מבזקיםפוליטי / מדיני

הרפורמה של משרד העלייה: קיצוץ של 50% בסיוע לשכר דירה לעולים חדשים

ועדת העלייה, הקליטה והתפוצות בראשות חבר הכנסת עודד פורר ממפלגת ישראל ביתנו התכנסה היום (שני) לדיון בנושא הרפורמה של משרד העלייה והקליטה בסיוע בדיור לעולים חדשים.

לפי הרפורמה החדשה של משרד העלייה והקליטה, עולה חדש שהגיע לישראל החל מחודש מארס 2024 יזכה לסיוע בסיסי בשכירת דירה בסכום של 363 שקלים למשך 24 חודשים בלבד. סך חבילת הסיוע בשכר דירה שיעניק משרד העלייה והקליטה למשך שנתיים יעמוד על 8,712 שקלים. עולים שהגיעו לישראל לפני חודש מארס 2024, זכאים לחבילת סיוע בשכר דירה בהיקף של כ- 16,500 שקלים שנפרסת על פני 5 שנים בסכומים משתנים בכל שנה.

חבר הכנסת עודד פורר, יו"ר ועדת העלייה, הקליטה והתפוצות אמר כי "דיור ותעסוקה הם הפרמטרים המרכזיים לקליטה מוצלחת בישראל. הרפורמה של משרד העלייה והקליטה מציגה קיצוץ של 50% בתקציב הסיוע לשכר דירה לעולים חדשים.״

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

״מדובר בהיפוך מגמה, בניגוד להבטחות של שר העלייה והקליטה כאן בדיוני הוועדה שלנו. יש כאן מסר קשה מאוד לעולים החדשים. ביקשנו שהמשרד יציג לנו את הרפורמה המתגבשת לוועדה עוד לפני הפרסום שלה, אך זה לא קרה", הוסיף.

לפי הרפורמה של משרד העלייה והקליטה, עולה חדש יחיד שיבחר לגור באחד מאזורי העדיפות הלאומית של ישראל יקבל תוספת סיוע חודשית בסך 973 שקלים,. משפחות עולות שיגורו באזורי עדיפות לאומית יקבלו תוספת של 1,341 שקלים ומשפחות חד הוריות יקבלו תוספת של 1,500 שקלים.

חבר הכנסת זאב אלקין מהימין הממלכתי אמר: "משרד העלייה והקליטה מייצר הסללה לעולים ומנתב אותם לגור באזורי הפריפריה ולהרחיק אותם מאזורי הביקוש. אני מזועזע מהדיון הזה. משרד העלייה והקליטה מכייס את העולים החדשים, במקום להגדיל להם את סכום הסיוע מקצצים אותו ב- 50% ועוד מעזים לקרוא לזה רפורמה חיובית לעולים".

חברת הכנסת טטיאנה מזרסקי ממפלגת יש עתיד אמרה כי "לא צריך להגביל עולים בבחירה של מקום מגורים ברחבי ישראל. המטרה של משרד העלייה והקליטה הייתה טובה, אך המעשים פחות מוצלחים".

אלעד זכות, סמנכ"ל במשרד העלייה והקליטה אמר: "לפני הרפורמה, 60% מהעולים החדשים לא ניצלו את מלוא משך תקופת הסבסוד בסיוע לשכר דירה. אנחנו רוצים לשפר את מתווה הסיוע בשכר דירה ולכן השקנו את הרפורמה שקובעת סכום אחיד בכל התקופה. הסכומים שהמדינה מעניקה בסיוע לשכר דירה לא מספיקים לשכירות דירה במחיר השוק ולכן אנחנו מעודדים את העולים להתגורר באזורי עדיפות לאומית שם הם יקבלו מענקים מוגדלים".

בשנת 2024, במסגרת הקיצוץ שנכפה על כל משרדי הממשלה, נחתכו 80 מיליון שקלים מהתוכניות לסיוע בדיור לעולים חדשים. על העולים החדשים המועמדים לדיור הציבורי, הוטלה מגבלה ל- 3 סירובים בלבד להיקלט בדיור ציבורי ולאחר מכן תישלל מהם הזכות לסיוע בשכר דירה מוגדל.

אולגה דדון, סמנכ"לית במשרד העלייה והקליטה אמרה כי ״סירוב של עולה חדש לקבלת דיור ציבורי במקום הסיוע בשכר דירה, לא ייחשב במידה וניתנה הצעה מחוץ לעיר בה העולה מתגורר כעת. בהתאם לבקשת הוועדה אנחנו נוקטים במשנה רגישות בכל הקשור להצעת דיור ציבורי לעולים חדשים.״

עוד אמרה כי ״תחילת הסיוע לעולים שהגיעו לישראל החל מחודש מארס 2024 יינתן כעבור 7 חודשים מרגע עלייתם לישראל. הלוואי שהיינו יכולים להעניק סיוע מוגדל ונרחב לכל העולים, אך זה בלתי אפשרי במסגרת התקציבית שלנו. אנחנו רוצים להעניק סיוע בשכר דירה באזורי עדיפות לאומית. אנחנו מאמינים שנצליח להרחיב את אזורי העדיפות הלאומית גם למקומות נוספים".

יו"ר הוועדה חבר הכנסת פורר סיכם את הדיון ואמר כי "אני מבקש לזמן את שר העלייה והקליטה ומנכ"ל משרדו לדיון ייעודי ברפורמה. אני מבקש לכנס את ועדת המשנה שלנו לדון על כמות הסירובים המותרת לעולים חדשים לקבלת דיור ציבורי. אני מבקש ממשרד העלייה והקליטה לוודא שהנהלים החדשים מתפרסמים בשפות השונות והרלוונטיות לעולים החדשים שמגיעים לישראל".

ועדת העלייה והקליטה
צילום: דני שם-טוב, דוברות הכנסת

Back to top button