מבזקיםצבא וביטחון

ארגוני הטרור והאיומים על ישראל – תמונת מצב

מאז ה-7 באוקטובר 2023, ישראל מצאה את עצמה בעיצומו של סכסוך קשה ומתמשך עם ארגוני הטרור, במיוחד חמאס ברצועת עזה. האירועים של השבעה באוקטובר היוו את נקודת השיא של מתקפה מתואמת ומאורגנת מצד חמאס, אשר כללה ירי של אלפי רקטות וחדירה של כ-3,000 מחבלים לשטח ישראל. בפעולות אלו נרצחו מעל 1,100 ישראלים, כולל אזרחים וחיילים, ונלקחו כ-250 איש כבני ערובה לעזה​.

ישראל, מוקפת באיומים ביטחוניים מכל עבר. בין האיומים המרכזיים נמצאים ארגוני הטרור – חמאס, חיזבאללה, הג'יהאד האסלאמי וקבוצות קטנות נוספות. ארגונים אלו מונעים מאידיאולוגיה קיצונית ושואפים לפגוע במדינת ישראל ובאזרחיה.

חמאס – האויב המרכזי ברצועת עזה
חמאס, הארגון השולט ברצועת עזה, נחשב לאחד האיומים הגדולים ביותר על ישראל. הארגון מקבל תמיכה צבאית וכלכלית מאיראן ופועל להרחבת יכולותיו הצבאיות. מאז השתלטותו על הרצועה ב-2007, חמאס מקיים מדיניות של טרור והסתה נגד ישראל. הארגון מבצע ירי רקטות לעבר ערי ישראל, חופר מנהרות התקפיות ומשתמש באזרחים כמגנים אנושיים. מטרתו המוצהרת היא להשמיד את מדינת ישראל ולהקים מדינה פלסטינית מהים עד הירדן.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

ב-7 באוקטובר 2023, חמאס ביצע טבח אכזרי בתושבי הדרום. מחבלים חדרו ליישובים ישראלים, רצחו, אנסו וחטפו אנשים מכל הגילאים – תינוקות, ילדים, מבוגרים, חיילים וקשישים. מעשי האכזריות הללו נועדו להפחיד את הציבור הישראלי ולהשיג רווחים פוליטיים באמצעות טרור.

חמאס מחזיק בסדר כוחות הכולל עשרות אלפי לוחמים, רובם מאומנים ומצוידים בנשק קל, רקטות ונ"ט. בארסנל הרקטות של חמאס ישנם טילים קצרי טווח כמו קסאם וגראד, וכן טילים ארוכי טווח כמו פאג'ר ורקטת M-75 בייצור עצמי. בנוסף, חמאס חופר מנהרות התקפיות המשמשות להברחת נשק ולחדירות לישראל.

מאז ה-7 באוקטובר, ישראל מנהלת מבצע צבאי נרחב בעזה תחת השם "חרבות ברזל", שמטרתו להשמיד את יכולות החמאס, להשיב את החטופים ולהחזיר את הביטחון לאזרחי ישראל. במהלך המלחמה נהרגו יותר מ-30,000 עזתים, בהם מחבלים רבים, אך לטענת משרד הבריאות בעזה בין ההרוגים ישנם נשים וילדים רבים. בנוסף, ישראל גרמה בעזה להרס רב של תשתיות, מוסדות ומבני מגורים רבים. ארגוני האו"ם מעריכים שייקח שנים לפנות את ההריסות.

חיזבאללה – האיום מצפון
חיזבאללה, הארגון השיעי הפועל בלבנון, מהווה איום משמעותי על ישראל מצפון. הארגון מקבל אף הוא תמיכה צבאית וכספית מאיראן ומשתמש במשאבים אלו כדי לבנות כוח צבאי משמעותי. חיזבאללה מחזיק בארסנל של עשרות מאות אלפי רקטות שמכוונות לעבר ערי ישראל והוא נחשב לארגון יציב וחזק יותר מחמאס שבעזה. מאז מלחמת לבנון השנייה ב-2006, הארגון שמר על מצב של "מוכנות למלחמה" והמשיך להתחמש ולהתאמן.

חיזבאללה כולל כוח לוחם של כ-25,000 לוחמים, מתוכם כ-5,000 לוחמי עילית (כוח רדואן ויחידות קטנות נוספות). הארגון מחזיק ברקטות מסוגים שונים, כולל רקטות קצרות טווח כמו קטיושות ורקטות ארוכות טווח כמו פאג'ר וזילזאל. בנוסף, חיזבאללה מחזיק בטילים נגד טנקים כמו קורנט ומטיס, וכן בנשק קל ובינוני.

מאז ה-7 באוקטובר חיזבאללה פתח באופן יזום במתקפה על ערי הצפון בישראל בתמיכה בארגון הטרור חמאס שבעזה. לטענת מנהיגי חיזבאללה, ההתקפות על ישראל מצפון מפחיתות את הלחץ על חמאס ודוחקות בישראל לסיים את המלחמה. בשבוע האחרון נרשמה עליית מדרגה נוספת בהסלמה זאת לאחר חיסלו של טאלב עבדאללה "אבו טאלב" שנחשב לבכיר ביותר שחוסל מאז תחילת המלחמה.

בישראל נמצאים כעת בנקודת מפנה משמעותית מאוד, שכן ראש הממשלה בנימין נתניהו נחוש להמשיך במלחמה בעזה עד להשגת כל המטרות ובהן – השמדת חמאס ושחרור כל החטופים, בעוד שחיזבאללה כאמור ממשיך את ההתקפות על ישראל כל עוד המלחמה בעזה נמשכת.

בישראל מבינים את היטב את המשמעות של מלחמה בלבנון שייתכן מאוד שתידרדר למלחמה אזורית ותגרור גם את איראן ושלוחותיה בסוריה, עיראק ותימן להיכנס לעימות מול ישראל. עם זאת גורמי ביטחון מבהירים כי אין ברירה ועל מנת לשנות את המצב הביטחוני בצפון על ישראל לקבל החלטות קשות. היום יגיע לאזור שליחו של ביידן, עמוס הוכשטיין, בניסיון להביא לרגיעה באזור ולמנוע התדרדרות למלחמה אזורית.

ישראל - חיזבאללה - נתניהו - חסן נסראללה
עיבוד תמונה: חדשות מבזק לייב

הג'יהאד האסלאמי – טרור ללא הפסקה
הג'יהאד האסלאמי הוא ארגון טרור סוני הפועל בעיקר ברצועת עזה. הארגון מקבל תמיכה מאיראן ופועל בצמוד לחמאס במאבק נגד ישראל. הג'יהאד האסלאמי מבצע ירי רקטות והתקפות טרור שונות במטרה לפגוע באזרחי ישראל ולשבש את חיי היום-יום במדינה.

הארגון מחזיק בכוח של כ-10,000 לוחמים ומחזיק ברקטות מסוג קסאם, גראד ופאג'ר. בנוסף, הארגון מחזיק בטילים נגד טנקים ובנשק קל ובינוני. הג'יהאד האסלאמי פעיל בעיקר בצפון הרצועה ומבצע תקיפות טרור באמצעות מנהרות התקפיות וירי רקטות. ב-7 באוקטובר גם מחבלי הג'יהאד האסלאמי ישתתפו בטבח המזעזע וגם כעת הם נלחמים בחיילי צה"ל ברצועת עזה לצד חמאס.

גדודי אל-קודס, הזרוע הצבאית של הג'יהאד האסלאמי

מאז תחילת המלחמה, מעל 19,000 רקטות נורו לעבר ישראל. צה"ל מנהל מלחמה עיקשת בארגוני הטרור מצפון ומדרום ומתמודד גם עם איומים נוספים כמו החות'ים בתימן שפועלים כל העת בכדי לפגוע בספינות סחר בים האדום ולשבש את הסחר הימי.

איראן – ראש הנחש

איראן ממלאת תפקיד מרכזי במימון ותמיכה בארגוני הטרור הפועלים נגד ישראל, ביניהם חמאס, חיזבאללה והג'יהאד האסלאמי. איראן מספקת לארגונים אלו משאבים כלכליים, אמצעי לחימה וייעוץ צבאי, מה שמאפשר להם להמשיך בפעולות הטרור ולהגביר את האיומים על ישראל. מתקפת ה-7 באוקטובר 2023, שבה נהרגו ונחטפו מאות ישראלים, מדגישה את חומרת הסכנה.

התגובה הצבאית של ישראל כוללת מבצעי הפצצה בעזה, פעולות קרקעיות והפוגות טקטיות למען העברת סיוע הומניטרי. בנוסף, ישראל מקיימת שיתוף פעולה בינלאומי ומבצעת לחצים דיפלומטיים על מדינות התומכות בטרור.

לסיכום, המאבק באיומי הטרור מחייב תגובה צבאית נחושה, חיזוק ההגנה הפנימית, שיתוף פעולה בינלאומי והסברה רחבה. רק כך ניתן להבטיח את ביטחון אזרחי ישראל ולמנוע את התפתחות האיומים העתידיים.

ארגוני טרור - נתניהו
ארגוני הטרור והאיומים על ישראל

Back to top button