כלכלהמבזקים

ההתיישבות הבלתי חוקית תפונה – תוקם שכונה חדשה של אלפי יחידות דיור

לאחר מסכת משפטית ארוכה, דחה בית המשפט המחוזי בבאר שבע הערעור שהגיש ארגון עדאללה על פסד דין של בית המשפט השלום -שהורה על פינוי התיישבות לא חוקית ומקבץ צבירים מזרחית לדימונה וקבע כי תושבי המקום השתלטו שלא כדין על קרקעות הנמצאות בבעלות המדינה. במקבץ צבירים, הממוקם מזרחית לדימונה התיישבו עשרות משפחות על פני שטח של למעלה מ-326 דונמים, עליו מתוכננת להיבנות שכונה חדשה אשר תכלול אלפי יחידות דיור.

התיישבות בדואית - נגב - בדואים - דימונה
אילוסטרציה. צילום: חדשות מבזק לייב

בשנת 2019, לאחר שרשות מקרקעי ישראל הציעה לתושבים פתרונות דיור חלופיים אשר נדחו על ידם, עתרה הרשות לבית משפט השלום במטרה שיורה על פינוים בטענה שהשתלטו שלא כדין על קרקעות מדינה.

בפסק דין מפורט שניתן על ידי בית המשפט השלום, התקבלה עמדת המדינה ובית המשפט הורה על פינוי הנתבעים מהמקרקעין וחייב אותם בהוצאות משפט.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

על פסק דינו של בית משפט השלום הוגש ערעור לבית המשפט המחוזי בב"ש על ידי ארגון עדאלה. במסגרת הערעור הועלו טענות עקרוניות נגד בעלות המדינה במקרקעין ותביעתה לפינוי המערערים, וכן טענות מתחום המשפט החוקתי והפלילי לרבות הזכות לשוויון, אפליה, מידתיות, גירוש אתני והגנה מן הצדק.

בית משפט באר שבע
אילוסטרציה. צילום: חדשות מבזק לייב

בין היתר טענו המערערים, באמצעות תצלומי אויר ומומחים מטעמם, כי הם מחזיקים במקרקעין קודם להקמת המדינה והעיר דימונה ולכן זכותם בקרקע גוברת. עמדת המומחים מטעם המערערים נסתרה באמצעות חוות דעת של איש המיפוי ברשות מקרקעי ישראל, מר שגיא ניר, המלווה בתצלומים מהשנים 1961 ו-1978.

לבסוף, הערעור נדחה פה אחד בבית המשפט המחוזי בהרכב של שלושה שופטים בראשות סגן הנשיא השופט ואגו. בהחלטתו קבע ביהמ"ש כי הוא לא מצא כי הגשת התביעות על ידי הרשות נעוצה בשיקולים זרים או בחוסר תום לב. עוד נקבע בפסק הדין כי המדינה הציעה למערערים חלופות מגורים וכי "המערערים אינם יכולים להתנגד לפתרונות המוצעים להם ולהיאחז רק בפתרון בו הם חפצים, הישארות במקומם".

ביהמ"ש המחוזי העניק שיהוי נוסף לנתבעים בפינוי המקרקעין ובמימוש פסק הדין עד לסוף השנה.

התיק הוכן וטופל בחטיבת השמירה על הקרקע ברשות מקרקעי ישראל על ידי עו"ד אלדר גלבוע ועו"ד זינה סקורטרו. רשות מקרקעי ישראל יוצגה בבית משפט השלום ע"י עו"ד דוד קנטור ועו"ד יניב מזוז ממשרד קנטור מזוז ובבית המשפט המחוזי על ידי פרקליטות מחוז דרום (אזרחי) על ידי עו"ד נאוה גוטמן.

עו"ד שירה תם, מנהלת החטיבה לשמירה על הקרקע, רשות מקרקעי ישראל אמרה כי "מדובר בבשורה חשובה לעיר ולתושביה אשר סוללת את הדרך להמשך פיתוחה של דימונה. לאחר הליכים משפטיים ממושכים, אשר לוו במקצועיות על ידי עו"ד אלדר גלבוע ועו"ד זינה סקורטרו ברשות מקרקעי ישראל ועל ידי פרקליטות מחוז דרום (אזרחי) קיבל בית המשפט המחוזי את עמדת המדינה במלואה. כעת הוסרו המכשולים להמשך קידום בניית השכונה החדשה בדימונה, אשר מטרתה לענות צרכי ההתרחבות והפיתוח בה נתונה העיר."

התיישבות בדואית - נגב - בדואים - דימונה
אילוסטרציה. צילום: חדשות מבזק לייב

Back to top button