים תמשיך לפעול לייעול ספקי המים השונים ולהביא לצמצום העלויות הנדרשות לאספקת שירותי המים והביוב באופן יעיל, ועל ידי כך גם להמשך מיתון התעריף, ככל הניתן.

אילוסטרציה. צילום: pixabay

Back to top button