מבזקיםמשפטי/פלילי

התנועה לאיכות השלטון דורשת להקים ועדת חקירה לאירועי 7 באוקטובר

אחרי החלטת בג"ץ בעתירת התנועה לעצור את חקירת המבקר את מערכת הביטחון – התנועה לאיכות השלטון ופורום חומת מגן לישראל עתרו לבג"ץ בדרישה לחייב את הממשלה להקים ועדת חקירה ממלכתית לאלתר, לחקר מחדלי אסון השביעי באוקטובר ומלחמת חרבות ברזל. עו"ד ד"ר אליעד שרגא: "בדיקת אירועי השביעי באוקטובר ומלחמת חרבות ברזל, והסקת מסקנות כדי למנוע את הישנותם הם חובה מוסרית וערכית שלנו כלפי גיבורי ישראל שמסרו נפשם, לעשרות הישובים החרבים ולאלפי המפונים."

העותרים טוענים כי האסון הקולוסלי שאירע ב-7.10.23, בו נרצחו ונחטפו מאות ישראלים במתקפת טרור המונית מרצועת עזה, חשף כשלים מהותיים בכל הרמות – מהדרג המדיני ועד הצבאי, והוא נחשב למחדל הביטחוני-מדיני הגדול ביותר בתולדות המדינה. לכן, התנועה טוענת כי רק הקמתה של ועדת חקירה ממלכתית בלתי תלויה תאפשר בדיקה מעמיקה ויסודית של המחדלים, תוך הפקת הלקחים הנדרשים. עוד נטען בעתירה, כי אחרי מלחמת יום כיפור, ולמרות תנאי הזמן הקשים והלחימה שעוד נמשכה, הוקמה ועדת אגרנט תוך 43 ימים בלבד, מתוך הבנת החשיבות העליונה בחקירת האירועים, והדבר מעלה תמיהה על התעלמותה של הממשלה הנוכחית מהצורך הדחוף בכך, על אף שחלפו כבר 8 חודשים מפרוץ המלחמה והאסון הטראגי. בנוסף לכך ציינו העותרים כי גם ראש הממשלה עצמו ושורה של שרים בכירים וראשי מערכת הביטחון קראו להקמת ועדת חקירה ממלכתית, אך נמנעים כעת מלקדם זאת. עוד הדגישה התנועה כי גורמים אחרים הבודקים את האירועים, כמו צה"ל ומבקר המדינה, חסרים את הכלים, הסמכויות והעצמאות של ועדה ממלכתית, ולכן אינם מהווים תחליף הולם לה.

עתירת התנועה לאיכות השלטון ופורום חומת מגן לישראל מתייחסת גם לאזהרות שהועלו לאחרונה מצד היועצת המשפטית לממשלה, בדבר החשש להוצאת צווי מעצר בינלאומיים נגד בכירים ישראלים בגין התנהלות ישראל במלחמה. לטענת התנועה, הקמת ועדת חקירה ממלכתית בהקדם היא האמצעי הטוב ביותר למנוע התערבות חיצונית פוגענית בישראל ולהגן על בכיריה מפני העמדה לדין בחו"ל. עו"ד ד"ר אליעד שרגא, יו"ר התנועה לאיכות השלטון: "בדיקת אירועי השביעי באוקטובר ומלחמת חרבות ברזל, והסקת מסקנות כדי למנוע את הישנותם הם חובה מוסרית וערכית שלנו כלפי גיבורי ישראל שמסרו נפשם, לעשרות הישובים החרבים ולאלפי המפונים. ואולם, בניגוד לחקירת המבקר נגדה אנחנו נלחמים, רק ועדת חקירה עצמאית ונטולת פניות, בעלת סמכויות נרחבות, המקיימת דיונים פומביים – תוכל לרדת לחקר האמת, לאתר את הכשלים, להמליץ על תיקונם, ולשקם את אמון הציבור במערכות המדינה. בלי צעד אחראי זה, הנפגעים הבאים חלילה כבר בדרך. אנו מברכים על החלטת בג"ץ לעצור את החקירה הפרטית של מבקר המדינה, וקוראים להקמה מידית של ועדת חקירה ממלכתית."

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

אלוף (מיל') נעם תיבון, פורום חומת מגן לשיראל: "מחדל השבעה באוקטובר הינו המחדל הגדול והחמור ביותר בתולדות מדינת ישראל. קיים צורך קיומי למדינת ישראל לחקור את המחדל באמצעות ועדת חקירה ממלכתית בראשות שופט עליון, ביסודיות וללא מורא על מנת ללמוד את שורשי המחדל, הן בקרב מקבלי ההחלטות בדרג המדיני- פוליטי, והן בדרג הצבאי ושאר זרועות הביטחון. אנו נמצאים במלחמה קשה ורק ועדת חקירה ממלכתית תאפשר למדינת ישראל להימנע מחדלים קשים כאלו בהמשך, להפיק לקחים לתקן ולהתעצם בהגנת מדינת ישראל".

Loader Loading...
EAD Logo Taking too long?

Reload Reload document
| Open Open in new tab
התנועה לאיכות השלטון
התנועה לאיכות השלטון

Back to top button