חדשות חוץמבזקים

ארה"ב זועמת על הצהרת נתניהו, הפגישה האסטרטגית – בוטלה

כינוס הפורום האסטרטגי המשותף לישראל וארצות הברית שהיה אמור להתקיים מחר – בוטל, זאת בתגובה לסרטון שפרסם אמש (שלישי) ראש הממשלה בנימין נתניהו, שבו טען כי ארצות הברית מעכבת משלוחי נשק לישראל. כך דווח לראשונה באתר "אקסיוס" מפי גורמים אמריקאים.

על פי מקורות המעורים בפרטים, יועציו הבכירים של נשיא ארה"ב ג'ו ביידן זעמו על דבריו של ראש הממשלה נתניהו ושליח ארה"ב למזרח התיכון עמוס הוכשטיין, הבהיר בפגישה עם ראש הממשלה כי הצהרותיו אינן נכונות וכי יש כעס רב על דבריו.

בסרטון שפרסם נתניהו באנגלית ברשת X, הוא מתח ביקורת מרומזת על ארצות הברית וציין כי שר החוץ האמריקני אנתוני בלינקן הבטיח שהממשל פועל להסרת ההגבלות על העברת חימושים לישראל. נתניהו כתב לצד הסרטון: "תנו לנו את הכלים, אנחנו נסיים את העבודה".

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

"כששר החוץ של ארצות הברית בלינקן היה כאן לאחרונה בישראל הייתה לנו שיחה פתוחה", אמר נתניהו בסרטון. "אמרתי שאני מעריך מאוד את התמיכה שהעניקה ארצות הברית לישראל מתחילת המלחמה, אבל אמרתי גם משהו אחר – שלא יעלה על הדעת שבחודשים האחרונים הממשל מנע מישראל נשק ותחמושת".

שני גורמים אמריקאים אמרו כי הפגישה בוטלה כדי להעביר מסר ישיר לישראל בתגובה לדבריו של ראש הממשלה נתניהו אך גורם שלישי ציין כי הפגישה נדחה ולא בוטלה וזאת בשל בעיית תזמון. הבית הלבן הביע תמיהה על הביקורת שהשמיע נתניהו בפומבי ומזכירת העיתונות קארין ז'אן-פייר ציינה כי רק משלוח נשק אחד הושהה מאז תחילת המלחמה, בעוד מיליארדי דולרים של נשק זרמו ללא הפרעה. "אנחנו באמת לא יודעים על מה הוא מדבר", אמרה.

כינוס הפורום האסטרטגי שתוכנן כאמור למחר היה אמור לכלול שעות של פגישות עם גורמים ממשרד החוץ, הפנטגון וסוכנויות הביון האמריקאיות, יחד עם עמיתיהם הישראלים. גורם בישראל אישר כי אכן הבית הלבן הודיע על ההחלטה אך ציין כי היועץ לביטחון לאומי, ג'ייק סאליבן, עדיין יפגוש את מקבילו הישראלי, צחי הנגבי, שכבר יצא לארה"ב. כמו כן, שר הביטחון יואב גלנט אמור להגיע לביקור בארצות הברית בתחילת השבוע הבא.

יש לציין כי מדובר בפעם השנייה שכינוס הפורום האסטרטגי המשותף לישראל וארצות הברית מבוטל ברגל האחרון, זאת לאחר שבחודש מרץ היה זה נתניהו שהחליט לבטלו בעקבות סירובה של ארה"ב להטיל וטו על החלטת מועצת הביטחון של האו"ם שבין היתר כללה התייחסות להפסקת אש בעזה.

יש לציין כי היחסים כעת בין המדינות, שהיה מתוח עוד ממילא, עלו עוד שלב וגורמים פוליטיים מציינים כי מדובר במצב הרגיש ביותר שאליו נקלעו שתי המדינות בכל שמונת חודשי המלחמה מאז ה-7 באוקטובר.

ראש הממשלה - בנימין נתניהו - נשיא ארה"ב - ג'ו ביידן
ארכיון. צילום: חיים צח / לע"מ

Back to top button