מבזקיםרצועת עזה

כנופיות חמושות שדדו לפחות 120 מיליון דולר מבנקים בצפון רצועת עזה

כנופיות חמושות הנתמכות על ידי ארגוני הטרור ביצעו במהלך החודשים האחרונים מספר מעשי שוד בצפון רצועת עזה. על פי הערכת האו"ם לפחות 120 מיליון דולר נגנבו מבנקים בצפון הרצועה, סכום המהווה לפחות שני שליש מהכספים במזומן שאוחסנו בכספות הבנקים עד אמצע חודש מאי האחרון.

על פי העיתון הבריטי הכלכלי "פייננשל טיימס", בנקים בצפון רצועת עזה מחזיקים עדיין במזומן כ-240 מיליון דולר בתוך כספות שנקברו בבטון, על מנת למנוע את השוד לאחר קריסת המשטר האזרחי ברצועה. מעשי השוד עוררו חששות בקרב גורמים רשמיים בישראל על כך שחלק מהכספים עלולים לשמש למימון פעילות של ארגון הטרור חמאס וחיזוק שלטונו.

לאחר הטבח המזעזע של חמאס ב-7 באוקטובר, ישראל פתחה במלחמה ברצועת עזה והגבילה באופן משמעותי את זמינות השטרות ברצועה, שכן על התושבים בעזה לשלם אגרה שבוע מראש כדי להיכנס ל"תור" למשיכת כספים מהכספומט במרכז עזה, שהוא בין המעטים שנותרו לרשות האוכלוסייה.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

העיתון ציין כי שני מעשי השוד הדרמטיים ביותר התרחשו ב-17 וב-18 באפריל. בנק פלסטין, זהו המוסד הפיננסי הגדול ביותר ברצועה. על מנת למנוע מעשי שוד, בוצעה יציקת בטון מסביב למרתף הבנק שנמצא בשכונת רימאל היוקרתית. ב-17 באפריל נשמע במקום פיצוץ עז ועדי ראייה סיפרו כי השטרות "התעופפו באוויר" בשעה שהגנבים נמלטו עם סכום מוערך של כ-31 מיליון דולר במטבעות שונים. כך עולה, ממסמך פנימי שנשלח לבעלי המניות של הבנק. ביום למחרת, הגיעו לקוחות וסוחרים כדי למשוך את כספיהם, אך במקום הייתה כנופיה חמושה ששדה באיומי נשק עוד כ-36 מיליון דולר. על פי הדיווח בעיתון השוד בוצע ב"הוראת הרשות הגבוהה ביותר בעזה", בהתייחסות מרומזת לארגון הטרור חמאס ששלט בבנקים לפני המלחמה.

בהמשך בוצעו מעשי שוד קטנים יותר, בסך הכל נגנבו מבנק פלסטין יותר מ-70 מיליון דולר, אך צוין כי למרות זאת, מעשי השוד "לא מאיימים על יציבותו", שכן סך ההפקדות של כלל הלקוחות של הבנק עומד על 5.41 מיליארד דולר, שרובם בגדה המערבית.

ישראל הנחיה את ידה גם על עשרות מיליוני שקלים במהלך המלחמה, ששימשו לפעילות טרור והחרימה את הכספים שהועברו להפקדה בבנק ישראל.

Back to top button