חדשות הארץמבזקים

ח"כ איימן עודה: יש לסיים את אפרטהייד הקשה הקיים בנגב

ועדת המדע והטכנולוגיה של הכנסת, בראשות ח"כ איימן עודה, ציינה היום (שלישי) את יום הנגב בדיון מיוחד על קידום מחקר ופיתוח באזור. בדיון, העלו חוקרים ומרצים מאוניברסיטאות ומכללות את הצורך הדחוף בתמרוץ חוקרים בנגב להשתלב בעולם האקדמיה. דגש מיוחד הושם על שילוב חוקרים מהמגזר הבדואי, המהווים לדברי המשתתפים "מיעוט שבמיעוט" בעולם המחקר האקדמי. נציג משרד האוצר טען בדיון כי אין קיצוץ מכוון במחקר ופיתוח בנגב. לדבריו, "יש הפחתה בתקציבי המו"פ שהיא חלק מהפחתה כללית הקיימת בכל המשרדים בעקבות המצב הנוכחי." יו"ר הוועדה, ח"כ איימן עודה אמר בדיון: "הנגב הוא אוצר לאומי של מדינת ישראל, וחובתנו לטפח את הפוטנציאל המדעי והאנושי הטמון בו. אבל כל מי שיעלה על מטוס ויראה את הנגב מול שאר הארץ לא יכול שלא להרגיש שיש כאן אפרטהייד. הוועדה כבר עוקבת ובודקת את הנושא, כבר חשבנו שיהיה הקמת מחקר ופיתוח למגזר הערבי בנגב אבל כלום לא יצא. יש לסיים את אפרטהייד הקשה הזה שיש היום. אחרי 76 שנים אי אפשר להסתפק רק עם אמירות ערכיות כלליות. אני לא מאלו שאומרים קחו מכסף לרבנים – לא רוצה לשסות ציבור חלש בציבור חלש. אבל במקום המשך מדיניות המלחמה והכיבוש והכסף לזה, יש לתת את הכל לאוכלוסיות חלשות".

רינת שפרן, מנהלת אגף בכיר מדע וקהילה במשרד החדשנות, המדע והטכנולוגיה הציגה לוועדה סקירה ממרכזי מחקר ופיתוח הקיימים בנגב ואמרה כי לאורך הדרך נבחנו מספר חלופות להקמת מכון מחקר בדואי, חלוקת מענקי מחקר ייעודיים לסוגיות הנוגעות לאוכלוסיה הבדואית בנגב ועוד. הנושא נידון בוועדת המדע לפני כשנה, כאשר נראה שלא מושגת החלטה בנושא. במקום זה הוחלט על שימוש בפורמט של מרכז הידע על מנת לתת מענה לצורך לסייע בצמיחת תשתית מחקר יישומי שתעסוק בסוגיות הנוגעות לאוכלוסיה הבדואית בנגב. מרכז הידע יוקם בתוך מוסד מחקרי או האוניברסיטה קיימת, בתמיכה של כ-3 מיליון ש"ח על פני 3-4 שנים. מטרתו להעמיד לרשות קהילת החוקרים בארץ תשתית ייחודית למחקר מתקדם, כולל טכנולוגיות חדשניות, מידע מקיף וציוד מתקדם. תחומי העיסוק האפשריים של המרכז בריאות חברתי הבדואית, חקלאות בסיסית, פיתוח אמצעי טיפול בפסולת ושפכים, ויצירת מסדי נתונים למחקר יישומי בדגש על היבטים כלכליים ודמוגרפיים. שפרן הוסיפה כי "הקול הקורא להקמת מרכז הידע יפורסם במחצית השנייה של שנת 2024." היא ציינה גם את החלטת הממשלה מס' 1699 מאפריל 2024, המתווה תכנית אסטרטגית לשיקום ופיתוח חבל התקומה לשנים 2024-2028. מרכז המו"פ החדש של תקומה יהווה מנוע לפיתוח כלכלי-חברתי אזורי במרחב חבל תקומה, באמצעות מחקר ישומי במענה לצרכי האזור. מטרות המרכז כוללות פיתוח כלכלה אזורית מבוססת מו"פ וטכנולוגיה מתקדמת, יצירת מקומות עבודה איכותיים, גיוס אנשי מדע ומועצות טכנולוגיה. מחקר מובילים, וחיזוק מערך ההוראה והחינוך המדעי-טכנולוגי במוסדות האקדמיים ובבתי הספר באזור. יוזמות אלו צפויות לתרום לסייע לקידום המחקר והפיתוח בנגב, תוך מתן דגש על צרכי האוכלוסייה הבדואית והאתגרים הייחודים של האזור, ולהוות מנוף לצמיחה כלכלית וחברתית בחבל התקומה.

בסיכום הדיון, אמר יו"ר הועדה כי הוודעה דורשת ממשרד האוצר לקבל דו״ח מקיף שיכלול את התקציב המדויק המיועד למרכז הידע, והקיצוץ שהיה בתקציב שיועד למרכז מו״פ בחברה הערבית בנגב כולל באחוזים, הקיצוצים שהיו בכל פעילות המו״פ הממומנת על ידי הממשלה, כולל המרכזים של משרד המדע ומשרד החקלאות, והפילוח המדויק של הקיצוץ בתקציב של כל מרכז מו״פ. כמו"כ הוועדה דורשת לקבל דו״ח מפורט ממשרד המדע לגבי התוכנית שלה לגבי מרכז הידע המתוכנן, שיכלול מדוע התוכנית להקמת מרכז מו״פ עצמאי בעיר ערבית בנגב הפכה למרכז ידע בתוך אוניברסיטת מחקר ומה התכנון לשילוב הקהילה הערבית בנגב במרכז המתוכנן.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן
ועדת המדע והטכנולוגיה של הכנסת - איימן עודה
צילום: דוברות הכנסת
ועדת המדע והטכנולוגיה של הכנסת
צילום: דוברות הכנסת
ועדת המדע והטכנולוגיה של הכנסת
צילום: דוברות הכנסת
ועדת המדע והטכנולוגיה של הכנסת
צילום: דוברות הכנסת

2 תגובות

Back to top button