מבזקיםפוליטי / מדיני

למרות כל הביקורת – נדחתה הצעת אי האמון בממשלה

נדחו היום (שני) במליאה הצעות אי האמון שהגישו סיעות האופוזיציה. בהצעה "ממשלה כושלת שלא מסוגלת להתמודד עם יוקר המחייה" שהגישה סיעת יש עתיד תמכו 47 חברי כנסת, ללא מתנגדים או נמנעים. בהצעה "הכישלון המוחלט של הממשלה בחזית הביטחונית, הכלכלית והמדינית" שהגישו סיעות ישראל ביתנו והימין הממלכתי תמכו 39 חברי כנסת, ללא מתנגדים או נמנעים. ההצעות לא זכו לרוב הדרוש ועל כן נדחו כאמור.

חבר הכנסת משה טור פז נימק את הצעת סיעתו: "ישראל נמצאת במקום הראשון והמפוקפק בעולם ביוקר המחייה. מה אתה עשית שר האוצר? איך אתם מביאים היום חוק רציפות שממשיך לכונן את הפטור מהצבא? חוק שלא יגייס על פי המכסות שלו אפילו חרדי אחד יותר מהיום. הבנים של החברה החרדית הם 14% מהחברה הישראלית. שר האוצר תומך בחוק שלא מביא חייל חרדי נוסף על חשבון הצינות הדתית התורמת. והכול בשביל להחזיק את הממשלה".

בשם הממשלה השיב שר האוצר, בצלאל סמוטריץ': "נכנסנו למלחמה חזקים עם גמישות פיסקאלית וזה נכון שהגמישות נשחקת ככל שהמלחמה נמשכת. בשביל החוסן הלאומי הנהגנו מדיניות מרחיבה שעוטפת את המפונים, הניצולים, המילואימניקים והעסקים. מצד שני, צריך לייצר איזונים ולא לעשות זאת בהגזמה כדי לא להעלות את האינפלציה. ישראל חייבת יותר חיילים ואנו רוצים את אחינו החרדים שותפים בזכות העצומה הזו של השירות. אפשר להילחם בחרדים אבל זה לא יגייס חרדי אחד. אין חוק שיגייס חרדים. אני בעד דיאלוג, הידברות ופשרות. מה שיגייס חרדים זה הסכמות ותנאים מאפשרים – בואו ביחד לבית הנשיא".

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

חבר הכנסת חמד עמאר נימק את הצעת סיעתו: "אני לא מבין, זו ממשלה שקיבלה יתרה בקופה של 12 מיליארד ₪ – ואנחנו היום עם 137.7 מיליארד ₪ גירעון ב-12 החודשים האחרונים. רק ההוצאות בחודש מאי היו 54 מיליארד עם הכנסות של 44 מיליארד. שכחתם את המשרדים המיותרים שיש לנו, את התקציבים הקואליציוניים. אחרי מה שקרה ב-7 באוקטובר, אני לא מבין איך הממשלה הזו לא מתביישת, לוקחת אחריות והולכת הביתה. בצפון אנשים לא יודעים מתי יחזרו. נכשלתם גם בעניין המדיני. לממשלה הזו אין זכות קיום".

בשם הממשלה השיבה השרה לשוויון חברתי וקידום מעמד האישה, מאי גולן: "ממשלת ישראל מנהלת את המלחמה היקרה מיום הקמתה. מדינת ישראל בחרה להתמקד בחזית הדרומית על מנת לעמוד ביעדי המלחמה שהיא הגדירה. צה"ל גובה מחירים קשים מחזבאללה. צה"ל בניגוד לטענתכם אינו צבא מדשדש. לוחמינו מקיימים לחימה פורצת דרך ומתמודדים מול מנהרות וסביבה צפופה. במלחמה מסוג זה דרוש זמן. אנו נלחמים על חיינו במלחמה מהצודקות שידעה ישראל אי פעם. הממשלה הזו לא מתכוונת לוותר על אף סנטימטר של שטח ריבוני".

ראש האופוזיציה, ח"כ יאיר לפיד, אמר במהלך הדיון: "למה בשם אלוהים משפחות חטופים צריכות לספוג עלבונות משרים בממשלה? החיים של האנשים האלה התפרקו. יצאתם סופית מדעתכם? אין לכם שום בושה? תחשבו על הילדים של עצמכם, שהם היו 8 חודשים בתופת המנהרות של עזה והייתם באים לכנסת כדי לנסות לדבר בעדם, ושרים וחברי כנסת היו מתנהגים אליכם כאל אויבי המדינה. הממשלה הזו היא המופקרת בתולדות המדינה אבל יום אחד כשנסתכל אחורה הדבר שנזכור זה שאין לכם לב".

שר החינוך, יואב קיש, סיכם את הדיון: "לגבי רציפות חוק הגיוס – אני מאוד מאמין שיש פה הזדמנות אמיתית לעשות שינוי בחברה הישראלית. לנסות לייצר מענה דווקא מתוך המשבר הנוכחי. אנו יכולים לקחת מצב קיים של הרבה מאוד שנים שבהן לא הצלחנו לתת מענה. החוק לא יישאר כמו שהוא יישאר, הוא יעבור שינויים. אני מצפה שהחוק יביא לשינוי ממשמעותי. צה"ל אמר שצריך לגייס 3,000 חרדים והחוק צריך לעשות את הדבר הזה בשנה הנוכחית. אפשר לעשות זאת יחד עם המגזר החרדי. צריך לגייס את כל אלו שלא לומדים בישיבות וזה אפשרי במספרים האלו."

עוד אמר: "כך נייצר מציאות אחרת שלא קיימת היום. אם נלך למודל בו נכריח את כולם לא ייצא מזה כלום ונריב בעם. אנו מובילים באחריות מהלך שתפקידו לשנות את המציאות ולהביא לגיוס של אלפי חרדים ולייצר מצב שהציבור החרדי הולך איתנו יד ביד במקום הזה בשלב ראשון הגיוס יהיה של כל מי שלא לומד בישיבות וזה ייתן את אותם אלפים שהצבא צריך היום".

צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת
צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת
צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת
צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת
צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת

11 תגובות

Back to top button