לבנוןמבזקים

מותשים ומודאגים: "כמובן שכולם מפחדים, לא יודע מה יכול לקרות"

סוכנות הידיעות רויטרס פרסמה היום (שבת) כתבה על המצב בלבנון במהלכה ראיינה מספר תושבים על המתיחות עם ישראל והתחושות האישיות..

המעצבת הלבנונית, טארה טבת, אינה רוצה לראות את מדינתה נגררת למלחמה כוללת עם ישראל, אך כמו רבים מאזרחי לבנון היא מתכוננת לעימות אפשרי לאחר איומים חדשים מצד חיזבאללה כלפי ישראל וקפריסין.

מזכ"ל חיזבאללה, חסן נסראללה, הפתיע רבים ביום רביעי כשהצהיר כי קפריסין, המדינה החברה באיחוד האירופי הקרובה ביותר ללבנון, עלולה להיגרר לעימות של חיזבאללה עם ישראל, המתרחש במקביל למלחמה בעזה. קפריסין הכחישה את מעורבותה וטענה כי אינה לוקחת צד בעימות.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

האזהרה של נסראללה, שאיים גם על ישראל במתקפות מדויקות נרחבות, גרמה לרבים בלבנון להיערך להסלמה אפשרית. "כמובן שאיננו רוצים להיכנס למלחמה איתם, אבל אם זה מתוך סולידריות עם תושבי עזה, אז שיהיה", אמרה טבת בת ה-32 לרויטרס בביירות ביום חמישי.

בלבנון חוששים ממלחמה עם ישראל
בלבנון חוששים ממלחמה עם ישראל (אילוסטרציה)

כשנשאלה האם האיום על קפריסין הדאיג אותה, אמרה טבת כי הוא עשוי לסכל את תוכניותיה לנישואים אזרחיים. בלבנון, חוקי המעמד האישי מנוהלים על ידי בתי המשפט של כל דת – מה שמאלץ זוגות מרקע דתי שונה לקחת טיסה כ-40 דקות לקפריסין כדי להינשא בבית המשפט שם בנישואים אזרחיים. היא אמרה שזה "מלחיץ" לחיות עם כל כך הרבה אי-ודאות, אך היא מנסה להמשיך כרגיל: "כל התושבים בביירות ככה".

רבים בלבנון רואים את העימות המתמשך בן שמונת החודשים של חיזבאללה עם ישראל כפרק האחרון בסדרת משברים שהתרחשו לאחרונה – מהסגרים בעקבות מגפת הקורונה ועד לפיצוץ בנמל ביירות ב-2020 והמשבר הכלכלי שהרס את הלירה הלבנונית ומחק חסכונות בבנקים.

מכינים מלאי מזון ודרכונים
סמי מסרי, איש עסקים בן 38 מדרום המדינה שמנהל בית קפה בביירות, אמר כי המתקפות הישראליות מונעות ממנו לקחת את משפחתו לגבעות הדרום בסופי שבוע, כפי שהיו עושים בדרך כלל בחודשי הקיץ. כתוצאה מכך, הוא נאלץ להוציא יותר כסף כדי לגשת לחופים פרטיים הקרובים יותר לביירות – וגם שם, לדבריו, הוא אינו יכול ליהנות. "אתה לא שמח כי אתה לא יודע מה יכול לקרות בכל רגע – יש לנו את הדרכונים מוכנים, יש לנו מזוודה מוכנה, יש לנו מלאי מזון מוכן", אמר לרויטרס.

כבר כעת, כ-90,000 לבנונים עזבו את בתיהם מדרום לבנון. חלקם עזבו לגמרי את לבנון, אחרים מתארחים אצל קרובי משפחה המתגוררים מרוחק יותר מאזור הלחימה והפגיעים ביותר שוהים במקלטים משותפים, כולל בעיר הנמל צידון.

בנה באלבקי, תושבת צידון שדיברה עם רויטרס ברובע השוק של העיר, הציגה חזות אמיצה. "לא, אני לא מפחדת כי אנחנו לא טובים יותר מאנשי עזה ולא מאנשי הדרום שנעקרו מבתיהם", אמרה לרויטרס.

אך אחרים, כמו בעל חנות קאסם קרם, היו מודאגים יותר. "כמובן שכולם מפחדים, ואלו שיגידו לך שהם לא מפחדים משקרים לעצמם", אמר.

לכתבה ברויטרסhttps://www.reuters.com/world/middle-east/weary-lebanese-brace-war-after-new-hezbollah-threats-2024-06-20

Back to top button