חדשות הארץמבזקים

פיזה 2022: שיעור המצטיינים בחשיבה יצירתית בישראל – מהגבוהים בעולם

על פי הממצאים של מחקר פיזה 2022, שיעור המצטיינים בחשיבה יצירתית בקרב דוברי העברית בישראל הוא בין הגבוהים בעולם, כאשר הבנות בחינוך הממלכתי מובילות: כמעט מחצית מהן (44%) הוגדרו כמצטיינות. הרשות הארצית למדידה והערכה בחינוך (ראמ"ה) מפרסמת היום (שלישי) את ממצאי המחקר הבין-לאומי פיזה (PISA) הנוגעים לתחום החשיבה היצירתית. המחקר נערך בישראל בשנת 2022, לצד 63 מדינות וישויות כלכליות, והוערכו בו מיומנויות חשיבה יצירתית של תלמידים (ותלמידות) בגילאי 15.

עיקר הממצאים:
1️⃣ שיעור המצטיינים בישראל (30%) גבוה במעט ממדינות ה-OECD (שיעור של 27%). עם זאת, הפערים בישראל גדולים במיוחד, בעוד שיעור המצטיינים בקרב דוברי עברית (35%) הוא מהגבוהים בעולם, שיעור המצטיינים בקרב דוברי הערבית נמוך ממנו בהרבה (11%).
2️⃣ בחשיבה יצירתית – הבנות מצטיינות יותר מהבנים. בישראל, כשליש מהבנות (32%) הוגדרו מצטיינות, בדומה ל-OECD. בנות החינוך הממלכתי מובילות (44% מצטיינות), ואחריהן החמ"ד (34%), החינוך החרדי (24%) והבנות דוברות הערבית (13%). שיעור הבנים המצטיינים בישראל (28%) גבוה משיעורם ב-OECD (שיעור של 23%).

3️⃣ רבע מתלמידי ישראל (25%) הוגדרו כמתקשים. זהו שיעור גבוה במעט מהשיעור במדינות ה-OECD (שיעור של 22%). מהנתונים עולה שמרבית דוברי הערבית (61%) מתקשים בחשיבה יצירתית – פי 4 משיעור המתקשים בקרב דוברי העברית (15%). בקרב הבנים דוברי הערבית שיעור המתקשים גבוה במיוחד (70%).
4️⃣ ממוצע ההישגים בישראל דומה לממוצע במדינות ה-OECD. בהשוואה לכלל 64 המדינות המשתתפות במחקר, ישראל נמצאת במקום ה-20, והממוצע בישראל דומה לממוצעי המדינות במקומות 13 עד 23. בהשוואה למדינות ה-OECD, נמצא כי תלמידי ישראל מצליחים יותר במשימות 'הערכה ושיפור של רעיונות' ובפתרון בעיות 'חברתיות' ו'מדעיות'. במשימות המצריכות 'הבעה בכתב' מגלים תלמידי ישראל קושי יחסי.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

מחקר פיזה הוא מחקר בין-לאומי של הארגון לשיתוף פעולה ולפיתוח כלכלי (OECD), שנערך אחת לשלוש שנים, ובודק את רמת האוריינות של תלמידים בני 15 במדינות השונות במתמטיקה, קריאה ומדעים. בכל מחזור מחקר נבחר תחום אורח שנבחן במסגרת המחקר. התחום האורח במחקר פיזה 2022 הוא חשיבה יצירתית, שהוגדרה כיכולת לעסוק באופן פורה ויעיל בהעלאה, הערכה ושיפור של רעיונות שיכולים להניב פתרונות מקוריים ויעילים, ידע חדש וביטויים של דמיון המשפיעים על העולם.

Back to top button