מבזקיםצבא וביטחון

רגעי מתח מורטי עצבים: מאחורי הקלעים של מבצע חילוץ החטופים

מבצע חילוץ החטופים בנוסיראת, שקיבל את השם "מבצע ארנון" על שמו של פקד ארנון זמורה, מפקד הימ"מ שנפל במהלך המבצע, כלל דרמה אדירה ובלתי צפויה שזכתה לחשיפה נוספת הבוקר בגלי צה"ל. במהלך המבצע, שנועד לשחרר ארבעה חטופים שנחטפו על ידי חמאס ממסיבת הנובה ב-7 באוקטובר, התמודדו הכוחות עם שורה של תקלות טכניות אשר הוסיפו מתח וסיכון משמעותי לפעולה.

החטופים, נועה ארגמני, אלמוג מאיר ג'אן, אנדרי קוזלוב ושלומי זיו, הוחזקו בשני אתרים שונים בנוסיראת. כוחות שב"כ וימ"מ פשטו על המבנים הסמוכים בשעה 11:00 בבוקר, לאחר שניתנה הפקודה לפעולה. במהלך הפשיטה, התעוררה תקלה משמעותית כאשר רכב החילוץ של שלושת החטופים נתקע באחת הסמטאות של מחנה הפליטים בשל תקלת גיר. החילוץ נמשך באמצעות נגמ"ש מסוג נמ"ר, אך גם הוא נתקע בשטח בעקבות תקלה טכנית נוספת. המצב הפך למתוח ביותר כאשר היה צורך להקפיץ במהירות רכבי חילוץ נוספים שהעבירו את החטופים והלוחמים למסוקי החילוץ. גורמים שנכחו בחמ"ל המבצע תיארו דקות ארוכות של מתח בעוד שהכוחות ניסו להתמודד עם התקלות ולסיים את החילוץ בהצלחה.

צילום: דובר צה"ל

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

במהלך החילוץ לאחור, צה"ל הפעיל אש מסיבית לחיפוי על הכוחות. יותר מ-10 מטוסי קרב היו באוויר בו זמנית והטילו עשרות רבות של חימושים ופצצות על מבני הטרור והאזורים סביבם. בין היתר, הותקפו המבנים שבהם הוחזקו החטופים לאחר שבוצע "הקש בגג" כדי לפנות את האוכלוסייה האזרחית. למרות האש הכבדה שהופעלה, בצה"ל מעריכים כי המספר שהכריז חמאס על מספר ההרוגים הפלסטינים, 210, מנופח ונועד לחזק את הנרטיב של "טבח". בצה"ל ממשיכים להיערך להמשך הלחימה ברצועת עזה.

כחלק מההיערכות להמשך הלחימה, אוגדה 98, שהמבצע שלה במחנות המרכז היה למעשה מבצע הונאה גדול, נערכת כעת למשימות נוספות. חטיבת כפיר שפעלה במזרח דיר אל-בלח הכשירה בשבוע האחרון את הנתיבים שאפשרו את המעטפת למבצע בנוסיראת, זאת כלל ללא ידיעתם שמדובר במהלך מקדים לבצע החילוץ ההירואי של החטופים. כוחות האוגדה התכוננו למשימות נוספות מתוך הבנה שהמבצע בנוסיראת הוא רק שלב אחד במאבק המתמשך.

גם ברפיח נערכים להמשך הלחימה. צה"ל מעריך כי הפעולה ברפיח תושלם בעוד מספר שבועות ולאחר מכן הלחימה בכל רצועת עזה תעבור לשלב הפשיטות. צה"ל מציין כי המבצע בנוסיראת הוכיח שניתן להגיע לכל נקודה בעזה.

במהלך המבצע, לוחמי חטיבת כפיר פעלו להכשרת נתיבי מילוט בשטח העוין ולהשמדת מנהרות שהיוו איום על הצלחת הפעולה, כל זאת מבלי שידעו על המבצע המתוכנן. לוחמי סיירת הצנחנים נדרשו לכבוש בניין חשוב, אשר לא הותקף קודם לכן, על מנת לאפשר חילוץ של רכב החטופים שנתקע – ורק בשלב זה נודע להם שהם חלק מהמבצע הסודי. לוחמי הגדודים שסיפקו את המעטפת למבצע היו חיוניים להצלחתו וקיבלו הערכה רבה על מאמציהם המתמשכים נגד חמאס במהלך שמונת חודשי הלחימה האחרונים. פרטיהם מדגישים את המורכבות הרבה והמאמצים האדירים שהושקעו במבצע החילוץ, ומעידים על המסירות והמקצועיות של הכוחות בשטח.

לוחמי חטיבת כפיר הכשירו נתיבי מילוט בשטח העוין והרסו מנהרות שאיימו על הצלחת המבצע, כל זאת מבלי שידעו על הפעולה הסודית המתוכננת. לוחמי סיירת הצנחנים כבשו בניין חשוב שלא הותקף קודם לכן, כדי לחלץ את רכב החטופים שנתקע, ורק אז גילו שהם חלק מהפעולה הסודית. לוחמי הגדודים שהיו חלק מהמעטפת היו קריטיים להצלחת המבצע וזכו להערכה רבה על מאמציהם המתמשכים בלחימה בחמאס, לאחר שמונה חודשים של לחימה עיקשת.

כל הפרטים האלו חושפים את המורכבות והמאמצים האדירים שהושקעו במבצע חילוץ החטופים, ומעידים על המסירות והמקצועיות של הכוחות בשטח.

צילום: דובר צה״ל
צילום: דובר צה״ל

Back to top button