מבזקיםפוליטי / מדיני

יאיר לפיד: יש לנו את הממשלה הגרועה והאסונית ביותר בתולדות המדינה

ראש האופוזיציה יאיר לפיד בנאום לפני זמן קצר (חמישי) בכנס השנתי של מרכז רובינשטיין לאתגרים חוקתיים "דמוקרטיה תחת אש", באוניברסיטת רייכמן.\

יאיר לפיד: "הממשל האמריקאי, האיחוד האירופי, והמדינות הליברליות, כבר לא מאמינים שאנחנו מדינה שפויה, רצינית וליברלית. סינוואר ונסראללה וח'מינאי מבינים את מה שסמוטריץ' ובן גביר לא מבינים – שאם נהיה כמוהם, הם ינצחו. החמאס, החיזבאללה והג'יהאד האיסלאמי הרבה יותר טובים מאיתנו בלהיות רדיקלים בורים ואלימים. אנחנו במפולת המדינית הגרועה והאסונית ביותר בתולדות המדינה – כי יש לנו את הממשלה הגרועה והאסונית ביותר בתולדות המדינה.

עוד מדבריו: "מדינת ישראל איבדה את עוצמתה המדינית. זה איום קיומי. בלי עוצמה מדינית לא תהיה לנו הכלכלה שאנחנו צריכים, לא יהיה לנו את הבטחון שאנחנו צריכים. ישראל היא מדינה חזקה וגאה, עם צבא חזק וגאה, אבל הבטחון הישראלי מחייב שיתופי פעולה עם העולם המערבי, ובעיקר עם האמריקאים. בלי עוצמה מדינית, לא יהיה לנו בטחון."

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

לפיד המשיך: "ממה נובעת העוצמה המדינית שלנו? בראש ובראשונה מההבנה העמוקה של הקהילה הבינלאומית שישראל היא הנציגה האמינה היחידה של ערכים דמוקרטים וליברלים במזרח התיכון. העובדה שהיא מדינה נורמלית, שומרת חוק, שמחוייבת לדין הבינלאומי. הממשל האמריקאי, המוסדות הבינלאומיים, האיחוד האירופי, כל המדינות הליברליות, האמינו כל השנים שאנחנו מדינה שפויה, רצינית. שהערכים הליברלים שלנו לא מוטלים בספק גם במצבים קשים. הם כבר לא מאמינים בזה."

הוא הוסיף: "אנחנו מנהלים את המלחמה הכי צודקת בהיסטוריה, והממשלה לא מצליחה לגייס את העולם לצידנו. מה שקורה לנגד עינינו – זו מפולת. ספרד, נורווגיה, אירלנד וסלובניה, כבר הודיעו על הכרה חד-צדדית במדינה פלשתינית, יש עוד מדינות בדרך. תורכיה וקולומביה הודיעו על חרם כלכלי על ישראל, יש עוד מדינות בדרך. דיברתי לפני שבוע עם יועץ לבטחון לאומי של מדינה אירופאית מרכזית. הוא רצה להתייעץ איתי כי הוא היה בדרכו לישיבת חירום במשרד המשפטים, מפני שהמערכת המשפטית שלהם אמרה להם, "אם יהיו צווי מעצר – אין לכם שיקול דעת. ברגע שנתניהו ינחת בפריז או בברלין או במדריד, אתם תצטרכו לעצור אותו."

עוד אמר: "אף אחד לא חושד בי שאני אוהד גדול של נתניהו, אבל זה אסון מדיני. אסור היה לתת לזה לקרות, ואפשר היה למנוע את זה. רק אף אחד לא עשה את העבודה. התגובה של כולנו היא להגיד "כולם אנטישמים" (גם לי יש את האינסטינקט הזה, אני מודה). לא חסרים אנטישמים, אבל הם היו הרבה פחות אנטישמים ב-8 לאוקטובר, וגם ב-10 לאוקטובר ואפילו בנובמבר. אחרי ה-7 באוקטובר הקהילה הבינלאומית הכירה בקול רם ובלי למצמץ בזה שיש לנו זכות להגן על עצמנו ולהלום בחמאס בכוח לא פרופרוציונאלי. הם הבינו שזו מלחמה שתתנהל באחד האיזורים הכי צפופים בעולם והם הבינו שיהיו הרוגים אזרחים. היה לנו קרדיט כמעט אינסופי. אלא שאז ממשלת ישראל נכנסה לפעולה:

לפיד הסביר: "כדי להוריד לחץ, אנחנו אומרים לעצמנו שאנחנו מכירים את עמיחי אליהו וקרעי ואת ואטורי, הם לא יודעים על מה הם מדברים, ואין להם שום השפעה. זה לא נכון. אל תעשו לעצמכם הנחות – הם שרים בממשלה, הם בכירים בקואליציה, העולם לא טועה, הוא רואה את האמת: זו הממשלה שלנו. זו דרכה.

לפיד: "חברי הממשלה הזו אומרים לנו שוב ושוב שאנחנו צריכים לדבר, אני מצטט: ״בשפה היחידה שמבינים במזרח התיכון״, ולשדר כל הזמן, אני שוב מצטט: ש״בעל הבית השתגע״. הם מסבירים שבזמן מלחמה ערכים כמו כבוד האדם, או שמירה על החוק הבינלאומי, הם פינוק מערבי ליברלי של אנשים שלא מבינים איפה אנחנו חיים. הם לא הציעו רק להרעיב את עזה ולהפציץ ללא אבחנה את אזרחיה, הם הציעו גם – וזו דוגמא אחת מרבות – שלחיילי צה"ל תהיה חסינות מהעמדה לדין על פשעי מלחמה."

עוד מדבריו: "ההסבר שלהם הוא שהחמאס והחיזבאללה מבצעים פשעי מלחמה, אז גם לנו מותר. לא נראה היה שהם מרגישים או מבינים שיש בעיה עם המשוואה שזה יוצר. המסרים האלה, הדיבורים האלה, הם תבוסה. זו כניעה מוחלטת לטרור האיסלאמי. זה מה שהאיסלאם הרדיקלי תמיד רצה: לגרור אותנו למגרש שלו. להפחיד אותנו ולמרר את חיינו עד שנפסיק להיות חלק מהמערב הליברלי."

לפיד הוסיף: "סינוואר ונסראללה וח'מינאי מבינים את מה שסמוטריץ' ובן גביר לא מבינים – שאם נהיה כמוהם, הם ינצחו. החמאס, החיזבאללה והג'יהאד האיסלאמי הרבה יותר טובים מאיתנו בלהיות רדיקלים בורים ואלימים. תסתכלו על כל המדינות שמקיפות אותנו ונלחמות בנו. תסתכלו על סוריה, לבנון, עיראק, תימן ואיראן. תסתכלו על כל המדינות וארגוני הטרור שזה סולם הערכים שלהם, שזו ״השפה של המזרח התיכון״ שהם מדברים בה."

עוד מנאומו: "תסתכלו על הרצחנות, על הנחשלות, על העוני הנורא, על הדיכוי הדתי, על העליבות הקיומית – כי זה מה שמציעים לכם מתוך ממשלת ישראל. אם אלה יהיו הערכים שלנו, אלו גם יהיו החיים שלנו. אם נהיה כמוהם, אז נהיה כמוהם. ערכים זה לא משהו שאתה שומר עליו רק כשזה נוח. ערכים ועקרונות נועדו בדיוק לרגעים קשים. אם נוותר על הערכים שלנו, המדינה הזו בסכנה קיומית."

הוא המשיך: "אנחנו אמרנו כל השנים שישראל היא הדמוקרטיה היחידה במזרח התיכון, והמדינה החזקה ביותר במזרח התיכון. זה קשור אחד לשני. אנחנו המדינה החזקה במזרח התיכון רק מסיבה אחת – בגלל שאנחנו דמוקרטיה ליברלית ונורמלית. אם אנחנו רוצים לשפר את מצבה המדיני של ישראל, אנחנו צריכים להתחיל בזה שנחליט מה הערכים שלנו, מה המטרות שלנו, איך אנחנו מנהלים את המדיניות שלנו."

לפיד סיכם: "כרגע זה לא קיים ולא קורה. אנחנו במפולת המדינית הגרועה והאסונית ביותר בתולדות המדינה – כי יש לנו את הממשלה הגרועה והאסונית ביותר בתולדות המדינה. היתרון האחד והיחיד של המצב הוא שאם אנחנו יודעים בדיוק איפה הבעיה, אז אנחנו יודעים גם מה הפתרון. הבעיה היא הממשלה, הפתרון הוא – להחליף אותה."

יאיר לפיד - יום השואה
ארכיון. צילום: אלעד גוטמן

3 תגובות

Back to top button