חדשות הארץמבזקים

לוין פרסם את התיקון לחוק חדלות פירעון לצרכי קבלת הערות מהציבור

סגן ראש הממשלה ושר המשפטים, יריב לוין אישר לפרסם להערות הציבור תיקון לחוק חדלות פירעון שמעודד הסדרי חוב. לראשונה יעוגן כהסדר קבוע בחוק עיכוב הליכים זמני לטובת החייבים הזקוקים ל"מרווח נשימה" קצר כדי להגיע להסדר חוב עם הנושים, תוך הקניית הגנות לנושים. מטרת התיקון המוצע היא לסייע לחייבים, יחידים ותאגידים, לאשר הסדרי חוב כאשר ישנה היתכנות להגיע להסכמות עם הנושים על הסדר כזה, אולם דרוש לשם כך שקט זמני בדמות עיכוב הליכים קצר שיאפשר להשלים את אישור ההסדר. עיכוב ההליכים מקפיא את הליכי הגבייה ואת התחרות בין הנושים השונים, ומאפשר לחייב ולנושים להידבר בניסיון להגיע להסכמות.

עיכוב ההליכים יסייע לחייבים להגיע להסדרי חוב עם הנושים, בלי שהחייב יאבד את השליטה בענייניו הכלכליים ובלי שייאלץ להיכנס להליך חדלות פירעון על כל ההשלכות של הליך זה לרבות השמדת ערך. ההצעה לעגן בחוק באופן קבוע את הסעד של עיכוב הליכים זמני במסגרת הליך הסדר חוב נועדה, בראש ובראשונה, לשפר את סיכוייהם של החייבים לאשר הסדרי חוב, ובה בעת כלולות בה הוראות שונות שנועדו להבטיח את ההגנה על האינטרסים של הנושים ולצמצם את החשש מפני ניצול לרעה של עיכוב ההליכים. להוראת השעה שנחקקה בעניין זה בעקבות משבר הקורונה התגלו תועלות רבות, ולכן הוחלט שלא לתת לה לפקוע. יחד עם זאת, הוחלט שלא להאריכה כמות שהיא, אלא במודל מדויק יותר, שיביא לאיזון נכון יותר בין האינטרסים של בעלי העניין השונים בהליך, וזאת כדי למנוע ניצול לרעה, לשמר תועלות ולצמצם נזקים.

התיקון המוצע הוא פרי עבודת מטה מקיפה שערך משרד המשפטים. התזכיר גובש במערך ייעוץ וחקיקה (המחלקה למשפט כלכלי) בראשות המשנה ליועצת המשפטית לממשלה, עו"ד מאיר לוין, ועוה"ד לירון נעים ונעם הרצוג, יחד עם אגף הממונה על הליכי חדלות פירעון ושיקום כלכלי בראשות הממונה עו"ד ורו"ח אשר (אשי) אנגלמן, ועוה"ד הילה גולברי בר און וחיים זקס.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

להלן עיקרי התיקון:
– תאגיד או יחיד יוכלו לקבל עיכוב הליכים רק אם הם מציעים הסדר חוב בשל שהוא בעל סיכויים טובים להיות מאושר באסיפות נושים: כדי לקבל עיכוב הליכים לא יהיה די בהצגת מתווה ראשוני בלבד להסדר חוב כפי שנקבע בהוראת השעה, אלא צריך יהיה לפרט במסגרת הבקשה את ההסדר הבשל המוצע לנושים.

– יוגדרו מחדש באופן מדויק יותר תנאי הסף המאפשרים לבקש את הסעד הזמני של עיכוב הליכים. בין היתר, הזכות לבקש עיכוב הליכים זמני תיוחד רק לחייב שבמהלך שנים עשר החודשים שקדמו למועד הבקשה לא הוגשה בעניינו בקשה קודמת לאישור הסדר חוב, וכשמדובר בתאגיד ניתן יהיה לקבל עיכוב הליכים רק אם מוצע לשמור את עסקו של התאגיד כעסק חי.

– בית המשפט יוסמך לתת צו עיכוב הליכים רק בהתקיים התנאים המפורטים בתיקון, שיוגדרו היטב באופן שיבטיח אחידות בין בתי המשפט השונים ברחבי הארץ. בפרט, יהיה על בית המשפט להשתכנע בקיומו של סיכוי סביר לאישור הסדר החוב, בנחיצות עיכוב ההליכים לשם כך, במידתיות של מתן הסעד ובכך שהתועלת שלו עבור החייב עולה על העלות עבור הנושים, ובכך שאין חשש להברחת נכסים, לפגיעה בנושים או לניצול לרעה של עיכוב ההליכים.

– תקוצר תקופת עיכוב ההליכים בעניינו של חייב שהוא תאגיד, כך שבית המשפט יוסמך להעניק עיכוב הליכים שלא יעלה על 40 ימים, ובמקרים בהם ימצא לנכון בית המשפט יהיה רשאי להאריך את התקופה ב-20 ימים נוספים לכל היותר. קיצור התקופה נועד להבטיח שעיכוב הליכים יינתן רק במקרים בהם יש בשלות והיתכנות של ממש להגיע להסדר, ושהפעלת התאגיד בתקופת עיכוב ההליכים לא תיגרר לפרק זמן שיפגע בנושים.

– עיכוב ההליכים מגביל את הנושים מלגבות את חובותיהם ולכן מוצע לעגן באופן קבוע בחוק הגנות משמעותיות על זכויותיהם – לרבות באמצעות החובה למנות מנהל הסדר והקניית סמכות לבית המשפט להושיט סעד לנושה שעניינו נפגע באופן מהותי, כפי שנכללו באופן זמני במסגרת הוראת השעה. בנוסף מוצעות הוראות שימנעו ניצול לרעה של עיכוב ההליכים בדרכים שונות – למשל ניסיונות להשתמש בעיכוב ההליכים כדי לדחות את כניסת החייב להליכי חדלות פירעון על אף שאין תוחלת להגיע להסדר חוב; או ניסיונות להשתמש לרעה במעבר מהליכי הסדר חוב להליכי חדלות פירעון על מנת להשיג תועלות לחייב על חשבון הנושים ובאופן שנוגד את תכליות הליך חדלות הפירעון.

סגן ראש הממשלה ושר המשפטים, יריב לוין: "דיני חדלות הפירעון מצויים בליבת העשייה החברתית-כלכלית של משרד המשפטים. אני מברך על פרסום התזכיר המביא עימו בשורה חברתית משמעותית בתחום זה, שהיא ראויה במיוחד בתקופה זו של קשיים כלכליים במשק. אני תקווה כי תיקון החוק יגשים את תכליתו בסיוע לחייבים לאשר הסדרי חוב, תוך מתן הגנות משמעותיות לנושים. אני מודה לצוות שגיבש את התזכיר על עבודה מקצועית מן המעלה הראשונה."

עו"ד מאיר לוין, המשנה ליועצת המשפטית לממשלה (משפט כלכלי): "התזכיר נסמך על הפקת לקחים מעמיקה מיישום הוראת השעה. התיקון המוצע מהווה תוספת חשובה לחוק חדלות פירעון, שמתיישבת עם מגמות גלובליות ליצירת כלים יעילים להבראת חברות. הוא הולם היטב את מטרת החוק להביא ככל הניתן לשיקומם הכלכלי של חייבים, הן יחידים והן תאגידים, הוא מגוון את הפתרונות, ומספק כלים משופרים עבור ציבור בעלי הדין להתמודדות עם קשיים כלכליים. אני מודה מאוד לחברי צוות העבודה במשרד המשפטים על עבודתם המעולה שתיטיב עם הציבור."

עו"ד ורו"ח אשר (אשי) אנגלמן, הממונה על הליכי חדלות פירעון ושיקום כלכלי: ״התזכיר המוצע מעניק לחייבים כלים משמעותיים – בראשם עיכוב ההליכים – שנועדו לסייע לחייבים לגבש הסדר חוב מוסכם עם הנושים ולקדם את שיקומם הכלכלי, תוך הבטחת האינטרסים של הנושים. אני סמוך ובטוח כי התיקון המוצע יביא לקידום ושיפור הליכי חדלות הפירעון לטובת כלל הצדדים להליכים ולטובת האינטרס הציבורי״.

ארכיון. צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

Back to top button