בריאותמבזקים

מחקר: ההשפעה של תמיכה חברתית על חיילים הסובלים מפוסט טראומה

מחקר שנערך ב׳מטיב - המרכז הישראלי לפסיכוטראומה׳ בשיתוף עם הצבא הנורבגי, מצא קשר בין התמיכה וההערכה להן זכו חיילים בהקשר של שירותם הצבאי, לבין רמת הסימפטומים של פוסט טראומה עליהם דיווחו. המחקר התבסס על מידע שהגיע מ-8,000 חיילים נורבגיים ששירתו בין השנים 1978-1998 בגבול ישראל-לבנון ונבדקו כ-30 שנה לאחר שירותם.

מפגש בין ד"ר אנה הרווד-גרוס, מנהלת יחידת המחקר במטיב – המרכז הישראלי לפסיכוטראומה, לפסיכולוג וחוקר בצבא הנורבגי במהלך כנס בארה"ב שעסק בהשפעת התמיכה והגיבוי שמקבלים חיילים הסובלים מפוסט טראומה בארץ מולדתם, הוביל למחקר משותף על הנושא על ידי ארגון מטיב והצבא הנורבגי.

אילוסטרציה. צילום: Pixabay

ממצאי המחקר התפרסמו בסוף אפריל 24' במגזין מדעי בינלאומי בתחום הטראומה European Journal of Psychotraumatology. במסגרת המחקר, אותו הובילה ד"ר הרווד-גרוס, נבדקה השפעת התמיכה של הציבור על 8,000 חיילים נורבגים ששירתו בשירותם הסדיר כשומרי שלום מטעם האו"ם (UN) על גבול לבנון ישראל בין השנים 1978-1998, 30 שנה לאחר שירותם. יש לציין כי השירות הצבאי של אותם חיילים היה באותן שנים שנוי במחלקות ולא זכה לגיבוי מלא מהסביבה.

"בעבר נמצא קשר בין תמיכה של המעגלים הקרובים – משפחה וחברים בחיילים לבין רמת הסימפטומים של פוסט טראומה עליהם דיווחו, והוכח כי מי שיש לו מעגל תמיכה חזק, צפוי לסבול קצת פחות מתופעות של פוסט טראומה", מסבירה ד"ר הרווד-גרוס. "במחקר הנוכחי נבדק הקשר בין התחושה של ההכרה על ידי התקשורת, החברה והמדינה לבין רמת הסימפטומים הפוסט טראומטיים עליהם דיווחו החיילים. נמצא כי ככל שתחושת ההכרה גדולה יותר, כך עוצמת הסימפטומים נמוכה יותר".

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

לדברי ד"ר הרווד-גרוס, זו הפעם הראשונה שנבחן ההיבט של השפעת החברה על הפרט בהיבט של פוסט טראומה. "אנחנו רוצים להמשיך ולהעמיק את המחקר הזה ולבחון את הממצאים שגילינו גם על החברה הישראלית. מעבר לחשיבות המחקר, בתקופה בה אנשי אקדמיה ברחבי העולם סובלים מאנטישמיות, חשוב לחזק קשרים בינלאומיים שלנו. המחקר הזה פותח דלת לתפקידנו כחברה לתת הכרה ראויה לחיילי צה"ל. יש לנו יום זיכרון, יש את פרויקט 'מסע שחרור' של מרכז מטיב המלווה חיילים משוחררים עם פוסט טראומה ומסייע להם ולמעשה מעניק להם הכרה כחלק מהתהליך של מסע שחרור. ההכרה הזו נעשית בין היתר על ידי יציאת החיילים המשוחררים למסע בקהילות יהודית ברחבי העולם, שמחבקות ומוקירות אותם על פועלם למען ביטחון המדינה ועל ביטחון היהודים בשאר העולם".

ד"ר הרווד גרוס.
ד"ר הרווד גרוס. צילום: יחסי ציבור

Back to top button