לבנוןמבזקים

בלבנון מנסים לפתור את התעלומה: "ישראל משתמשת בטכנולוגיה סודית?"

מאז החלו חילופי האש בצפון בין ישראל לארגון הטרור חיזבאללה בלבנון, ישראל ממשיכה בסיכולים ממוקדים של פעילים ובכירים בארגון השיעי. החיסולים החלו באזורי הגבול הדרומיים של לבנון ולאט לאט התרחבו לאזורים מרוחקים יותר מהגבול עם ישראל. התקיפה שהתרחשה הכי רחוק מהגבול הייתה שלשום באזור אל-הרמל שבצפון בקעת הלבנון.

עד כה, מאז תחילת הלחימה, ספג ארגון חיזבאללה יותר מ-340 הרוגים, ביניהם מנהיגים, מפקדי שטח ופעילים. המכה הגדולה ביותר ניתנה הלילה, כאשר ישראל תקפה את העיירה הדרומית ג'ויא. במתקפה זו חוסלו ארבעה מנהיגי חיזבאללה, ובראשם טאלב סמי עבדאללה, הידוע בכינויו "אבו טאלב", שהיה המנהיג הבכיר ביותר בארגון שחוסל מאז פרוץ העימותים.

ההתנקשויות המתמשכות, על בסיס יומיומי כמעט, בצוותי חיזבאללה מעוררות שאלות רבות בקרב אנשי הארגון השיעי ותושבים רבים בלבנון. אנשי הארגון נקטו אמצעי זהירות מרביים כדי להימנע ממעקב ומאמצעי ריגול ישראליים, במיוחד על ידי אי שימוש בטלפונים סלולריים ואמצעי תקשורת אחרים. עם זאת, ישראל מצליחה לאתר במדויק את מקומות הימצאם ולבצע פעולות חיסול ממוקדות.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

בארגון הטרור חיזבאללה ומומחי צבא אחרים בלבנון מנסים לפתור את התעלומה. "אם נשלול את האפשרות של מעקב תקשורתי, נותרת השערה כי האויב נשען על כמות עצומה של סוכנים ומודיעים, המספקים מידע בזמן אמת על תנועות אנשי חיזבאללה. תופעה זו מעלה תהיות לגבי מידת החדירה של האויב אל תוך חוגי התמיכה של הארגון. האם ייתכן שיש מספר כה רב של סוכנים בתוך חיזבאללה?", תוהים הלבנונים.

"אפשרות נוספת, הקרובה ביותר למציאות, היא שישראל מחזיקה בטכנולוגיה סודית ובלתי ידועה, המאפשרת לה לזהות ולמצוא אנשים על בסיס טכניקות מתקדמות, כגון מעקב אחר טמפרטורת הגוף או חתימות קוליות. טכנולוגיה זו עשויה להיות המפתח להצלחות החיסול המדויקות של ישראל." ציינו גורמי צבא לבנונים.

אנטנות - אולפן טלוויזיה - שידור - מודיעין
אילוסטרציה. צילום: חדשות מבזק לייב

הדאגה גוברת עוד יותר בלבנון לנוכח דבריו של ראש המוסד לשעבר, יוסי כהן שטען כי "ישראל יודעת את מקום הימצאו של מזכ"ל חיזבאללה, חסן נסראללה, ויכולה להתנקש בחייו בכל רגע נתון." האם זו מציאות או לוחמה פסיכולוגית? האם ההתקפות המדויקות על מנהיגי חיזבאללה הן מסר לנסראללה על יכולותיה של ישראל?

סוגיות אלו מצביעות על מציאות מורכבת ומסוכנת באזור. הפעולות הישראליות ממשיכות להפעיל לחץ על חיזבאללה, בעוד שישראל ממשיכה להעמיק את חדירתה לארגון ולפגוע בבכירים. מאז החיסולים האחרונים חיזבאללה העלה את רף ההסלמה וביצע הבוקר מטחים כבדים, מעל 200 שיגורים זוהו אך לא היו נפגעים או נזקים, מלבד מספר שריפות. בחיזבאללה איימו להגביר את האש והבטיחו לישראל כי הנקמה על חיסולם של ארבעה הבכירים עוד תגיע.

צה"ל נטל אחריות לחיסולו של בכיר חיזבאללה, טאלב סמי עבדאללה. בצה"ל אמרו כי סמי עבדאללה בן 55 היה מפקד יחידת "נצר", איש עתיר ניסיון והיווה מוקד ידע לארגון. הוא נכנס לתפקידו בשנת 2016 ושימש לפני כן במספר תפקידים בכירים בארגון. לאורך שנים הוא תכנן, קידם והוציא לפועל מתווי טרור כנגד אזרחי מדינת ישראל. הוא שימש כאמור בתפקידו האחרון כאחד המפקדים הבכירים של חיזבאללה בדרום לבנון.

אמש בסביבות השעה 22:00 מטוסי קרב תקפו את המפקדה של הארגון בה ישב המפקד הבכיר "אבו טאלב" יחד עם שלושה מחבלים נוספים, ארבעתם נהרגו. בעבר הוא הוביל מספר פעילויות טרור כמו ניסיון חטיפה בע׳ג׳ר בשנת 2005, אירוע הנקמה בינואר 2015 לאחר חיסולו של ג'יהאד מורנייה (בכיר בארגון חיזבאללה, בנו של עימאד מורנייה שנהרג ב-2008 בדמשק) שהוביל למותם של שני חיילי צה"ל מחטיבת גבעתי, רס"ן יוחאי קלנגל (25) וסמל ראשון דור חיים ניני (20), ועוד שבעה נפצעו. "אבו טאלב" שימש כמח"ט בגזרת בינת ג'ביל במלחמת לבנון השנייה והוביל את הלחימה מול כוחות של גולני. בנוסף פיקד והוביל במהלך כל חודשי הלחימה מאז ה-7 באוקטובר את הירי לעבר יישובי הצפון.

על אף החיסול המשמעותי, גורמים בצה"ל מעריכים כי חיזבאללה יגיב אך ימנע מלבצע צעדים שיגררו את ישראל לפתוח בפעולה רחבה נגד לבנון. ייתכן שהירי אכן יורחב וכן גם עוצמתו, אך ייתכן שהוא לא יגיע למרכז הארץ ויישאר בגבולות הגזרה הצפונית.

שיגורים - ירי טילים - רקטות - חיזבאללה
צילום: ערוץ חיזבאללה בטלגרם

Back to top button