חדשות הארץמבזקים

מחקר על קשיי השתלבות של עולים: משכילים יותר ומרוויחים פחות

ועדת העלייה, הקליטה והתפוצות בראשות ח"כ עודד פורר (ישראל ביתנו) התכנסה היום (רביעי) לדיון בנושא מחקר חדש של פורום ארלוזורוב וההסתדרות הכללית – השתלבות והשכלת יתר של עולים בשוק העבודה הישראלי. לפי מחקר של פורום ארלוזורוב בשיתוף האגף העולה העובד בהסתדרות העובדים החדשה, 14.1% מהעולים החדשים שמגיעים לישראל סובלים מהשכלת יתר, זאת לעומת 8.7% בלבד מהאזרחים הוותיקים שנולדו בישראל. "השכלת יתר" מתבטאת בעובדים המועסקים בעבודה הדורשת השכלה נמוכה משמעותית מזו שהם אוחזים בה. ממוצע השכר של עולי העשורים האחרונים עומד, נכון ל-2021, על כ- 8,523 ש״ח, נמוך משמעותית משכר הוותיקים שעומד על 12,848 ש״ח. אלכס מילר, הסתדרות העובדים: "קיימת אפליה כלפי עולים שסובלים משכר נמוך, השכלת יתר ושילוב לקוי במקומות העבודה בישראל. עולים רבים מתגוררים באזורי הפריפריה ובעקבות המלחמה הם מפונים מבתיהם. העולים מרגישים שלא מחבקים אותם כאן בישראל, לא מבחינה כלכלית ולא מבחינה חברתית".

ד"ר אייל בר חיים, עורך המחקר בפורום ארלוזרוב: "יש בזבוז הון אנושי בשילוב של העולים החדשים בשוק התעסוקה הישראלי. עולי העשורים האחרונים מתקשים להשתלב בשוק העבודה הישראלי בעבודות ההולמות את השכלתם, זאת על אף על פי שמדובר בגל עלייה המאופיין באחוז ניכר של בעלי השכלה אקדמית. 29.1% מהעולים החדשים שהגיעו לישראל בין השנים 1990-1995 היו בעלי תואר אקדמי. 43.3% מהעולים שהגיעו לישראל משנת 2008 ועד היום, הם בעלי תואר אקדמי. העולה שרכש את השכלתו בארץ המוצא מתקשה יותר למצוא עבודה בישראל לעומת מי שרכש את השכלתו לאחר העלייה". יוני בן בשט, פורום ארלוזרוב: "על אותה השכלה העולים מקבלים פחות כסף ביחס למי שנולד בישראל. שיתוף פעולה של מעסיקים, עובדים וממשלה חייב להיות יותר טוב ע"מ להצליח לשלב בצורה יעילה את העולים בשוק העבודה הישראלי".

קלאודיה כץ, משרד העלייה והקליטה: "אנחנו מקיימים הרבה מאוד ירידים שמחברים בין מעסיקים לעולים. יש בעיה קשה של פערים בשכר, יש בעיה של שקילת תארים לעולים חדשים. יש 11 אלף תיקים של אנשים שמגיעים מחו"ל שממתינים לשקילת תארים כדי שיכירו בתואר האקדמי שלהם". מהודעת מזכיר הממשלה בתום ישיבתה מיום 15 במאי 2024 הממשלה קבעה יעד ממשלתי שלפיו היקף העולים בשרות המדינה מקרב העולים החדשים לא יפחת מ3% במהלך ה-ה7 שנים הקרובות. זאלו אדיסו עזריאלי, נציבות שירות המדינה: "טרם פורסמו משרות ייעודיות לעולים חדשים. אנחנו ממתינים לעבודה רוחבית של כלל המשרדים הממשלתיים ולעדכן אותם שיש עדיפות לקבלת עובדים שהם עולים חדשים".

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

יו"ר הוועדה ח"כ פורר סיכם את הדיון: "אני מודה לפורום ארלוזרוב על המחקר וראוי שהמדינה תיעזר בו. אני מבקש לקבל את פילוח הנתונים לפי מדינות המוצא שלהם. צריך לשלב כוחות בין המדינה, המעסיקים והעולים כדי להצליח לשלב את העולים החדשים כראוי בשוק העבודה. נכון היה שמנכ"ל משרד העלייה והקליטה היה מקים פורום של מעסיקים שמטרתו לעודד שילוב של עולים חדשים. משרד העלייה והקליטה צריך לסייע לעולים ברכישת כלים מקצועיים רכים בהשתלבות בשוק התעסוקה הישראלי. הוועדה לא הכירה את המספר הגדול של אלפי ממתינים לשקילת תארים ואנחנו נקיים על כך דיון ועדה ייעודי".

עולים - צרפת - ישראל
צילום: גיא יחיאלי

Back to top button