בריאותמבזקים

רפורמת ייבוא התמרוקים של משרד הבריאות אושרה בכנסת

מליאת הכנסת אישרה היום (שני) בקריאה ראשונה את הצעת החוק הנוגעת לרפורמה בייבוא תמרוקים שהגיש שר הבריאות אוריאל בוסו. הצעת החוק גובשה במשרד הבריאות כחלק מהמדיניות להסרת חסמים רגולטוריים והגדלת מגוון המוצרים המוצעים לצרכן.

על פי הצעת החוק, תוחלף החובה לקבל רישיון תמרוק ממשרד הבריאות ולאפשר ייצור וייבוא של תמרוקים בהודעה בלבד, מבלי לקבל אישור מקדים מהמשרד. זאת באמצעות שני צעדים מרכזיים.

הצעד הראשון הוא יצירת מסלול נוסף לייבוא תמרוקים במסלול האירופי, המיועד ליבואנים נאותים כהגדרתם בחוק המוצע, המקיימים תכנית בקרת איכות ובטיחות מקיפה עבור כל תמרוק המיובא על ידם. מסלול זה יאפשר ליבואן נאות לייבא תמרוק מבלי שנערכה לתמרוק הערכת בטיחות ומבלי להחזיק תיק תמרוק, בכפוף לתנאים המפורטים בחוק, ובכללם התנאי כי התמרוק המיובא במסלול זה הוא תמרוק המשווק כדין במדינות האיחוד האירופי, שוויץ או בריטניה.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

ההכרה בעוסק בתמרוקים כיבואן נאות, תחייב אותו בניהול סיכונים מקובל, ניהול מידע באופן שוטף וקבלת אחריות מלאה ובלעדית על בטיחות ויעילות התמרוקים אותם הוא מייבא. תיקון זה יקל את הנטל האסדרתי החל על יבואנים, ויאפשר להם לייבא תמרוקים לשוק באופן מהיר ויעיל יותר.

הצעד השני הוא קביעה כי הוראות האיחוד האירופי בעניין תמרוקים, יחולו בישראל, בתנאים, בהגבלות ובשינויים המפורטים בחוק. תכלית התיקון, ליצור הרמוניזציה בין הוראות האיחוד האירופי החלות בעניינם של חומרי גלם בתמרוקים ובין הוראות הדין בישראל.

אימוץ הוראות אלו יתרום להבטחת רמת בטיחות גבוהה בתמרוקים והקפדה על סטנדרטים בין-לאומיים גבוהים. בנוסף, התאמת הדין הישראלי להוראות הדין באיחוד האירופי תאפשר ליבואנים וליצרנים לפעול בתנאים זהים לאלה שבאירופה ותקל על התנהלותם המסחרית בשוק הגלובלי.

שר הבריאות אוריאל בוסו אמר כי "לאחר עשור של דיונים ומהלכים לצמצום הרגולציה, התקדמנו היום צעד נוסף לקראת אישורה של הרפורמה ההיסטורית בייבוא תמרוקים. הרפורמה בתמרוקים תביא בשורה משמעותית לאזרחי ישראל, תקל על ייבוא נוסף, תגביר את התחרות ותוביל להורדת מחירים, כאשר בו בעת תשמור על בטיחות התמרוקים המשווקים בישראל.״

״העיקרון המרכזי שמוביל אותנו הוא השמירה על בריאות הציבור והבטחה שכל מה שמגיע לארץ יעמוד בסטנדרטים גבוהים ומתוקנים. במסגרת הרפורמה מצאנו את הדרכים ליצירת התאמה בין הדין הישראלי לזה האירופי, במטרה לפשט את הייבוא ולייצר ודאות מלאה אצל היבואנים בנוגע לדין שלפיו יש לנהוג.״ הוסיף.

״אנו מאמינים שבאמצעות הקלה רגולטורית אחראית והקפדה על בריאות הציבור נוכל באמת להפחית עלויות עבור הציבור ולהיאבק על יוקר המחיה. אם זה לא ייעשה באחריות – העלויות יושתו על הציבור בדרכים אחרות", אמר לסיום.

מנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב אמר כי "אחרי עבודת מטה מאומצת במשרד הבריאות, עברה היום בקריאה ראשונה רפורמת התמרוקים שקידם המשרד. מדובר בשינוי פרדיגמה מהותי שפותח חסמי ייבוא, משפר את הרגולציה שמטיל המשרד על השוק ומפשט את מנגנון אימוץ הדין האירופי לחוק הישראלי.״

״החוק יוצר מסלול יבוא תמרוקים מאירופה ע"י יבואנים נאותים על בסיס הצהרה כי התמרוק משווק כדין באיחוד האירופי, שוויץ או בריטניה. על היבואנים הנאותים במסלול יוטל לנהל תכנית בקרת איכות וניהול סיכונים באופן שיבטיח עמידה בהוראות הדין ויאפשר את העברת האחריות על בטיחות ויעילות התמרוקים המיובאים על היבואנים.״ הוסיף.

לסיום אמר כי ״התיקון עתיד לשפר את התחרותיות בשוק ולהגדיל את מגוון המוצרים המוצעים לצרכן. רפורמה זו, כמו רפורמת המזון, נעשתה לאחר עבודת מטה מעמיקה והן חלק מאסטרטגיה רחבה של המשרד שמטרתה להוריד את הנטל הרגולטורי לצד שמירה על בטיחות ובריאות הציבור, זאת בהתאם למחויבותנו לציבור".

מליאת הכנסת
צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

Back to top button