ועדת המדע והטכנולוגיה בראשות ח"כ איימן עודה קיימה היום (שני) דיון חשוב בנושא אוריינות דיגיטלית ובטיחות ברשת עבור האוכלוסייה המבוגרת. הדיון התמקד בדרכים להנגיש ולהטמיע מיומנויות דיגיטליות בסיסיות ומתקדמות, כדי לאפשר לאזרחים הוותיקים להשתלב בעולם הדיגיטלי ולנצל את יתרונותיו וכן הבטיחות והתגוננות מפני פגיעות ברשת, נידונו האתגרים הייחודיים העומדים בפני האוכלוסייה המבוגרת בהקשר של אבטחת מידע, הגנה מפני הונאות מקוונות, ושמירה על פרטיות.
יו"ר הוועדה, ח"כ איימן עודה: "בעידן הטכנולוגי שאנחנו נמצאים בו, יש כבר אנשים בוגרים שנולדו עם מקלדת ועכבר ביד, שלמדו איך לכתוב קוד במחשב בכיתה א, ושיכולים לזהות ניסיונות הונאה ברשת מרחוק. יחד עם הצעירים הללו, ישנם גם אנשים מבוגרים בחברה שלנו, שלמדו מה זה אימייל, רשת חברתית, וסמארטפון רק בשלב מאוחר ומבוגר בחייהם, לאחר שחיו חיים שלמים בעולם שלפני האינטרנט שינה את פני החברה. כעת, בני ובנות הגיל השלישי מצמצמים את הפער הדורי באוריינות דיגיטלית באופן מדהים. עם זאת, עלינו לוודא שניתנת להם רשת תמיכה שתגונן עליהם מפני הסכנות הנמצאות באינטרנט אשר מכוונות להרע במיוחד עם בני הגיל השלישי הפגיעים יותר בשימושם באינטרנט".
עידן רינג ודימא אסעד ניקולא מאיגוד האינטרנט הישראל הציגו בדיון בהרחבה נתונים מסקר שביצעו המלמד כי ככל שהגיל עולה השימוש באינטרנט יורד, שיעור הגלישה ברשת בקרב אוכלוסיית הגיל השלישי בצפון הוא 48% – משמעותית פחות מבשאר המדינה – במחוזות המרכז, חיפה ותל אביב אחוז הגלישה הוא מעל 70%, % מהגברים השיבו שהם גולשים באינטרנט באופן קבוע, לעומת 64%בלבד בקרב הנשים, כ30%- מהנשים בגיל השלישי אינן משתמשות בדואר אלקטרוני, זאת לעומת 18%בלבד בקרב הגברים. בני 70–74 נעזרים יותר בבני משפחה בתפעול טכני ובטיחות ופרטיות ברשת (54% לעומת 46% בקרב שאר קבוצות הגיל) בני 65–69 מסתייעים בקרובים בקבלת שירותים ממשלתיים, בתדירות שפוחתת עם הגיל (35% לעומת 26% בגילאי 74-70 ו- 25% בגילאי 75+.
• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן
האיגוד המליץ לוועדה על שורת צעדים לקידום השימוש בטכנולוגיה דיגיטלית בקרב האוכלוסייה המבוגרת בישראל. במרכז ההמלצות עומדת הקריאה ליצירת סטנדרטים אחידים להנגשה דיגיטלית בין משרדי הממשלה השונים, לצד עידוד שיתופי פעולה בין-משרדיים לפיתוח וליישום פתרונות דיגיטליים מותאמים. הוועדה מדגישה את הצורך בפיתוח אסטרטגיה שיווקית המבוססת על מחקר מעמיק של צרכי האוכלוסייה המבוגרת, תוך התחשבות במגוון הקבוצות בתוכה. כמו כן, מומלץ על פיתוח פלטפורמות וכלים דיגיטליים ייעודיים המותאמים לקהל היעד. לבסוף, הוועדה קוראת לקידום קמפיין לאומי בשיתוף גופים ממשלתיים ועסקיים, שמטרתו העלאת המודעות לאוריינות דיגיטלית, בטיחות ברשת, ומאבק בגילנות. יישום המלצות אלו צפוי לשפר משמעותית את הנגישות והשימוש בשירותים דיגיטליים עבור האוכלוסייה המבוגרת, ולתרום לצמצום הפער הדיגיטלי בחברה הישראלית.
סליי ביינסון מנהלת תחום אוריינות במערך הדיגטל הלאומי אמרה כי אצל הציבור החרדי החסם המרכזי הוא שהרבה לא מחזיקים אינטרנט ואצל המגזר הערבי הוא שתחומים רבים עדיין ללא תרגום. לדבריה, בשניהם משרדי הממשלה מצליחים לקדם אוריינות דיגיטלית שהיא אינה נדרשת דווקא אצל אזרחים ותיקים. החלטת ממשלה 550 נוגעת למגזר הערבי ולפי 68 מיליון ש"ח הוקצו לרשויות מקומיות ללא כל מצ'ינג ועליהם רק לגייס את המשתתפים.
הוועדה שמעה מומחים ממשרדי הממשלה וארגונים העוסקים בחינוך טכנולוגי. הודגש על ידי כולם הצורך בתוכניות הדרכה מותאמות, שיתופי פעולה בין-מגזריים, והגברת המודעות לחשיבות הנושא. בסיום הדיון, הוועדה הציעה לגבש תוכנית לקידום אוריינות דיגיטלית ובטיחות ברשת עבור הגיל השלישי.