חדשות הארץמבזקים

"ישראל ניצבת בפני אחד האיומים הקיומיים הגדולים ביותר מאז הקמתה"

אתחלתא, מכון מחשבה ומעשה ציוני וא-מפלגתי, מפרסם היום (ראשון) מסמך חדש ובו אסטרטגיה להתמודדות עם איראן ושלוחיה וקריאה לשינוי דחוף בתפיסת הביטחון של ישראל. המסמך, שהופץ בשבוע שעבר לשרי הממשלה, לראשי מערכת הביטחון ולחברי הכנסת, גורס שהשתהות עם תחקירי ה- 7 באוקטובר עלולה להיות הרסנית שכן היא מונעת תהליך הכרחי של למידה ועדכון מחודש של תפיסת הביטחון הלאומי בזמן מלחמה שכבר מתנהלת בכללים חדשים.

המסמך טוען שבניין הכח של איראן וחזבאללה אינו מיועד כלל להכריע צבאית את צה"ל, אלא לשבור את רוחה של החברה הישראלית. התנגשות כוללת של ישראל עם חזבאללה ואיראן לא תשרת את ישראל, ואולם אם תעשה את הדברים נכון, ישראל עשויה להגיע למערכה הבאה כשהיא מוכנה יותר צבאית, מנטאלית ותודעתית, כשהאשראי הבין-לאומי שלה משופר, ובזמן שאיראן וחזבאללה מתמודדים עם אילוצים פנימים משמעותיים יותר.

ערן שישון, מייסד ומנכ"ל אתחלתא, מציין: "ישראל ניצבת בפני אחד האיומים הקיומיים הגדולים ביותר מאז הקמתה. ישראל נמצאת בנחיתות תפיסתית אסטרטגית, ואין לה למעשה אופציה צבאית אפקטיבית אל מול האיום. האסטרטגיה האיראנית מחייבת אותנו לשנות את תפיסת הביטחון הלאומי שלנו ולנקוט בגישה חדשה שמתמקדת בחוסן וביכולת עמידה, ולא רק בכח המחץ ההתקפי של צה"ל."

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן
התמנון האיראני
צילום: ערן שישון ברשת X

המסמך קובע שהאסטרטגיה האיראנית כמעט חפה מפגמים שכן היא נשענת על שימוש אופטימלי ביתרון לגודל השטח ממנו פועלים איראן ושלוחיה, ביתרון הדמוגרפי של איראן ושלוחיה במרחב, ביתרון המספרי שלהם בזירה הדיפלומטית וכן במינוף מגמות חברתיות גלובליות וגיאו-אסטרטגיות, כולל ההתנגדות הגוברת לישראל בשמאל הרדיקלי במערב. פרוייקט הגרעין האיראני מהווה איום קיומי בפני עצמו, והוא עשוי להקנות לאיראן חסינות ברגע שתהפוך למדינת סף גרעינית ולקדם את פריסת טבעת האש הקינטית סביב ישראל.

המסמך מתאר את התשתית הנדרשת לשינוי בתפיסת הביטחון הלאומי, ומציע מספר צעדים אופרטיביים לשיפור המוכנות של ישראל להתמודד עם האיום האיראני. בין הצעדים המוצעים: הכנת המשק, החברה והצבא ללחימה ארוכה; חיזוק ההגנה המרחבית ביישובי הספר; פיתוח יכולות תקיפה והתקנת מערכות מיגון לאזרחי המדינה; ובניית מערך של שלוחים של הברית האיזורית שיאתגר את איראן עצמה וכל אחד משלוחיה.

ערן שישון מוסיף: "אנו מאמינים כי יש לנקוט בצעדים דחופים כדי לשנות את המצב הקיים. המסמך שאנו מציגים היום מראה כי עם המשאבים וההכנה המתאימים, ניתן להפוך את האיום להזדמנות ולחזק את הביטחון הלאומי של ישראל."

במכון אתחלתא קוראים לממשלת ישראל ולאזרחיה להבין את הדחיפות שבעניין ולפעול בהתאם להמלצות המפורטות במסמך זה. המהפך הנדרש בתפיסת הביטחון של ישראל הוא קריטי להבטחת עתידה וביטחונה של המדינה.

Loader Loading...
EAD Logo Taking too long?

Reload Reload document
| Open Open in new tab

Back to top button