מבזקיםמשפטי/פלילי

ועדת החוקה אישרה הארכת מעצר ומניעת מפגש עו"ד לחודש לעצורי 7.10

ועדת החוקה אישרה היום (ראשון) לחודש בלבד במקום לחצי שנה כבקשת הממשלה, את הצעות החוק המאפשרות את הארכת המעצר ומניעת מפגש עו"ד לעצורי מתקפת 7.10 ועצורי התמרון שבמסלול הפלילי. יו"ר הוועדה ח"כ שמחה רוטמן: "בלי אצבע הדוקה על הדופק שום דבר לא יתקדם בנושא. עלינו לזכור שהמציאות בה העצורים כבר פגשו עו"ד זו מציאות מטורללת. לכן נאריך את התקנות רק בחודש וניפגש כאן שוב. לא אתן צ'ק פתוח כי אני לא רואה שאתם מנצלים את הזמן בצורה נכונה"

ועדת החוקה אישרה היום, בכפוף לרביזיה לקריאות שנייה ושלישית שתי הצעות חוק. בהצעת חוק לתיקון ולהארכת תוקפן של תקנות שעת חירום (חרבות ברזל) (הארכת מעצר לחשוד בעבירת ביטחון) (תיקון מס' 2), התשפ"ד-2024. הוצע לתקן ולהאריך פעם נוספת את תוקפן של התקנות המאפשרות הארכת מעצר של העצורים בשל פעולות האיבה שהתרחשו בין ה-13-7.10.23 ושל מי שנעצר במסגרת פעולות המלחמה בעזה, לתקופות מעצר של 45 יום מעת לעת. בימ"ש יוכל לקצר את התקופה מטעמים מיוחדים שיירשמו. ההארכה המוצעת של התקנות לשעת חירום היתה לחצי שנה, עד ל-18.12.24 אך היו"ר רוטמן הודיע כי היא תוארך בחודש בלבד עד ל-18.7.24.

בהצעת חוק לתיקון ולהארכת תוקפן של תקנות שעת חירום (חרבות ברזל) (פגישה עם עורך דין של עצור בעבירת ביטחון) (תיקון מס' 2), התשפ"ד-2024, הוצע להאריך בחצי שנה, עד ל-18.12.24 את תוקפן של תקנות שעת חירום המאפשרות מניעת פגישה של עצורים ביטחוניים, הקשורים לפעולות האיבה ב-7 באוקטובר 2023 או למלחמה בעזה, עם עורכי הדין שלהם. הארכות מניעת המפגש הן לתקופות של 60 יום ובנסיבות מיוחדות המפורטות בחוק- עד 120 יום. גם הצעה זו אושרה לחודש בלבד. א' מהייעוץ המשפטי של אגף החקירות: "מיום 7.10 נחקרו במסלול הפלילי בין 600-500 נחקרים כאשר יש הפרדה בין מי שקשור לתיקי 7.10 ומי שנעצר בתמרון. מבחינת נתונים כ-250 עצורים בהקשר זה הממשיכים במסלול הפלילי וממתינים להשלמת החקירה. לאחר מיפוי וכשהסתיימה חקירה אנחנו יוצרים את החציצה, ומי שקשור ל-7.10 נשאר במסלול הפלילי כדי לאפשר את כל האופציות בהמשך ומי שלא- עובר למסלול הלב"ח. החוקים נועדו לאפשר את השלמת החקירה ולאפשר מידע אופרטיבי מציל חיים ולשם כך אנחנו נדרשים לפרקי הזמן הארוכים.
בהיבטי מניעת מפגש הטעמים היו ונותרו אותם טעמים- אנחנו מבינים שהמניעות יוצאות דופן ודרקוניות אך הן משמשות להציל את כוחות הביטחון הפועלים ברצועה".

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

היו"ר ח"כ רוטמן: "כשאתם עושים מעצרים כעת אתם צריכים רק 120 יום? הייתי נותן לכם צ'ק פתוח שעד שלא יסתיים התמרון- שתהיה מניעת מפגש לתמיד. לא ברור למה לא עשיתם זאת. בזמן מלחמה, אין שום עניין לתת מידע לאויב את מי אנחנו מחזיקים ואם הוא חי או מת כשמדובר באנשי חמאס הקשורים ב-7.10, ולכן לא ברור למה ויתרתם על כך. זו טעות אבל אני לא יכול להכריח אתכם. על עובדת השימוש במסלול הפלילי אני לא מסכים באופן עקבי, זו טעות של הדרג המדיני שלא החליט בנושא וזה אחד המחירים הכבדים בעיניי של חוסר ההחלטה- שיש אנשים שלא הייתי רוצה שחמאס ידע שאנחנו מחזיקים בהם בכלל. ברמה הביטחונית הבסיסית, הידע שתפסנו פעיל פלוני לא צריך להיות בידי האויב. נראה שמערכת המשפט, מנסחי החקיקה, השב"כ וכל מי שרלבנטי לכך שכח שאחרי הכל אנחנו במלחמה ובמלחמה למנוע מידע מהאויב זה אינטרס ביטחוני מספר אחת".

לדברי נציגות משרד המשפטים שטענו כי המועדים נקבעו בתיאום עם השב"כ וגורמי הביטחון ואושרו ע"י הכנסת, השיב רוטמן: "לא הבנתי לתומי שהזמן המקסימלי למניעת מפגש עומד על 120 יום אך בכל מקרה אני לא יכול לתת לכם יותר ממה שאתם מבקשים. אם אתם לא מבקשים יותר מ-120 יום אני לא יכול להכריח אתכם אבל זה חלב שנשפך. זו אמירה ערכית ומוסרית שיש פה ליקוי מאורות בידי כל הנוגעים בדבר וזה שמדינת ישראל בטרלול אין קץ, מתנדבת לספר על איך מחלצים חטופים מנוסיראת ועובדת ב-PR, במקום לעבוד במלחמה זו הזיה. אני רק יכול להשמיע זעקה שהחוק שמבקשים לאשר הוא שערורייה. בדברים מסוימים הוא מקל ובדברים מסוימים הוא מחמיר ובכל מקרה הוא לא באירוע הנכון, שהוא בוודאי לא המסלול הפלילי. איך נראה למישהו סביר שהחמאס יידע את מי אנחנו מחזיקים? איזו סיבה יש לתת לו מתנה כזו? אשמח לשמוע לכך הסבר גם אם יש ורך בדיון חסוי".

עו"ד חנית אברהם בכר, מהנהלת בתי המשפט: "אנחנו מבקשים להרחיב את הסמכות של נשיאים וסגני נשיאים גם למי שסיימו את הקדנציה שלהם ועדיין ממשיכים לכהן כשופטים, לגבי הסמכויות הקשוות במלחמה מדובר בעומס רב. מובן שהשימוש בכך ייעשה במשורה לאלו המומחים לתחום ויש להם את הניסיון".

היו"ר רוטמן הגיב לבקשת הנהלת בימ"ש: "לאור ההתמרחות האינסופית במינוי נשיאים שאי אפשר לכנותה אלא ככיפופי ידיים ע"י מ"מ נשיא בימ"ש העליון, אני לא רוצה לייצר פרצה שבה אפשר להסתדר בלי נשיא. הסיבה שהסמכות הזו נתונה לנשיא או סגן נשיא היא שזהו דרג הנושא באחריות. לאפשר לשופטים לכהן כחצי נשיא זה לא דבר נכון. הלוואי ולא היינו במצב בו אני חושד במניעים שלא לקבל בעצם את ההכרעה מי נשיא או סגן נשיא ועקיפה של השר ולכן לא אכניס שינויים בנושא". לאחר מכן סיכם: "יש לי תחושה שבלי אצבע הדוקה על הדופק שום דבר לא יתקדם בנושא. עלינו לזכור שהמציאות בה העצורים כבר פגשו עו"ד זו מציאות מטורללת. לכן נאריך את התקנות רק בחודש וניפגש כאן שוב. לא אתן צ'ק פתוח כי אני לא רואה שאתם מנצלים את הזמן בצורה נכונה."

ועדת החוקה - שמחה רוטמן
צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת
צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת
צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

2 תגובות

  1. אבל אוכל בריא טיפולים בבתי חולים על חשבון משלם המיסים שהם שחטו ושרפו מדינה עם שלטון חוק שמזכיר ימים אפלים !!

Back to top button