חדשות הארץמבזקים

אושר סופית: תוספת של 2,000 ש"ח לקצבה החודשית של פדויי שבי

מליאת הכנסת אישרה בקריאה שנייה ושלישית את הצעת חוק תשלומים לפדויי שבי (תיקון מס' 6), התשפ"ד-2024.חמיש עשר חברי כנסת תמכו בהצעה, ללא מתנגדים או נמנעים. מדובר בהצעת חוק ממשלתית אליה מוזגה הצעת חוק פרטית של חברי הכנסת יצחק קרויזר, גלעד קריב וולדימיר בליאק. מטרת הצעת החוק היא לשפר את הזכויות המוקנות לפדויי שבי ולחטופים ששוחררו. ראשית, התשלום החודשי לפדויי שבי יועלה ל-3,300 שקלים חדשים. שנית, מי שהוכר כפדוי שבי לאחר 7.10.23 יהיה זכאי למענק הסתגלות חד-פעמי של 50,000 שקלים חדשים. שלישית, מי שנחטף ב-7.10.23 והוכר כפדוי שבי יהיה זכאי לכל הזכויות שלהן זכאי נכה צה"ל או נפגע פעולות איבה שנקבעה לו דרגת נכות של 50% בשל הפרעה בתר-חבלתית ולמימון טיפול רפואי למשך 36 חודשים.

כמו כן, מוצע לתקן את תנאי הזכאות בחוק תגמולים לבני משפחה של חטופים ונעדרים בפעולת איבה, לעניין מי שאינם חיילים או משרתים בכוחות הביטחון, בהתאמה לתנאים המפורטים בהגדרת "נפגע" בחוק התגמולים לנפגעי פעולות איבה וכן לתקן בהתאם גם את חוק פדויי שבי. יו"ר ועדת העבודה והרווחה, ח"כ ישראל אייכלר: "להצעת החוק נוספו הוראות מיטיבות לעומת הנוסח המקורי שהוגש לכנסת. ניסינו ככל יכולתנו, בשיתוף עם משרדי ההמשלה, לתת מענה שייתן מזור, ולו במעט, למכאובי החטופים ששוחררו. הבאנו מעטפת רחבה ביותר למען השבים כדי ישוכלו להשתקם לאחר ימי השבי הנוראיים שחוו. חשוב לציין ששום דבר כספי לא יוכל לפצות על השבי עצמו, אנו מנסים לעזור לכאבים שבאים לאחר השבי".

ח"כ יצחק קרויזר, מיוזמי ההצעה הפרטית: "הבנו כי נדרשת כאן חקיקה חדשה ומיידית. הצעת החוק מזכה את החטופים בכל הזכויות והמעטפת השיקומית הנלווית המוענקת לנכי צה"ל נפגעי פוסט טראומה לנכי צה"ל. אני קורא מכאן לכולנו ולכל עם ישראל לחבק את משפחות החטופים ועטוף אותם בחמלה ובאהבה. אין כאן קואליציה ואופוזיציה, אין כאן ימין ושמאל".

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

ח"כ גלעד קריב: "מדובר בחקיקה חשובה שעתידה תוך ימים ספורים לשנות באופן משמעותי את מצבם של אזרחים שזקוקים לסיוע משמעותי מצידה של המדינה. לצד זאת, אני חש מבוכה על כך שלקח לנו כמעט 200 ימים על מנת לחוקק את מעטפת הסיוע שמדינת ישראל מעניקה קרוב למאה חטופים וחטופות שכבר שבו. מוטב מאוחר מאשר מעולם לא".

ח"כ ולדימיר בליאק: "ישנם רגעים בהם אתה מודה שנפלה בחלקך זכות גדולה להיות נבחר ציבור. אני מודה לכל השותפים למהלך ולנציגי משרדי הממשלה וכמובן למטה משפחות החטופים. ליבי אתכם כל יום, כל דקה. מדובר בשינוי משמעותי מאוד מבחינת היחס הנורמטיבי של המדינה לפדויי שבי ולחטופים ששוחררו".

בדברי ההסבר להצעה נכתב: "תיקון זה מוצע לבקשת מנהלת החטופים ובתיאום איתה. בהקשר זה יצוין כי רבים מהחטופים איבדו בני משפחה, קרובים וחברים, קרובים של חלקם נחטפו וחלקם עדיין חטופים ומוחזקים כבני ערובה, רבים מהם איבדו את ביתם ומנועים מלשוב ליישובם בשל הימשכות הלחימה. לפיכך, עם שחרורם הם נאלצים להתמודד, לצד הקשיים הנפשיים הנובעים מהחטיפה ומההחזקה כבני ערובה, גם עם האובדן הקשה מנשוא של יקיריהם, עם חטיפת קרוביהם ששבו או שעדיין מוחזקים בעזה וגם עם מעבר לסביבת מגורים אחרת, בדרך כלל זמנית. מדובר בנסיבות מורכבות וקשות הדורשות משאבים נפשיים לא מבוטלים וצורך בתמיכה רפואית, נפשית וכלכלית, וזאת באופן מיידי".

דיון במליאת הכנסת
צילום: נועם מושקוביץ/דוברות הכנסת
דיון במליאת הכנסת
צילום: נועם מושקוביץ/דוברות הכנסת
דיון במליאת הכנסת
צילום: נועם מושקוביץ/דוברות הכנסת
דיון במליאת הכנסת
צילום: נועם מושקוביץ/דוברות הכנסת

Back to top button