מבזקיםמשפטי/פלילי

אושר בקריאה ראשונה: מי שגרם למותו של המוריש – לא יירש אותו

מליאת הכנסת אישרה בקריאה ראשונה הצעת חוק הקובעת: מי שגרם במתכוון או באדישות למותו של המוריש – יהיה פסול מלרשת אותו. מדובר בהצעת חוק הירושה (תיקון מס' 21) (פסלות לרשת), התשפ"ד–2024 של חבר הכנסת שמחה רוטמן, חברת הכנסת דבי ביטון וקבוצת חברי כנסת. שבעה חברי כנסת תמכו בהצעה, ללא מתנגדים או נמנעים, והיא תוחזר לדיון בוועדת החוקה.

בהצעה מוצע לקבוע כי מי שגרם במתכוון או באדישות למותו של המוריש, גם אם לא הורשע בכך, יהיה פסול מלרשת אותו. בנוסף, מוצע כי בית המשפט יהיה רשאי לסייג את הפסלות לרשת, במקרים חריגים, אם שוכנע כי זה היה רצון המוריש. כמו כן, מוצע כי בית המשפט יהיה רשאי להורות על הקפאת זכות השימוש של היורש בנכסי העיזבון, עד להכרעת הדין בהליך הפלילי או להחלטת בית המשפט בהליך האזרחי, לפי העניין. בנוסף לכך, מוצע לקבוע ברירת מחדל לפיה במקרה שבו הפסול לרשת הוא ילדו של המוריש, ילדיו של הילד ירשו במקומו, אלא אם שוכנע בית המשפט שהדבר מנוגד לרצון המוריש. עם זאת, מוצע לקבוע ברירת מחדל הפוכה לעניין קרוב אחר של המוריש שנמצא פסול לרשת, שאינו ילדו, לפיה ילדיו של הקרוב לא יירשו במקומו, אלא אם שוכנע בית המשפט שזה רצון המוריש.

בדברי ההסבר להצעה נכתב: "בשנים האחרונות אנחנו עדים לעלייה במספרם של מקרי רצח בהם אדם רוצח את בן זוגו. חלק ממקרי רצח אלה מסתיימים בהתאבדות של הרוצח או בקביעה שהנאשם לא יכול לעמוד לדין בשל מחלה נפשית. חוק הירושה קובע כי מי שהורשע על שגרם במתכוון למותו של המוריש פסול מלרשת אותו. אולם, במקרים שבהם נקבע כי האדם אינו כשיר לעמוד לדין או במקרים בהם הרוצח מתאבד – לא תהיה הרשעה והסעיף לא יחול. כמו כן, ישנם מקרים בהם אדם כאמור מבצע עסקאות בחלקו בעזבון ולא משלם את חובותיו ביחס לחלק שלו בנכסים המשותפים באופן שפוגע בזכויות בנכסים המשותפים. מצבים אלו הם פסולים ויש לצמצם אותם".

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן
ועדת חוקה - הכנסת - שמחה רוטמן
צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

Back to top button