חדשות חוץמבזקים

בעקבות ראיה חדשה: חשד למעורבות הסעודים בפיגועי ה-11 בספטמבר

בשנים האחרונות נחשפה עמדת ארצות הברית כי אל-קאעידה פעלה לבדה בהתקפות הטרור של 11 בספטמבר, אך וידאו חדש שהתפרסם מעלה שאלות לגבי האפשרות שהממשלה הסעודית סיפקה סיוע חיוני למבצעי הפיגועים. הווידאו המדובר, שהוצג בבית משפט פדרלי השבוע ונחשף בתוכנית האקטואליה הפופולרית ביותר באמריקה "60 דקות", מציג את עומאר אל-באיומי, שאותו ה-FBI מזהה כסוכן של שירותי המודיעין הסעודיים עם קשרים קרובים לשני מחבלי ה-11/9.

הווידאו צולם בשנת 1999, כאשר תוכניות הטרוריסטים לבחירת המטרות לפיגועים היו בשלב התכנון. ריצ'רד למברט, סוכן FBI בדימוס שהוביל את חקירת ה-9/11 בסן דייגו, אמר כי הווידאו מהווה "לבנה גדולה נוספת בחומת הראיות" שמעידה על מעורבות אפשרית של ממשלת סעודיה בפיגועים.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

הווידאו מראה את אל-באיומי מצלם את הכניסות והיציאות של הקפיטול האמריקאי, כמו גם את עמדות האבטחה והמודל של הבניין. בנקודה מסוימת הוא מציין את אנדרטת וושינגטון ואומר שידווח בפרטים על מה שנמצא שם. הוא גם מציין ששדה התעופה קרוב. למברט הסביר כי הידע על מיקום אנדרטת וושינגטון ביחס לנקודות ציון אחרות בוושינגטון יכול לסייע בהכוונת אנשים למטרותיהם.

חוקרים פדרליים מאמינים כי החוטפים של טיסת 93, שהתרסקה ליד שנקסוויל, פנסילבניה, כיוונו את הקפיטול האמריקאי כמטרה. עורכי דין של משפחות קורבנות ה-9/11 ואנליסטים לשעבר של המודיעין, ששוחחו עם תוכנית "60 דקות", סבורים כי הווידאו מציג את אל-באיומי מבצע מעקב מקדים על הקפיטול כחלק מהתוכנית. בווידאו, אל-באיומי נשמע מתייחס ל"תוכנית". למברט טען כי הוא מדבר אל מתכנני אל-קאעידה שהטילו עליו לצלם את הווידאו כהכנה מבצעית.

הווידאו נמצא על ידי המשטרה הבריטית במהלך פשיטה על דירתו של אל-באיומי בבריטניה לאחר ה-11/9. בנוסף, נלקח גם ספר כתובות ידני של אל-באיומי שמלא במספרי טלפון של בכירים סעודים ממשלתיים. באותה תקופה אל-באיומי היה לעיתים קרובות בחברת שני דיפלומטים סעודים שה- FBI טוען שיש להם "קשרים לאל-קאעידה", אם כי הממשלה הסעודית מכחישה זאת.

קן וויליאמס, סוכן FBI בדימוס שהוביל את חקירת ה-11/9 בפניקס, שם אחד מהמחבלים למד בבית ספר לטיסה, מאמין כי הווידאו של אל-באיומי הוא מהחשובים ביותר בראיות. וויליאמס חולק נחרצות על עמדת הממשלה הסעודית שהווידאו נעשה על ידי אל-באיומי כתייר.

המשטרה הבריטית מאמינה כי העבירה את הווידאו ל-FBI זמן קצר לאחר ה-11/9, מה שמעלה את השאלה: מדוע, לאחר יותר מ-20 שנה, הוא מתגלה רק עכשיו? וויליאמס, שהוא גם יועץ בתיק שהגישו משפחות הקורבנות, אמר: "אם פספסנו את זה אז זה בושה שלנו. אם זה לא פספסנו, אז צריך לשאול: מה נעשה עם זה?"

הממשלה הסעודית ואל-באיומי מכחישים כל מעורבות בפיגועי ה-11/9 ועורכי הדין של הממשלה הסעודית הגישו בקשה לדחות את התביעה. הדיונים בבית המשפט נקבעו לקיץ הקרוב.

תוכנית "60 דקות" פנתה לשגרירות הממלכה הסעודית בוושינגטון די.סי ולעורכי הדין המייצגים את הממלכה הסעודית לקבלת תגובה. ה-FBI סירב להגיב בנושא החקירה המתנהלת.

הדיווח שודר בחדשות הערב של CBS ביום חמישי, 20 ביוני. הדיווח המלא של ססיליה וגה צפוי להיות משודר בתוכנית "60 דקות" בסתיו הקרוב.

Back to top button