לבנוןמבזקים

הדיווח על מצבורי תחמושת בנמל התעופה בביירות והבהלה בלבנון

עיתון ה"טלגרף" הבריטי דיווח אתמול (ראשון) כי ארגון הטרור חיזבאללה מאחסן כמויות עצומות של נשק, טילים וחומרי נפץ איראניים בנמל התעופה הבין-לאומי רפיק אל-חרירי בביירות. הדיווח, שהסתמך על עדויות של עובדים בנמל התעופה, טוען כי המאגר כולל טילים מסוג פלק, פתח-110, טילי M-600, טילי נ"ט מסוג קורנט, רקטות כבדות מסוג בורקאן וכמויות גדולות של חומר נפץ מסוג RDX – אבקה לבנה רעילה המוכרת גם כ-cyclonite.

על פי ה"טלגרף", עובד בנמל התעופה אמר כי "זה חמור ביותר, קופסאות מסתוריות גדולות מגיעות בטיסות ישירות מאיראן. זה סימן לכך שהמצב מחמיר". העובד הוסיף כי "כשהם התחילו להגיע לנמל התעופה, חבריי ואני התחלנו לפחד, כי ידענו שמשהו מוזר קורה". בנוסף, נמסר כי אחד מעובדי נמל התעופה העיד על כך שראש "מערך הביטחון" של חיזבאללה, וופיק ספא, מופיע לעתים קרובות במכס בנמל התעופה וכי יש לו קשרים קרובים עם אנשי מכס.

הדיווח העלה חשש כי נמל התעופה רפיק אל-חרירי, הממוקם במרחק של כמה קילומטרים בלבד ממרכז העיר, עלול להפוך ליעד צבאי מרכזי. ישראל, שכבר תקפה בעבר נמלי תעופה אזרחיים בדמשק ובחלב בסוריה בשל פעילות נשק איראנית, עלולה לראות בנמל התעופה של ביירות מטרה דומה.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

הדיווח עורר תגובות חריפות בלבנון. שר התחבורה הלבנוני, עלי חאמי, קיים מסיבת עיתונאים דחופה בנמל התעופה כדי להכחיש את המידע שפרסם ה"טלגרף". חאמי טען כי המידע הוא "שקרים שמעמידים את נמל התעופה של ביירות ועובדיו בסכנה". הוא הזמין עיתונאים ודיפלומטים לבוא לנמל התעופה ולבדוק בעצמם שאין שום בסיס לטענות שהועלו. בנוסף, קרא לדרוש מישראל להפסיק את ההפרות המתמשכות של המרחב האווירי הלבנוני.

חאמי הדגיש כי רשויות המכס והשירותים הביטחוניים בנמל התעופה פועלים בצורה מושלמת וכי אין להטיל ספק בעבודתם. הוא ציין כי העובדים בנמל התעופה אינם בודקים את החבילות המגיעות, אלא מדובר על אנשי המכס והשירותים הביטחוניים שעושים זאת. חאמי ציין כי הממשלה הלבנונית שוקלת לנקוט בצעדים משפטיים נגד ה"טלגרף" בשל הפרסום הפוגעני.

במקביל, מנכ"ל רשות התעופה האזרחית, פדי אל-חסן, חיזק את דבריו של חאמי והדגיש כי כל חברות התעופה הגדולות שפועלות בלבנון עושות בדיקות בטיחות קבועות וכי הן היו מפסיקות את הטיסות אם היה קיים איום כלשהו. בנוסף, הוא ציין כי חלה עלייה במספר הטיסות ללבנון, דבר המעיד על הביטחון.

איגוד התחבורה האווירית בלבנון (UTA) הצטרף גם הוא להכחשות וטען כי הדיווח של ה"טלגרף" הוא שקרי ומסוכן. האיגוד קרא לכל כלי התקשורת הלבנוניים, הערביים והזרים לבוא לנמל התעופה ולראות במו עיניהם שאין במקום כל נשק או חומרי נפץ.

הפרסום ב"טלגרף" מגיע בעיתוי רגיש במיוחד, על רקע המתיחות הגוברת בגבול לבנון-ישראל וההתקפות החוזרות ונשנות בין חיזבאללה לכוחות צה"ל על רקע המלחמה בעזה. על פי הדיווח של העזתים, מאז 7 באוקטובר האחרון, נהרגו בעזה קרוב ל-37,600 בני אדם.

בתוך כך, גורמים ביטחוניים בלבנון מדגישים כי חשוב לשמור על פעילות תקינה בנמלי התעופה והנמלים של המדינה כדי להימנע מהפרעה לפעילות המסחרית. לדברי חאמי, יש להבטיח שהנמלים ימשיכו לפעול בצורה חלקה וכי יש להגן על ביטחונם של העובדים והנוסעים.

יש לציין כי לבנון חוותה לפני כארבע שנים את אחד האסונות הגדולים ביותר בהיסטוריה של המדינה. ב-4 באוגוסט 2020 התרחש פיצוץ קטלני בנמל בביירות. האירוע התרחש במחסן שבו אוחסן אמוניום חנקתי, חומר נפץ חזק שנשמר בתנאים לא בטוחים במשך שנים רבות. הפיצוץ גרם לנזק עצום, למותם של מאות אנשים ולפציעתם של אלפים נוספים.

האמוניום החנקתי הגיע לנמל בשנת 2014, לאחר שהוחרם מספינת מטען שנאלצה לעגון בביירות בעקבות בעיות טכניות. המטען, שכלל 2,750 טון של אמוניום חנקתי, נשמר במחסן בנמל בתנאים לא בטיחותיים. במשך השנים התריעו גורמים שונים על הסכנה שבאחסון החומר, אך לא ננקטו צעדים משמעותיים לפינויו או לאבטחתו בצורה נאותה.

ביום האירוע, בערב ה-4 באוגוסט, פרצה שריפה במחסן שבו אוחסן האמוניום החנקתי. האש השתלטה על המחסן במהירות, וכעבור זמן קצר התרחש הפיצוץ הראשוני, שגרם להדף עצום ולפיצוץ משני גדול אף יותר. ההדף הורגש ברחבי ביירות וסביבותיה, וחלונות נופצו ברדיוס של קילומטרים רבים.

הפיצוץ גרם למותם של 218 אנשים ולפציעתם של יותר מ-7,000 איש. הנזק החומרי היה עצום, כאשר בניינים רבים בביירות נהרסו או ניזוקו קשות. ההדף גרם להפסקת חשמל בכל רחבי העיר, והשאיר רבבות תושבים ללא קורת גג. הערכות הנזק הכלליות עמדו על מיליארדי דולרים.

ממדי ההרס באזור הנמל בביירות לאחר הפיצוצים

הפיצוץ עורר זעם ציבורי עצום בלבנון, כאשר רבים ראו בו תוצאה של שחיתות, רשלנות וחוסר תפקוד של השלטון הלבנוני. ימים ספורים לאחר האירוע, התפטר ראש ממשלת לבנון יחד עם כל חברי ממשלתו. הממשלה החדשה נאלצה להתמודד עם משבר כלכלי, בריאותי וחברתי חמור בעקבות הפיצוץ.

הקהילה הבינלאומית הגיבה במהירות, ומדינות רבות שלחו סיוע חירום ללבנון. האיחוד האירופי, האו"ם, ארצות הברית ומדינות נוספות תרמו כספים, ציוד רפואי ומזון לסיוע לתושבי ביירות. במקביל, החלה חקירה בינלאומית בנוגע לאחסון האמוניום החנקתי ולגורמים שהובילו לפיצוץ.

בעקבות הפיצוץ, פתחה הממשלה הלבנונית בחקירה משפטית במטרה לקבוע את האחריות לאירוע. התובע שניהל את החקירה, פאדי סוואן, הגיש בדצמבר 2020 כתב אישום נגד ראש הממשלה ושלושה שרים בממשלתו, שהואשמו ברשלנות חמורה. החקירה עדיין נמשכת, כאשר רבים מהאזרחים דורשים משפט צדק והענשת האחראים למחדל.

הפיצוץ בנמל ביירות נחשב כאמור לאחד מהאסונות הגדולים בהיסטוריה של לבנון, והשלכותיו עדיין מורגשות ברחבי המדינה. במלחמה מול ישראל, אם אכן הדיווח של הטלגרף מבוסס מודיעינית, הנמל בביירות יהיה כנראה היעד הראשון לתקיפה ישראלית שכן ישראל תרצה לצמצם כל הניתן את ארסנל התחמושת שיש ברשות חיזבאללה.

קרדיט: INSS – המכון למחקרי ביטחון לאומי

על אף הכחשות הממשל הלבנוני והאיגוד התחבורה האווירית, ה"טלגרף" ממשיך לעמוד מאחורי הדיווח שלו, המציג תמונה מדאיגה של מציאות מסוכנת בנמל התעופה הבין-לאומי של ביירות. האם יש אמת בטענות אלו או שמדובר בקמפיין מכוון? ימים יגידו.

3 תגובות

  1. בניגוד לפרסומים השקריים אין בריחה של אזרחים קנדים. הכל פייק ניוז.

  2. עלוש וג'עג'ע פרסמו שקרים כאילו יש האנגרים של מאות טונות של פצצות בשדה התעופה. כעת מתקיים סיור רשמי של ממשלת לבנון, שגרירים זרים ועיתונאים בשדה התעופה וכל השקרים מתגלים.
    מדובר בהסתה וסכסוכים פוליטיים בין אישים ומפלגות שונות בלבנון העדתית.

Back to top button